Många bebisar!!!!
Har någon av er varit med om att en perserhona får 10 ungar!!!!!!! Det måste vara Nordiskt rekord?
Jag hade för några veckor sedan en hona som var så tjock så hon kunde knappt gå på slutet, tog några steg och satte sig, tog några steg och satte sig.
Hon fick 10 bebisar på dygn 59-60. Alla var döda :-(
Dom vägde ca 45-50 gram alla utom en som vägde 65 gr, men han kom som nr 8 och hade den blivit född lite tidigare hade han kanske klarat sig.
Det började med att vattnet gick kl 06,30 på morgonen och den första bebisen kom ut en halvtimme efter det. Sen hade hon lite värkar och dom riktiga värkarna kom igen runt kl 10, 11.00 kommer bebis nr 2,död. Så höll det på hela dagen, med lång väntan tills nästa värk. Honan var uppe och åt emellanåt och gick på toa och sov, precis som dom brukar göra.
Då hon på seneftermiddagen/kvällen "bara" fått ut 4 bebisar och jag kände många fler så kontaktade jag veterinären som sa till mig att bara ta det lugnt så länge mammakatt inte var påverkad på nåt sätt och det var hon inte, hon var förvårnansvärt pigg med tanke på vad hon gick igenom och hur stor hon var.
På natten vid 4 tiden då hon fått sin 8:nde kisse så var jag ganska förtvivlad, dels för att hon INTE fick behålla nån bebis och dels för att jag kände fler!!!!!!
Hon kan inte ha fler tänkte jag men jag kände ju bebisar trots att dom inte sparkade.
Jag ringde veterinären igen då dom öppnade kliniken på morgonen och han sa att, finns det fler så kommer dom oxå ut den naturliga vägen.
Hmmmmmm, det var bara att vänta och se, och vid den tidpunkten hade jag varit vaken i över ett dygn och då jag satt på golvet med en rygg som höll på att värka sönder så hallucinerade jag *asg* cremefläcken på kattens höft var lite blöt och då jag blundade för en sekund och tittade upp så "såg" jag MASSOR av gula larver kräla ur henne!!!!!!!! Jag blev så rädd så jag höll på att dö på fläcken! Jag har aldrig hallucinerat i hela mitt liv så det var en otäck känsla *ler*
Hur som haver…..på senem,drygt 1,5 dygn senare födde hon dom två sista bebisarna som förstås oxå var döda 
Jag pratade med veterinären igen som bara kunde konstatera att 10 bebisar ÄR för många för en liten katt att bära. Honan är inte liten i sig men otroligt kort i kroppen så det fanns ju inte plats för ALLA att växa. Dom hade nog slutat att växa på dygn 45-50 skulle vi tro av storleken att döma och hur moderkakorna såg ut.
Kontentan av det hela blir att jag kommer ALDRIG att sätta ihop den kombinationen igen med risk för att det blir MÅNGA bebisar.
Mammakatt mår jättebra, det har hon gjort hela tiden, som om hon inte alls har gått igenom en lång förlossning med så många bebbar.
För min del så är en kull med 2-4 alldeles lagomt för både mammakatt och mig :-))))
Nu väntar en annan av mina honor 6 bebisar om några v och det ÄR alldeles för många, men håll tummarna att allt går bra där ändå så att mammakatt får må bra:-)
Det verkar som om mina hanar är riktiga frögurkor!!!!!!
Det blev lite långt det här, ursäkta mig, men jag kände att jag måste få skriva av mig lite funderingar och om nån annan varit med om att få 10 bebisar på en perser.
Kram o ha en alldeles underbar söndag!!!!
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Herregud vad många, helt otroligt. Har aldrig hört någon som fått så många. Vilken tur att mamman fixade det. Jag har en hona en exotic som fått 6 kullar 2 kullar med 5 stycken och 4 kullar med 6 stycken, och alla överlevde. Men hon klarade det jättebra.
Ann-Louise.
Jaa, det var många det !! Synda att ingen klarade sig.
Min JoJo fick en kull på 6 stycken levande som vägde vardera 52 gram och dessutom fick hon 2-3 konstiga små "klumpar" eller vad man ska kalla det…… Alla kattungarna dog inom några dygn trots att jag försökte mata. Det verkar som om JoJo har trånga mjölkkanaler för alla henne senare ungar har jag fått tilläggsmata på grund av att dom går upp dåligt i vikt. Snuttandet har det inte varit något fel på men det verkar komma för lite. Jag har bestämt att hon ska få bli kastrat istället för att försöka jobba med det.
Jag hade en perserhona tidigare som fick 7 ungar i sin första kull. Alla hade bra vikt och hon hade mjölk i överflöd ! Alla överlevde och det var vissa problem att hitta hem till så många. Tur i oturen var det ju att det var 6 tjejer och 1 kille :-) Killen bor numer som glad välmående kastrat hemma hos min lillasyster.
Herregud Lena….det var nog rekord som du säger
stackars er båda…även om mamma katt är pigg så har hon ju ändå gått igenom en hel del
här har jag max fått 6st….men då har 2 dött
max överlevande är 5 st.
vanligast här tycker jag är 3-4
är det nån som egentligen VET 100% hur det blir så många ungar
om det är hanarna som är frögurkor som du säger…eller om antalet ungar ligger på honan???
nu åker jag snart Ann-Louise:):)

Det är nog record. Jag fick åtta ungar 4 fixade och en miss. Förstagångsmamma hade lagt en i dolt utrymme utan att avlägsna påsen. 5 stycken på en timme.Resten kom ett dygn senare och klarade sig inte. Men alla vid god vikt. Hon kunde iknappt gå sista veckan på ett normalt sätt och defenitivt inte hoppa. Så nästa gång ska du se att hon får ett hellt gäng överlevande. Men stora kullar kommer hon att ge dig.

#4 Jag har ju oxå fått en kull på 8 st där alla överlevde och dom är idag 4 år. Den mamman var oxå helt otrolig med att ta hand om dom allesammans och hon såg till att äta bra själv så hon hade mjölk åt dom alla.
Jag kastrerade den honan eftersom hon ALLTID fick många bebisar. Första kullen 6, andra 6 och tredje och sista 8 st. Då lovade jag henne att slippa fler förlossningar trots att alla gick bra och hon var en superduperduktig mamma.Men då fick det räcka tyckte jag :-)
Jag har hört att om mamman till honan fått många ungar så ligger det nog på henne MEN…..njaaaaa jag vet inte vad jag ska tro, jag har en hona vars mamma alltid fick 6 bebisar och dottern som jag har då har "bara" fått 2 i varje kull.
Pappan till 10-kullen har fått både 5 och 6 bebbar i sina tidigare kullar. Detta var ju ingen bra kombination dessvärre…..men hur ska man veta sånt?
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Det är nog snarare din hona som är en riktigt äggmaskin Lena
men 10 var väl ändå att ta i. Vet en Burmillahona som fick 17 !! ungar på dag 55 men de klarade sig såklart inte. Håller tummarna allt vad jag kan för att de sex små som väntas håller sig inne i mamman tiden ut.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

17 st!!!!!! DET är inte klokt, jag tyckte 10 var många.
Tack A-K för tumhållningen, det är ju en annan pappa till den här väntande kullen, oxå en frögurka eller kombinationen tillsammans eftersom det blir 6 st och det är oxå FÖR många på den honan :-(
Hon kommer förmodligen INTE att gå tiden ut med så många i magen :-) men hoppas,hoppas att det kommer att gå bra.
Kram
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Herrejösses Lena, 10 stycken!!! Nej, det har jag aldrig varit med om - och det är klart att en liten tjej helt enkelt inte KAN ha så många ungar som växer klart. Minveterinär har sagt något om att mammakroppen vet hur tung den skall bli innan kattungarna kommer, men att den liksom inte räknar in antalet ungar utan totalvikten - så med en jättekull blir ju ungarna alldeles för små (och kommer ofta för tidigt)
Jag tror nog som de andra att det här ligger på mamman snarare än på pappan - det är ju hur många ägg hon släpper som bestämmer antalet ungar - men kanske att han har ovanligt levnadskraftig sperma så att helt enkelt ALLA släppta ägg bli befruktade, vilket kanske inte är så vanligt - jag bara spekulerar nu.
En fråga: Fick de para sig så länge de ville eller kontrollerade du tiden de fick hålla på? De kanske kan vara värt att prova kombinationen igen men bara låta dem para sig i max en dag eller så, för att begränsa antalet ovulationer?
Gud så synd - massa nospussar till tjejen
Oj jisses 10 bebbar..stackars mamman vad tygnt det måste ha varit att bära på dessa..ännu tråkigare att förlora allihop..snyft..
Min Felicity hon fick 8 i sista kullen hon hadde, det tyckte jag var för mycket.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Tror med övertygelse också att det kommer från honan och hennes moderslinjer min är född i en kull på 7 där 5 överlevde.
Hon hade fri tillgång den gången till parningar . Så det var mattes fel hellt tänkelt. Två parningar brukar bli bättre på sådana honor. det är en bra fertilitet att få många ungar men som sagt med motta. Min hona har bara fått 4-5 ungar efter detta. Med något 6 bortfalla ibland. Men det är sånt som händer och inga kostigheter, hon är en supermamma på alla sätt så jag skulle inte komma på tanken att ta bort henne ur avel för denna ända gång. Är dessutom nöjd med utdelningen förövrigt.
Så lycka till Lena nästa gång blir det kanon ska du se

# 8
hon parades 1 gång!!!!!!!
Jag hade inte tänkt att ha den kombinationen utan ville prova en annan hane då hon fått en kull med honom tidigare och då 3 st. Jag märkte inte då hon satte igång sitt löp förrän han parade henne. Jag tog då bort hanen direkt och HOPPADES på att hon INTE skulle ha blivit dräktig vid det tillfället MEN……… det blev hon och med råge.
hon skickar tillbaka massor av nosgnugg :-)
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
#0 Har aldrig hört om så många i en kull.. tråkigt att ingen klarade sig men huvudsaken att mamma katt mår bra iaf…

#13 jaaa andra raser vet jag har fått många bebisar. En norsk skogkattägare jag träffade på Birka för något år sedan hade om jag inte minns fel fått 11 bebisar och alla överlevde.
Jaaaa som sagt, TUR att mammakatt mår bra i alla fall :-)
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Det var många det, själv har en av mina honor fått 8 st där en dog. Hon klarade alla själv behövde inte ens stödmata. Behöll själv 2 från kullen och dom är 10 år idag. Den honan fick sen 6 ungar i varje kull. Tyckte det blev för stora kullar så jag tog henne ur avel när hon fått 4 kullar.
Jag tycker också att max 3-4 kattungar är vad som är lagom.
//Bodil

Ojojoj vad många, har faktiskt aldrig hört talas om så många. Jättetråkigt att ingen klarade sig. 

Hej Lena!
Vad tragiskt för både dig och mammakatt! Har själv haft en hona som fick 8 och 7 överlevde!
Tror nog som de flesta här att honkatten bestämmer antal ungar, hänger nog på hur många ägg honan släpper!
Kram, Lena

Detta va många
Synd de inte överlevde
Men det behöver ju inte betyda att för de va många att de dog
Vi har haft 6st i kull, de va så tjocka o fina
Vet 1 uppfödare som haft 8st de va så tjocka o fina
Vi har ju mist kull också, ibland är det svårt säga vad det beror på
Här har vi en hona som föder 1 varje gång, nu 2 ggr, med olika hanar, och ska nu låta henne paras 1 gång till, om det då sker igen, ja då får vi gå igenom henne med prover mm, kan ju vara något med henne som gör detta sker, och kanske blir det man får kastrera henne för det vore bäst för henne
Ibland så blir man ?? varför sker detta, men så är det ju för oss mäninskor också ibland, så enda är väl se om det går bättre nästa gång
Visst är det ledsamt, förstår du är trött / ledsen efter en sådand händelse
Kan också säga att oavsett vad för hane du andvänder, så tror jag hon ger mkt ungar ändå, detta brukar ligga i linjerna på mammans sida, så har det varit med mina
/ Carina