Hq eller Van
Jag vet att det finns jättebra skisser på van o hq MEN…..jag vill ändå få lite råd av er som kan.
Är detta en Hq eller Van?
Hon har inga andra fläckar så som under magen eller på benen.
Hur långt ner från halsen och hur långt från svansen får fläckarna vara om den "bara" har två fläckar på ryggen för att räknas som van?
Tacksam för svar
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
En van får ju ha 3 fläckar, då inräknat på ben….
Jag har samma problem på en kattunge….
Jag skulle nog ha reggat henne som en van, då jag ser 2 fläckar på korten, sen beror det ju på hur stora fläckarna blir:)
Vissa domare, och uppfödare tycker säkert annorlunda…
Kram Susanne

HQ, tveklöst.
Den blå fläcken är stor, och svansfläcken går en 1/3 upp på ryggen. Dessutom går huvudfärgen långt ner på nacken och på kragen kommer att vara till stor del i färg (är det en perser?). Ställs hon som Van får du skäll, som hq beröm.
Jämför gärna den cremevita killen längst ut till vänster på den här bilden som jag reggade som van och fick mkt skäll för, sedemera ändrat till 02. (inga benfläckar heller)
Visst får en van ha 3 fläckar, men de skall vara SMÅ. Roligare med en häftig flashig hq än en van som färgändras varannan utställning =) Är detta en perser kommer hon att bli en urcool, perfekt harlequin.
P.s. - GENETISK van lär hon ju vara ändå, som hon ser ut

HQ
//Lena
S*Loveline´s Perser
www.lovelines.se

Tack så mycket för era svar
Jag tyckte hq direkt då hon föddes men tyckte idag att det var en van :-)))
Tror i alla fall att det är en perser :-)
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Tror oxå det är en perser! Min Miss Dior trodde jag oxå var en van sedan kom ju pälsen att växa på henne och fläckarna blev större så nu är hon en HQ .
//Lena
S*Loveline´s Perser
www.lovelines.se

Hon är klart en hq :)
//P3

Hej Lena
Jag skulle reggat henne som Hq
Ha det så gott 
// Christina

Sk ainte uttala mig egentligen, precis börjat med detta med vitfläck
Men det jag nu fått lära mig så verkar det för mig vara Hq
/ Carina
håller med de flesta här
HQ
men om jag hade behållt henne o ställt henne så hade jag tagit en bedöming före varje utställning
så gör jag på min Blossom som vissa domare anser vara en perfekt hq
o vissa anser att hon är en 03 hehehehe

jag skulle oxå reggat henne som en HQ då jag tror domarna kommer tycka fläckarna är för stora för att vara en van. Skitläcker teckning på en underbar liten bebbe iaf :)
//Tessan

I SVERAK kan man inte göra så.
Kram Chatrin

Jag hade börjat att regga den som en hq, hellre en bra hq än en dålig van. Motivering färgen går så långt ner i nacken, samt färgen är mer än bara svansen då den går upp på ryggslutet. övrigt grattis till snygg teckning på söt bebis, lycka till

Tack alla, jaaa jag tänkte väl från början regga henne som hq så det får bli så.
Hon ska INTE på nån utställning då hon ska säljas till sällskap och då spelar det ju iofs ingen roll om hon mot all förmodan skulle bli felreggad vilket jag inte tror hon blir.
Tusen Tack i alla fall för att ni engagerat er i frågan.
// Lena
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Ser att du fått en massa svar men jag säger harlekin oxå. Ser toppenfin ut! GRATTIS!
#12 ???
för lääänge sen i en tråd här så skrev jag att jag tar en färgbedöming på Blossom innan varje utställning o att vi kan göra så inom IDP
då fick jag svaret att det kan man göra inom SVERAK oxå???
för jag trodde inte att man kunde göra det??
en vän som då var med i SVERAK hade, om jag fattade rätt, inte fått cert på sin katt för att domaren tyckte att den var 01 o var reggad som 02..eller tvärtom..o hon var ju mäkta sur.
Men sen så trodde jag att S hade ändrat sina regler eftersom nån skrev så här??
Blossom
som är köpt av en norsk uppfödare som även är domare har reggat henne som 02..själv tycker jag att hon är precis på gränsen.
när jag ställde henne så sa en domare att hon är ingen 02 hon är en solklart 03. Till nästa utställning så "plockade" jag henne så att hon mer skulle se ut som en 03…men då sa domaren att hon var en perfekt 02:):)
så efter det så tar jag "färgbedömning" på henne varje gång.
#16 vad jobbigt! Visst måste det ändå vara så att hon får "dubbla" uppsättningar bedömingssedlar och cert? för inte kan man väl räkna ihop cert med olika färg på katten?
Jag tror oxå att den lilla är HQ även om jag inte ens äger en vitfläck själv. Men jag lyssnar ofta och med glädje till bedömningarna på vitfläckar och vissa domare är ju riktigt petiga. En domare t.om räknade fläckarna på trampdynorna men jag tror det blev nån diskussion där mellan domare och ägare m.m vet inte vad som hände sen dock. Tror inte att hon fick lov att räkna dom.
/Cattis

Får väl se om någon anmärker på mina, hoppas jag reggad dem rätt i färg, så ny på detta ju
/ Carina
#17..nu fick jag gå o titta på mina bedömingssedlar o cert
för det har jag inte tänkt på
o så här ser det ut:)
1:a CAC som 02
2:a CAC som 02
3:e CAC som 02= Championtiteln
1:a CACIB som 03
2:a CACIB som 03
3:e CACIB som 02
4:e CACIB som 03
5:e som 03= INt. ch
1:a CAGCI som 03
så nej…jag får inte dubbla bedömningar o cert..utan det är tydligen kopplat till katten
ja..jag har oxå varit med om detta med antal kroppsfläckar…en som jag själv är ganska övertygad om är en genetisk Van..som de bedömde till en 02 på grund av någon fläck på nån fot/ben
o personer i publiken sa även då att de inte får räkna fläckar på benen.
men jag bryr mig inte så mycket om det
jag tar en färgbedömning istället:)