En fundering eller två......
Hur gör ni inför en flytt av katt som ska till en ny ägare? Jag ser till att katten är vet.besiktad, vaccinerad, chipad samt nybadad och fräsch. Ordentligt rengjord med andra ord inklusive ögon och öron. Jag har fått erfara att det inte är alla som tänker så, hmmmmm.
Och för det andra…… En veterinär som har besiktat en katt men av någon outgrundlig anledning missat att katten har gult klegg i ena ögat och är allmänt dassig i pälsen….. Hur skulle ni hantera en sån grej?

SJÄLVKLART ska katten vara badad,kloklippt, ren i öronen och ögonen ska INTE vara kletiga varken vid flytt eller vetbes.
Har svårt att tänka mig att inte ALLA uppfödare tänker så och att veterinären inte ser att katten är kletig i ögonen är dåligt tycker jag, då dom är så noga med att titta att katten är ok i ögonen.
Jag chippar däremot inte mina små, tycker att den sprutan är för stor för en så liten kattunge helt enkelt. Jag brukar säga till mina kattungeköpare att chippa katten vid kastreringen som jag rekomenderar dom att göra vid ca 8 mån ålder.
Kram Lena
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Chipningen har faktiskt gått väldigt bra, det är inte många utav mina kattungar som har reagerat över huvud taget på den nålen :-) Men jag gör det ju inte förrän vid den andra vaccineringen. Jag har så bra veterinär och hon har låga priser så jag brukar faktiskt kosta på det :-)

Eftersom att jag är registrerad SVERAK uppfödare FÅR jag inte sälja ketter som inte har ett vet intyg ej äldre än sju dagar så självklart är katten ny besiktigad.Är det en äldre katt så har den ett giltigt vaccinationsintyg dvs ej äldre än ett år.
Mina kattungar säljs chippade.
Ren och fin samt kloklippt är ju en självklarhet.Är det en ny kattmatte/husse som inte har haft katt tidigare så brukar jag se till att visa dom hur man klipper klorna på katten.
Att en vet släpper igenom en smutsig katt med kletiga ögon får mig att undra vad mer h*n har missat.
Stolt ägare till tre La permer
jag badar mina kattungar inför flytten, naturligtvis så är de vaccinade 1 gång o besiktade precis innan. Jag chippar inte heller…för jag klarar inte av sprutan längre:)
har inget med kostnader att göra:)
fast att ALLA inte tänker o gör likadant..det har vi väl fått erfara genom åren.
men OFTAST så gör ju seriösa uppfödare det som behövs.
Om en veterinär har missat att katten du har köpt, har kladdiga ögon så är det nog bara att behandla katten…kanske ta den till din veterinär för en undersökning
om katten är allmänt dassig i pälsen eller inte tror jag inte att en veterinär bryr sig om
intyget som de utfärdar är ju angående friskhet o inte "presentation"..eller hur jag ska uttrycka det..hittar inte rätt ord just nu:):)

#2 det är inte pengarna det handlar om för mig för min veterinär är oxå billig, han tar bara 150:- och det kan jag inte klaga på, MEN jag tycker nålen är så otäckt då dom är så små, likaså tycker min veterinär så jag avstår hellre och drar av det på priset på katten så köparen kan chippa själv då katten sover :-)
// Lena
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Vet inte om jag fattat allt rätt men fr o m 090101 måste katt vara idmärkt alt chippad vid leverans (som vanligt tidigast vid 12 veckor) inom Sverak, är det nåt jag fått om bakfoten eller??
Min yngsta madam fick jag ordna med Chippning själv efter jag köpt henne.

Nej du har inte missuppfattat det från årskiftet ska alla kattungar som säljs från ett SVERAK katteri vara chippade.
Puh då hade jag inte missuppfattat det…

Har oxå sett att det ska bli ändring från 090101 att alla katter MÅSTE vara chippade då man säljer dom och jag tycker att det är synd att man inte ens ska få bestämma sådant själv.
// Lena
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Sen måste jag tillägga att jag trodde att alla som säljer reggade ungar hade vet.bes. och badat dem innan leverans, och givetvis kollat öron och ögon och dyl innan vet.bes.

Tycker man inte att reglerna är bra så kan man ju byta förbund.

#11 Iofs, men jag tycker Sverak är bra för övrigt men den här nya regeln tycker jag är "sådär" och det har väl att göra med att jag tycker att nålen är FÖR stor för den lilla krabaten.
// Lena
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
pust..jag blev lite rädd ett tag där
trodde att jag hade missat nåt:)
men så läste jag SVERAK
vi inom IDP måste inte det:)
jag väntar gärna tills katten ändå sover vid en kastrering:)
tycker nålen är hemsk
lika hemsk som nålen de använder när vi ger blod..brrrrrr

Jag tycker att regeln är bra och jag upplever det som någon annan skrev att det oftast är lättare att chippa en kattunge och att vuxna katter reagerar mer.Jag har chippat två katter som vuxna då dom inte var chippade när dom kom till mig.Om jag mot förmodan kommer att få någon mer o-chippad katt så kommer jag att chippa den så snart den flyttat hem till mig.
Jag säljer mina vaccinerade 2 ggr, avmaskade, chippade, registrerade och självklart veterinär besiktade U:A. Sedan så är de nybadade och med nyklippta klor. Jag brukar oxå visa kloklippning och ev lite annat som har med pälsvården att göra om köparen så önskar.
Jag tycker att nålen är skitäcklig och stor men det går ju så fort om veterinären är duktig.
jag har varit med om flera stycken kattungar som har börjat att blöda när de har blivit chippade…
för under några år så tyckte jag att -ah, kostar nästan inget o bra att katten är "färdig" när den flyttar…så jag både vaccinerade andra gången (IDP har bara krav på 1 vacc) o chippade.
Men efter några såna gånger o kattungar som verkligen skriker, så slutade jag med det.
Jag har även chippat några halvvuxna/vuxna katter o inte tyckte jag att det verkade göra mer ont på dem.
men allt kan ju vara tillfälligheter:)
Jag vill inte chippa om jag inte måste… Nu har jag hittat en veterinär där chippet ingår men jag vill inte. Jag hatar den nålen så stor.. aj aj aj… det gör så ont i mig att höra dom skrika ..fast inte alla gör det.
Sedan har jag haft några för många kattungar som fatiskt har fått otroligt ont , har knappt kunnat röra sig på ett helt dygn.
Jag har tagit upp detta med veterinären å han säger bara nej det går inte… fast jag t.o.m åkte akut in med en så nekade han. Det hadde tagit i en nerv.
Jag chippar inte hos honom mer…
När jag själv har köpt kattunge så vill jag hellst inte ha den utan gör det själv när kattungen ändå är där för en hälso kontroll innan avel.
Sedan som svar på din fråga Sussi så är det självklart för mig att dom är friska å rena å klo klippta å rena i öron osv.
/ M
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag trodde att det var en självklarhet att lämna ifrån sig en ren och välansad katt, men men….. Man lär så länge man lever……
#18…för de allra allra flesta så är det det:):)

Hoppas att det inte är något allvarligare fel på ögat.Har du varit och fått det kollat?Trist om det skulle smitta till dina andra katter.
Jag hade nog faktiskt vänt hem utan katter om dom varit i dålig skick när jag kommit för att hämta dom.Vill absolut inte dra hem någon smitta till mina andra katter och jag har ingen möjlighet att ha riktig karantän hemma.
Det tror jag med ! Hoppas jag slipper sån't i fortsättningen :-)
#21 Ja det får vi hoppas! Lycka till med dina två katter.
/Cattis
"Tagit bort stamnamnet på dessa katter. Som vi påpekat förr, så föredrar vi att diskissionerna hålls på en neutral nivå.

Jag föredrar att katterna säljs chippade, av den enkla anledningen att då vet man att det är gjort. Och då kan ingen katt komma på avvägar. Tror säkert att de flesta köpare har intentionen att chippa, men sen så faller det mellan stolarna.
Tänk till exempel på det där fallet med massor av vanvårdade perserkatter. Hade de inköpte katterna varit chippade så hade de kunnat komma hem till sina uppfödare igen.
Tycker också att katterna ska vara rena och fräscha!!