Köpes
Jag ska nu starta min uppfödning på perser och skulle vilja köpa en röd, creme eller vit hane. Ingen vitfläck. Han måste naturligtvis vara okastrerad
och strilfri eftersom jag bor i radhus. Någon som vet någon som har en sådan goding till salu… Jag bor i blekinge men är beredd att köra en bit. Alla tips emottages med stor tacksamhet…
Hmm… jag har inga sådana tips … men … kanske skall man börja med att fundera ut hur man vill att katten skall se ut inte bara färgmässigt.. vad den skall ha för linjer och utgå från det. Att surfa runt bland alla uppfödare både svenska och utländska och bilda sig en uppfattning över vad som är den "perfekta" katten i sitt tycke och smak.
Lycka Till!
/Cattis
hmm
ja,,jag vet ingen heller
om du inte vill ha silver
perser eller exotic??

Har surfat runt på alla sidor om perser/exotic men inte hittat någon. Kan tänka mig en exotic också.
nej…när man letar efter nåt speciellt så är det jättesvårt
men "sooner or later" så dyker den upp
du är ju på rätt ställe nu
se bara till att ha uppe tråden:)
synd att det inte var en blå du sökte…för guuudars skymning vilken snygging jag nyss såg här:)
jag vet att det finns röda perserungar här nånstans nu..men kommer inte ihåg vem som har de…eller könet
men som sagt var..håll tråden uppe:)

Hej, som sagt håll tråden öppen så kanske det dyker upp något som passar. Du skrev strilfri!! Det är ju inte lätt att veta hur en hane blir när han blir vuxen. Jag hade en som inte markerade eller någonting, och han gick fritt i hela huset en riktig gosekatt, och han parade, men plötsligt efter 5 års parning. Som att vända en hand så över en natt så strilade han ner en hel bokhylla. Så det finns inga garantier för att dom inte strilar. Kan gå bättre om dom har ett eget rum, men som sagt inga garantier. Meddelar här om jag kommer på någon som har en hane.
Ann-Louise.

Tackar så mycket…
jag har en röd exotic hanne till salu o bor i blekinge maila mig
#6 jo men man kan köpa ifrån uppfödare som har strilfria hanar. För ofta går det i arv om de strilar lr inte. Självklart får man hoppas då att uppfödaren är ärlig om strilandet oxå.

#6 Ja AnnLouise just dina ord har jag haft på läpparna gällande Strilfri. Även om linjer mm bakom är fria så kan man aldrig vara 100% säker den inte börjar med detta, kan bara komma en dag
Visst är det så man frågar om linjerna bakom är fria, sen får man hoppas uppfödaren är ärlig och att detta även ärvs utav hanen man köper, att den sen börjar strila en dag får man ändå ha med i beräkningen
Detta är ju något jag säger t en som frågar mig, den har strilfria linjer, men man kan aldrig lova den aldrig börjar strila en dag
Har ju själv råkat ut för detta, hanen börjar strila fast linjer bakom är fria, 2 ggr, och kan lova de hade strilfria pappor bakom sig, det vet jag då jag känner bägge som jag köpte hanen från
/ Carina

#10 Hellt rätt det kan komma strilande hanar efter strilfria linjer
Men det är den bästa garantin ändå. För hanar efter strilande hanar blir oftare strilande. Men även där finns det undantag.
Det finns udantag till allt

Ja, man kan ha många olika åsikter och många olika erfarenheter av detta med stilande hanar.
Naturen har ju gjort att alla kattdjur (se vilda djur som lejon, tigrar etc…. alla markerar sina revir ute i naturen!!) Vi har ju gjort våra katter till "hus"-djur och vill att de skall hålla sig till sin lilla låda….. men ur-instinkterna är mycket starka.
Att bara ha en hane, utan någon konkurrent underlättar förstås. Då har ju hanen ingen annan att "slåss" med om honornas gunst om att få para…..
Så fort man tar in en till hane in i ett katteri försvåras situationen, nu vill de helt plötslig båda vara "herre på täppan".
Jag vet flera uppfödare som "skryter" med att de har en hane som aldrig strilar, men mina frågor är då alltid "Hur produktiv är den?" Hur många avkommor har den åstadkommit?" , "Har du den på p-piller?" (Något som jag aldrig skulle sätta in på mina egna hanar!)
Jag har ju haft flera hanar som aldrig strilar utan kan vara i möblerade rum…… men även de som strilat och det är ju ohållbart i längden.
Några garantier på att få en "strilfri hane" tror jag ingen uppfödare kan lämna!
Detta är mina helt egna personliga åsikter
Lisa L S*Amors Troll

#12 Du har så rätt. Man kan inte lämna garanti men goda förutsättningar. Jag är väl en av dem som är lycklig över arr de inte strilar. Och jag har flera. Produtionen har jag inte haft några problem med. mina tjejer har ätit p-piller i vissa perioder. Jag har haft en hane som fått p-piller för han grät jämt. Han fick en kull och vart kastrat sen. Har också två på foder som går tillsammans fertila. Där den ena har parat klockrent två kullar nu. Strilfria. En till som flyttade till katteri och inte började strila. Men jag har inte tagit in någon hane, det har hittils varit mina egna ungar och de föds in i rangordningen. Växer upp till sin nummerordning.
Det finns säkert fler orsker att peka på.
Gandalf parade vid tio månader och fem ungar i kullen på två försök. jag kan inte klaga. och detta är inte skryt utan jag är lycklig över detta. Och ville dela med mig vid ett tidigare tillfälle.
Det är väl viktigt att bra saker komer fram om våra små och våran ras. Eller? och alla har vi säkert något vi kan vara lyckliga över.
Könhetstävlingar, strilfria, jämna kullar, underbart temperament, vinstrika avkommor. osv. Och en del olyckskorpar som bara får uppleva elande.
Men förra omgången hade jag också en strilfri hane men han fick en avkomma som flytta till stort katteri och började strila.
Men så är det ju vi har olika erfarenheter.
#0 Ha det gott i ditt letande av hane hoppas du hittar något du vill ha. vi har alla så olika behov och önskemål. Jag har inget i den färgerna du letar efter.

Hade en strilfri hane innan men han fick problem med levern så jag fick kastrera honom. Går här nu och är inte helt bra men vet tyckte jag skulle se om värderna gick ner..Ska till miapias i em och titta på en röd exotichane. Spännande…
lycka till ..hoppas att du hittar en sötnos hos Miapia

Har hittat min sötnos, vilken goding…
grattis till honom
ska bli kul att se kort
men vi har garanterat sett raringen förut:):)

Stort grattis till din nya sötnos:)
//Tessan

Va bra grattis
j*klar så fiiiiin
precis det du sökte
sicken tur du har:)