Öron tråd
Jag tänkte vi kunde "prata" lite om öron på perser/exotic. Alla vet ju att de ska vara små och rundade och sitta långt ner. Men hur vet man att dessa öron blir bra när man tittar på en kattunge? För det går ju inte bara säga att föräldrarna har bra öron så det får ungarna oxå. För det finns ju undantag åt båda hållen. Hur länge "växer" de i sina öron? Hur viktigt tycker ni att det är med perfekta öron?
Vi kan väl spåna på lite i ämnet och se vad som kommer fram.. 

Jag tycker öronen kommer direkt efter ögonen vad gäller looken på katten (sedan finns det annat, rent strukturellt, som jag tycker är viktigare - men av det man SER på en gång kommer öron som god 2a)
För mig blir det perfekt när öronen, i avslappnat läge, i profil perfekt följer skallens rundning och bakifrån/framifrån inte stiger över topplinjen (på en fullpälsad katt då såklar) eller i alla fall inte mer än en liten lätt upphöjning - inte så att man ser öronen sitta ovanpå huvudet utan endast yttersta spetsen sticker upp.
Min erfarenhet är att öron och nos kan flytta på sig under uppväxten - alla har vi väl haft tonåringar med "prinsesskrona", men på samma sätt som ett bra stop brukar betyda att näsan drar upp sig gäller det för öronen att känna vart de "fäster" i skallen. Ju längre ner dessdå bättre. En katt med riktigt bra öronplacering som vuxen brukar ha fästet någonstans i höjd med käkbenet (Alltså, fästet flyttar inte på sig med åldern - det här kan du känna redan på riktigt små kattungar). Du känner fästet längst ner på öronens utsida. Det är då också detta som gör att när skallen breddas vid könsmognaden och käkmusklerna utvecklas (särskilt på hanar) så "dras" öronen ner, OM fästet sitter lågt.
Just my two cents =)
Var just ingen mer än du o jag som var intresserade av detta tydligen.. 

Så kan det vara ibland 
Jag tycker i alla fall att det är roligt att vi just nu har lite fler diskussionstrådar än vad som (tydligen) varit fallet det senaste.
JAG är i alla fall nyfiken på andras åsikter, kom igen nu! =) (Dessutom har du inte sagt ngt själv Pethra, vad tycker DU är perfekta öron?)
för mig är det lika viktigt med små o välplacerade öron som nåt annat
men "perfekt" söker jag inte…bara nära:)
När man ser det vet jag inte…jag har helt enkelt inte tänkt på det.
men eftersom man vet att en perser/exo är färdig runt 3 års ålder så vet man ju att allt kan hända fram tills dess
o jag håller med dig…bara för att föräldrarna har det så betyder inte det per automatik att ungarna får det.
dessa polygener..som styr så mycket:)
sen är ju vissa linjer senare i sin utveckling än andra
tyvärr så hade jag inget matnyttigt att komma med
men diskussioner är alltid nyttiga
Jag vill ha små rundade öron som inte tar uppmärksamheten ifrån kattens uttryck för övrigt. (jag kan störa mig hemskt mkt på öronen ibland =) Sen så kan de ju sitta lågt och det ser bra ut fast de kanske är lite stora. Och tvärtom oxå..
( Ja det här med nosar är ju ett kapitel för sig. Jag har haft två st som sett lång nosade ut och den ena han är nu 8 månader o jättebra typad helt plötsligt. Den andra lilla skruttan är samma kombination och jag tror att hon drar upp sig oxå som brorsan när hon får växa till sig. )
Jag tycker om små nätta öron fast det är lite ont om det i mitt katteri än :-) Jag tror att det är något som man får försöka leta fram bland sina katter. En del kombinationer blir superbra medan andra kanske inte blir såååå bra. Jag tror i alla fall att man kan jobba på det och få till skapliga storlekar och placering på öronen. Sen finns det ju katter som tar god tid på sig för att växa i kostymen, det vet ju alla.
Någonting nytt att tillföra har jag nog inte, hur generna blandar sig vet man ju inte från gång till annan, men man bör nog ha ett bra grundmaterial.
Jag måste ju bara säga att jag bara älskar min Generalens (Hassellidens Tabby Pepelino ) öron de är små å framåt lutande…om jag får ändra något där så kanske lite mer rundat annars är dom öronen så värdefulla för mig.
Jag tycker det är först när dom blir könsmogna som öronen faller på plats… precis som #1 säger.
När det gäller nosar här hemma hos mig så kan jag ju säga det att Felicitys bebisar har en förmåga att dra upp sina näsor jätte mycket, så även en bra typad kattunge drar upp sin näsa ännu mer…så där gjorde det inget om det finns lite mer näsa.
Sedan en del växer så andra så…en del tar väldigt lång tid på sig å låter vissa delar växa först å där kanske vi har öronen..hihihihi
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
En annan sak som jag lagt märke till är att på mönstrade katter så kan öronen se stora ut på grund av den ljusa kanten som alla tabbykatter ska ha.

Ingen som har några exempelbilder på kattungeöron som blivit fina med åldern?
Gärna före och efterbilder =)
Här är ett foto Hassellidens Tabby Pepelino som liten =)
Sedan som tonåring =)
Sedan som stor kille =))
Sedan har vi foton på min Fiona… som har fått ärva pappas framåt lutande öron =))
Liten bebis
Och nu 1.5 år =) Hon kommer ju att bredda sig å bli en stor dam så det finns mycket kvar när det gäller öronen.
Ja det är ju inte bara det att de ska vara små o sitta bra de ska ju vara vända framåt oxå…
Mica är ju bara så läcker!!! VILL HA!!!!!
#13..man får tacka:):)
men hon är en TYPISK padda:):)