Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 634 ggr
Cybercat
2008-09-11 20:56
0

Skendräktighet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hepp, så har man varit iväg till veterinären för ett ultraljud för andra gången på mindre än ett halvår, med samma hona - båda gången med förhoppningen att hon är tom - hur bakvänt kan det bli? =)

Jag har tyckt att det varit liiiiite konstigt att min Loppa inte löpt om en enda gång sedan skendräktigheten, eller re-absorbationen som det lär ha varit eftersom veterinären faktiskt kände 2 ungar, i våras - men eftersom hon aldrig varit en dam som skrikit så högt tänkte jag inte mer på det. Förrän igår…

Jag satt i sängen och tittade på TV och kelade med katterna. Loppans favvo-kel är ju att bli gnuggad på magen, så det gjorde jag - när jag plötsligt märkte hur stora hennes möljkörtlar var. Konstigt! Så jag tryckte på dem, och nog var där mjölk! I alla brösten… HUR kunde detta gått till?? Hade hon löpt medan vi var på semester och Nisse vaknat till liv trots att han inte visar minsta tecken på att vara hane än, än mindre för 2 månader sedan?

Klämma, känna, trycka. Med mjölk så är det ju max en vecka kvar… men nej, inte antydan till några bulor i magen annat än njurar och urinblåsa. Plötsligt far alla andra skäl till att en hona kan reagera så här genom mitt huvud. Skendräktighet, visst.. men också cystor på äggstockarna, eller allvarlig pyo.

Rara veterinären gav mig tid vid lunch idag så nu har Loppan fått bli rakad på magen igen och ordentligt genomlyst. Inga bebbar, ingen förstorad livmoder, inga cystor, men massor av mjölk - mer idag än igår. WHAT?

Så nu har jag fått droppar att ge henne som skall torka upp mjölken, och antibiotika "för säkerhets skull" om det skulle vara något mysko på g i livmodern som bara inte syntes ännu. Veterinären sa att hon kan ha gått skendräktig jättelänge - kanske ända sedan reabsorbationen, vilket ju skulle förklara den totala bristen på löp. Hon sa också att det kan dra igång igen "med ränta" när dropparna tagit och hennes kropp äntligen fattar att hon inte är dräktig. Bra så, för jag vill ha Lill-Loppor hemma, gärna sådana som liknar henne :)

Men hur wierd var inte DETTA? Hon har ju inte visat några andra skendräktighetstecken - inte gått upp, inte ätit mer än vanligt, bara helt plötsligt en massa mjölk.

Någon som varit med om nå't liknande?

/Emma och Loppan, nu på medecin

yadhayezibas
2008-09-11 22:10
0

GladFyy fabian så himla söt hon är!! Glad

Jag har blivit lurad två ggr av en av våra honor här hemma. Hon gick upp i vikt och hon fyllde i mjölk och var dräktig i mina ögon båda ggr. Men det blev aldrig några fosterrörelser och heller inga bebisar som kom ut. Sen försvann mjölken och hon löpte om nästan på en gång. Helskumt tycker jag…. så luras det kan dom.

Marita-L
2008-09-11 22:35
0

Hon är så söt den lilla Loppan =)) Visst förekommer detta

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
2008-09-11 22:50
0

ja, jag har oxå varit med om några honor som har jag har trott var dräktig…med stora hårda tuttar o mjölkiga oxå
men jag har aldrig kollat upp dem som du har gjort
utan jag har väntat tills tiden gick ut..o när det inte kom några bebbar så var det ju inget
man har ju "alltid" hört talas om skendräktighet..så jag tyckte inte att det var så konstigt
men jag har kanske aldrig kunnat mjölka de så:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

ixidixi
2008-09-12 10:31
0

Hrm? Detta har jag aldrig varit med om! Skumt…

Kram Chatrine