Perser iFokus

Perser

Etikett11-utställning
Läst 1558 ggr
Cybercat
2008-09-10 03:41
0

Åsikter efterfrågas!

Att ställa eller inte ställa, that is the question…

Hallå! Lite tankar och åsikter efterfrågas!

Nisse var anmäld till (sin första) utställning i Varberg för 2 veckor sedan och på sin andra i Göteborg till helgen. Från den första fick jag dra honom, på den andra tvivlar jag fortfarande. Här får ni historian, och chansen att tycka till om jag skall ta dit honom ni alla fall, åtminstånde en dag då det ju är "nästgårds".,

Bakgrund: Han är nu 1 år gammal och formligen BADAR i päls - har så gjort hela sommaren. Det är hans vackraste/starkaste drag - även om resten av katten också är riktigt fin (säger matte, med sina rosafärgade glasögon).

Men, så kom jag och Daniel hem från våra 16 dagar i Provence då vi lämnat katterna i en vän/kattvakts ömma vård. Han har hjälpt oss förr och katterna gillar honom, samt att de får bo kvar hemma så jag tycker det brukar gå kanon. Dock har jag inte lämnat en "Nästan i full show kondition katt" till honom förut, och det pliktar jag för nu….

Vi hittade NIsse så ihopfiltad under hakan att han inte kunde höja och sänka huvudet, och eftersom filten spridit sig ut till skindkägget (som alltsa satt fast i kragen) kunde han inte röra huvudet åt sidorna heller. Hela tovan var som en enda heltät dreadlock som gick nästan (men inte hela vägen) ner till skinnet. All päls var gul eller brun, och de innersta delarna hade varit fuktiga i veckor.

Kattvakten hade:

1) Ställt fram stora "drick själva skålar" i stället för de fontäner som i alla fall håller honom någorlunda - och

2) Inte torkat ur honom när hans 3 decimetershaklapp blev blöt inpå bara skinnet och

3) Inte kammat igenom honom en enda gång. Än mindre rett ut klumparna med fingrarna innan de blev så stora att de satte ihop sig med varandra till en enda stor klump.

Det tog mig 8 hela dagar att reda ut. Långa stunder tvekade jag på om jag ens borde försöka utan tittade längtansfullt på min Oester A5, men när jag började klippa med den och insåg att inte ens den med lätthet tog sig igenom detta "hårcement" gick jag tillbaka till fingerarbetet. Första dagen var det prio bara att få isär jätteklumpen till ett antal mindre, så att Nisse kunde röra huvudet och benen normalt igen, och att kontrollera att ingen tova satt så tight att han hade direkt ont av den. Sedan var det bara att börja jobba. I timtal satt jag, varje dag efter jobbet.

På bara 16 dagara gick alltså min fantastiskt vackre pojk i full utställningskondition (veckovisa bad flera månader i förväg, inpacklningar och gud vet vad…) från totalt fullpäsad till att se ut som om man gjort en omvänd lejonklippning. Allt hår kvar, utom under hakan och mellan benen. Han såg ut så att om djurskyddet haft vägarna förbi hade jag haft en hel del att förklara. STACKARS Nisse!!!

När jag fått bort alla tovor visar det sig att han visserligen har päls kvar, inga kala fläckar, men den är kraftigt uttunnad och bara en-två centimeter lång, i ungefär en 5 cm bred rand från halkan och ner mellan frambenen.  Mycket av pälsen hade nog gått att rädda om den nu inte suttit i en blöt tova i veckor och alltså blivit brun, spröd och möjligtvis begynnande möglig (jag såg inget grönt men det luktade inte gott…) Den ramlade isär som blött toapapper. Jättekragen på sidorna finns kvar.Ser lite kul ut så här i efterhand faktiskt =) (Om det inte hade varit aså sorgligt)

Så, Varbergsutställningen som alltså bara var två veckor efter att vi  kommit hem var helt otänkbar. Men, och här kommer då mitt undrande… Nisse har ju en fantastisk coat-factor och pälsen är redan på väg ut igen. Fortfarande  självklart onaturligt kort i jämförelse med jättedrivorna runt omkring, och inte den look jag hade önskat för honom på hans första utställning.

Samtidigt är ju showen i min egen stad och jag har inte ställt ut på år och dag, jag både längtar lite efter det själv och tycker att det är god tid att Nisse får "prova på" innan han blir för gammal för att kunna vänja sig. Med mycket prepp så tar det nog tills domaren drar handen genom pälsen innan det märks tydligt (jag skickar med lite bilder längst ner).

Som ni märker är jag i valet och kvalet, så därför undrar jag nu - "Hur hade DU gjort?" (och varför)

Tacksam för svar!
/Emma & Nisse

Här ser man rätt väl hur mycket fluff det finns runt omkring och hur lite det finns i mitten. Detta trots en kamning innan fotosessionen.

Mycket päls HAR han (fast inte på bröstet), vår "lille" ettåring =)

När man ligger fint och stoppar tassen under märks det inte så mycket, men tänk bort de storsa feta vita tassarna så ser ni att där inte finns något kvar.

Som avslutning, en bild på Nisse från början av sommaren - då han hade sin krage kvar. Så här, plus 5-10 cm, hade det sett ut - pälsen växer som ogräs (lyckligtvis får jag väl säga nu)

Marita-L
2008-09-10 09:07
0

Jag tycker att du skall ställa honom , han är ju jätte fin !!! Låt det blir som det blir, utställning det är ju "bara" en kul grej å inte på blodigt allvar.Glad

Synd bara att det blev så illa för honom skull tur att ni inte var borta längre men nu så ser han ut att må toppen igen.

Lycka till jag håller fingrarna för han blir nog väldigt omtyckt =)

/Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

SussiF
2008-09-10 11:30
0

Jag tycker nog du ska ta med honom i alla fall. Han kanske inte blir nominerad, men det är ju inte alla som blir det, långt ifrån! Man har sett katter som ser bra mycket besvärligare ut än Nisse fast dom har varit färdigpreparerade enligt ägarna. Han är snygg och det går ju alltid att lägga in en förklaring för eventuella nyfikenstrutar :-)

/Sussi

Kittentotts
2008-09-10 12:20
0

Jag tycker han ser fin ut det jag ser på bilderna

Mycket vacker katt som har mkt visa upp

Han har ju troligen haft drivor av underhull som klibbats ihop så som du beskriver, det är ju fler katter i den åldern som varit i fällning, så jag tror inte det gör så mkt

Du får lära barnvakten borsta & kammaSkrattandeGe honom en haklapp kanske t katten då de passar honom, detta skyddar ju kragen

Lycka till med helt underbar katt!

/ Carina

EddaM
2008-09-10 12:41
0

Tycker du skall ställa o ta det som en träning=) Det gör alltid jag när jag kommer med en katt med dålig päls=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Annkis54
2008-09-10 13:33
0

först när jag började läsa så tänkte jag NEJ
men när jag ser honom så ändrar jag mig direkt till JA

vad är det värsta som kan hända…
jo att du får påpekanden om detta…
men han får ändå träna o du får ändå svart på vitt hur snyggt resten är:)
Go Girl…o LILLE Nisse:)
Han kanske tom går bra…detta är ju bara EN grej av alla de räknar på

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Cybercat
2008-09-10 14:04
0

Tack för snälla kommentarer om Nisse, trots hans pälsstatus =)

Det som svider mest är nog just det faktum att han har en sådan där päls som nästan ingen annan har vid den här tiden på året, och jag har som sagt hållt på i många månader (sedan han flyttade hit, faktiskt) med att få upp den i absoluta topptrim till hans utställningsdebut och har långsamt långsamt timmat fram ansiktet ur drivorna - ett trimjobb som jag nu fått göra om (och inte lika snyggt eftersom jag har kortare tid på mig) för att det istället skall smälta in snyggt i det som finns kvar.

Kragen var, precis innan vi åkte till Frankrike, verkligen magnifik. Så det svider att det istället kommer att få bli bortförklaringar, det gör det. Fånigt kanske, men sant :S Extra ledsamt var att sitta och noppa bort stora längder av det som var kvar - men kraftigt missfärgat så till den milda grad att det inte stod att rädda.

Som ni säger, nominerad lär han inte bli. Även om han har fina kvaliteter så kommer det 1) att vara stor konkurrens har jag förstått och 2) det är en skönhetstävling, på en ras med hår, och han har omvänd mohikan. Det vore snudd på skandal om han blev nominerad =)

#1 - Ja, allra mest synd var det självklart om Nisse, det kan INTE ha varit roligt! Samtidigt är han en cool katt och tar det mesta med ro, till och med tovutredningen. Jättebebis är han =)

Ja, det verkar som om han får besöka utställningen på lördagen i alla fall. Ujujuj, nu får jag jaga skynke - kan man hyra någonstans? =)

Bullan
2008-09-10 16:13
0

Med tanke på bilderna du visar upp, så JA! Då skulle jag ställa ut. Om remsan där du fått kala ner honom inte är mer än 5cm…så är det inte alls säkert att de kommer se att något fattas i den pälsmängden.

En katt jag födit upp, ställdes ut med ungefär samma historia. Han saknade nästan hela 1:a ringen runt halsen i tabbymönstret, men det var de enda de såg av hans "pälssaknad" och trots detta blev han Bis ena dagen och Nom den andra. Han är också en sådan katt med enorm päls då de andra brukar vara urfällda.

Så beroende på motstånd och domarens tycke osv…så kan det gå jättebra iallfallGlad

Men far med inställningen att han ska "tränas" för utställning…och allt utöver det blir en bonusCool Du har ju redan betalt utställningen och de betalar ju knappast tillbaka för att katten tappat pälsFlört

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

yadhayezibas
2008-09-10 18:09
0

Efter att ha sett bilderna tycker jag absolut att du ska ställa honom. Vet man inte om missödet så tror inte jag att man ser det. Kan ju iofs se annorlunda ut IRL men vad man kan se på bilderna så ser han jättefin ut. Glad

KungBores
2008-09-10 18:40
0

Självklart ska du ställa Emma. På utställningen i Varberg skulle såg jag flera katter som var i sämre kondition än din Nisse och de hade sannolikt inte råkat ut för samma tragedi som Nisse. Undrade varför du inte kom till Varberg men nu har jag fått förklaringen.
Hoppas vi ses till helgen!
/Ingela

manbukten
2008-09-10 19:17
0

Grattis till en läcker katt

Elisabet-E
2008-09-10 20:24
0

I Varberg förra året satt jag i exakt samma dilemma med min kastrathona Diana. Hon blir alltid alltid alltid tovig bakom öronen och under hakan p g a att hon storleker i vattenskålen. För övrigt var hon i kanonkondition pälsmässigt. Ett par dagars ouppmärksamhet räckte för att kragen under hakan skulle fara sin väg.

Jag åkte på lördagen och var tveksam om hon skulle få certet. Hem kom jag med BIS med enhälliga domarröster! Så mitt svar blir självklart, go for it! Han ser jättefin ut och du är ju superduperduktig på att preppa så han lär vara som en dröm på domarbordet!

[Guardians]
2008-09-10 21:19
0

Ska bli kul att se honom live i helgen :-) Så jag håller med de andra, visst ska du ställa.

heliotropes
2008-09-10 21:55
0

Jag skulle ställa,du tävlar ju inte i dom högre klasserna,i de lägre klasserna tycker jag att domare är mer "förlåtande",visst!! en pik kan ju komma i från domaren ang.pälsen,men den får du vara beredd på,värre om du inte hade en susning om pälsen.FörvånadFlört

Eva // medarbetare på Perser

Cybercat
2008-09-11 01:16
0

Japp, ok - det verkar vara enhälligt =)
Nisse är i olja nu så det blir välö troligt att vi kommer åtminstånde på lördagen. Tack för alla svar!

simzonites
2008-09-11 17:57
0

Håller med, självklart ska du ställa ut honom, de positiva sakerna väger över jämfört med den mindre kragen. Håller tummar och tår för er!

/Lotta

/Lotta

Kakan81
2008-09-11 18:45
0

Jag tycker han är jättefin! Men jag lider med dig, fy att komma hem och möta katten i det skicket. Jag hade nog börjat grina.

Jag ska hålla tummarna för er. Lycka till!