Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 985 ggr
mathildaaN
0

lös i magen!

hejsan!

i torsdagskväll fick jag hem min lilla perser Casper, och allting är bra. förutom en sak, han är jättelös i magen. han äter som han ska o så! men kan de bli lösa i magen de första dagarna på nytt ställe??

tack på förhand!

simzonites
0

Det är inget ovanligt att de blir lite lösa i magen efter flytten till sitt nya hem. Dels har du en helt annan bakterieflora i ditt hem än det han kom ifrån, sedan har ni kanske annat vatten än det han har druckit innan (skiljer ju mellan orter samt om man har egen brunn).
Det kan även bero på vaccinationen i så fall ska du vara uppmärksam på om han får fler symtom eller blir sämre.

Se till att han dricker och får i sig vätska, ge gärna lite vätskeersättning (finns på apoteket, Sempers) detta hjälper till om han förlorar mycket vätska i samband med diarrén. Sedan kan du ge honom typ Pro-kolin, eller Diarsanyl som också finns på apoteket eller hos veterinären för att få diarrén att upphöra.

Hoppas han kryar på sig snart!

Lotta

/Lotta

simzonites
0

kom på en annan sak…… byt inte mat just nu utan låt honom äta den som han fått hos uppfödaren. Vill du byta foder senare när han är bra i magen, så börja introducera det genom att blanda i det nya med det han är van vid och öka efter hand mängden som du blandar i.

/Lotta

/Lotta

Annkis54
0

har du bytt mat???
är han nyligen vaccinerad??

"förr" om mina katter fick dåliga magar, så fick jag lite panik o skulle behandla direkt..idag har jag mer is i magen o låter det reda ut sig självt
men man får se till att han inte blir slö
o som sagt var…se till att han äter samma mat som hos uppfödaren..o absolut inget annat just nu
blötmat om han inte är van vid det…kan få katterna att rasa totalt.
är han långhårig o kladdar så att du får tvätta honom flera gånger per dag..så skulle jag klippt ner honom lite baktill…om du inte ska ställa ut honom snart.
hoppas det löser sig

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

mathildaaN
0

tack för tipsen, det är antagligen inget farligt, men man blir ju lite orolig.

han har faktiskt blivit bättre nu :D