P-piller
Jag ger mina honor p-piller nu. MEN 2 av dom löper ändå! Varför?? Kan man byta sort? Finns det ens flera sorter?? Vad har ni andra för erfarenheter av detta?
Är tacksam för alla åsikter, kommentarer, erfarenheter och även fakta.

Finns tyvärr de som gör så här
Hade en tjej som löpte igenom, veterinären sa ge 2 per vecka, hjälpte inte heller
Dessutom blev hon dräktig på dem
Har inget råd ge, för mig fanns inga råd fr veterinären, man kunde prova p-spruta, men det va ju inget som skulle hjälpa mer enligt min veterinär
Brukar ge med sig detta med löpande som är så här hårda, oftast i ung ålder
/ Carina

Hej Pethra!
Instämmer med Carina! Det ända är nog att ha hanar och honor åtskilda medans hon löper!
Jag skulle nog testa att ge två stycken per vecka.
Samt att det är noga att du ger dem samma dag i veckan!
//Lena
S*Loveline´s Perser
www.lovelines.se
Ge pillren med tätare intervall. Olika honor behöver olika dos.
Den ena som löper ändå är min hona som är 4 år. Hon har alltid löpt super mkt och jätte länge. Ibland upp till 2 veckor och med 1-1½ vecka mellan löpen oxå. Skitjobbigt för det är ju en stor risk när de löper så. Men kan ju inte ha henne dräktig jämt. 
#3 Kan man alltså ge oftare?
#2 Ok kanske ska testa att ge 2 st istället då. Jag är supernoga med vilken dag de får. Det har blivit så att alla 3 får samma dag. Så är lätt att komma ihåg.

Om hon löper igenom pillren kan du ge ett i tre dagar för att bryta av löpet och sedan två i veckan eller rättare sagt var femte dag eller var fjäde du får prova dig fram. Vilket som passar din tjej.
Mitt förslag lycka till men bara p-piller under kortare perioder inte flera år i sträck
jag har en hona som behöver 2 p-piller var 5:e dag för att hålla sig från löp
tog ett tag innan jag fattade det:)
som tur är så löper inte mina katter när jag inte har nån fertil hane.
inte lika tätt i alla fall….

#4 Förstår du har det jobbigt, det är ju oroligt då de löper så här hårt också, och som du säger, de kan ju inte gå dräktiga jämt
Men kanske skulle du prova så som de andra skriver med ge dem tätare
Jag är ju rädd för p-piller också, finns ju komplikationer där med som kan ske
men.. jag vill aldrig råka ut för det jag gjorde mer, med att få en dräktig hona överaskande, så våra har ju också P-piller, ingen som löper så hårt som den jag haft den gången
Här märkte vi hanen lugnade sig utav att inga löphonor ha, han luktade då de löpte, vidrigt
men nu inget
/ Carina

En av mina honor löpte oxå igenom p-pillret förr och då hon sätter igång och löper så löper hon väldigt länge, ca 10-15 dagar.
Nu får hon p-piller var 4:e dag och det funkar bra. En kortsiktig lösning på problemet bara, men hon kan ju som sagt inte gå dräktig jämt även om det är det hon vill, hon får nöja sig med en kull om året :-)
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Är det någon som har testat p-spruta på honkatt? Jag tänkte…. om man vet med sig att honan inte ska paras inom närmaste året så måste väl det nästan vara lämpligaste sättet att slipp löpen, eller??

#9 har inte provat den men vet några andra uppfödare som gjort det och om man inte ska ha en kull på ett tag måste ju det vara det optimala.
Ska testa det på min hona som har bebisar nu och som ska få vänta ett år till nästa kull.
Min veterinär sa då jag frågade om p-sprutan, att man kan ta den en gång i halvåret för att vara säker på att honan inte sätter igång och löper.
// Lena
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Ja att hanen håller sig lugnare har jag märkt här hemma oxå. Den lilla period innan de löpte igenom. Han gick upp i vikt och var mer harmonisk. P-spruta låter ju väldigt bra. Jag visste inte ens att det fanns. Jag har ju iallafall 2 honor som gott kan vänta 1 år nu. 
Gud vad bra det är med när man får så bra svar o info här. TUSEN TACK!
Jag ska kontakta min veterinär på måndag så ska hon nog få ge mina honor varsin p-spruta. Då kan man vara lugn ett tag i alla fall.
Ska ju i alla fall dit med nyingarna för vaccination och chip….
Jag har också två honor mamma å dotter som började löpa tidigt å är lång löpare..vi pratar då över två veckor..ibland bara någon dag uppehåll sedan in i en nya två veckors löp… så otroligt jobbigt för dom. Det blir ju inte så mycket mat under den tiden å man kan ju inte paras hela tiden.
Jag är ju så anti mot p.piller men ibland har man helt enkelt inget val. Jag väntar ju gärna nu vid denna tiden för just dessa två har vanligtvis vinter uppehåll…
Nu har jag inga fertila hanar inne och jag har sett stor skillnad..en hona som har kattungar som i vanliga fall brukar löpa när kattungarna är 4-5 veckor har inte löpt ännu… Gloria har inte heller börjat löpa hennes kattungar är nu snart 7 veckor.
Och vi skall inte tala om hur bra hanarna har… jag vill ju hellst ha alla i min säng
men jag kan bara se posetivt på detta… de ökar i vikt har lugn å ro mår gott med varsin kastrerad sällskaps dam… går ut å in.. äter gräs å njuter av varje dag… pälsarna glänser å tunga å kraftiga blir dom.
Sedan Busan har jag får gå hos Generalen nu för att försöka få henne att börja löpa.. 

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Min hona har precis börjat på p piller, hon fick sitt andra piller i dag men hon går runt och smyglöper.
I vanliga fall när hon löper så pratar hon en del men nu piper hon bara till litegrann men försöker gulla med hanarna (och mig) men de bryr sig inte som vanligt.
kissmekate.blogg.se