Perser iFokus

Perser

Etikett11-utställning
Läst 1452 ggr
Annkis54
0

inpackning eller inte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det lite "akut" dags att bada ´Blossom
kammar jag inte varje dag så blir det början till tovor
hon har mer päls än nånsin..o ska ställas ut i oktober i Varberg.
jag brukar alltid göra en inpackning med Biogroom över natten, o det har gått alldeles utmärkt. Hennes päls består mestadels av bara ull.
nu funderar jag på gamla trådar där nån har skrivit att när de gjorde inpackning så tappade katten "all päls"
kan nån tala om för mig för eller nackdelar med detta nu.
det som talar för att jag skulle våga göra det är ju att det har gått alldeles utmärkt förut…men nu har hon mer päls än nånsin
jag ska se om jag kan hitta de gamla trådarna o putta upp dem
annars tar jag tacksamt emot råd för o emot
imorgon är det troligtvis dags:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

englagirl
0

Använd INTE Biogroom om katten är i fällning och har som du säger mest "ull".

Då skulle INTE jag våga i alla fall :-) Det kan bli som svinto då.

Lycka till

Kram

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Paddiz
0

Precis som englagirl så säger jag: Använd INTE inpackning när katten fäller.

De som tipsade oss om inpackning glömde säga att inte köra med det vid fällning och en katt som vi ställde hade gott om underull på fredagen när vi hällde i inpackningen. När vi sedan sköljde bort den så hade hon bara svintopäls. När det var dax för utställningen så sa domaren att katten skulle haft bättre underull. Jotack, det visste vi och det hade hon oxå haft men den försvann.

Vi använder inte inpackning efter det.

Kram Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Annkis54
0

tack ni båda
nu VÅGAR jag inte göra nån inpacking hehe
inte för att hon är inne i nån fällperiod…men better safe the sorry
svintopäls vill vi INTE ha:)

kram

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Livandas
0

Jag använder Alltid Biogrooms inpackning på mina katter till Show, även i fällningsperioder. Jag har aldrig fått en svintopäls, eller att katten tappat underullet.

Men jag lägger inte i inpckningen dagen före, utan brukar ha i den ca ½-timme innan utställningsbadet. Jag lägger en plastfilm eller plastpåse runt kattens kropp, och sen en handduk runt om, och så sitter jag med katten i famnen, så den slipper frysa, sen badar jag som jag brukar till Show.

I fällningsperioder så brukar jag alltid bada katten varannan vecka innan utställningen så man får ut all päls som ska lossa, och även se till att katten är badad en vecka innan utst.

Den här metoden har funkat på alla mina katter, och alla olika pälsar. Det som är viktigt är att kamma igonom katten innan inpackningen.

Jag skulle inte klara mig utan Biogrooms inpackning till show. Och jag får altid beröm av domaren, att katterna är jättefint presenterade:)

Jag tycker du kan använda Biogroom, du får en superfin päls på din katt:)

Din katt är jättefin på bilden:)

Lycka Till!

//Susanne

Dockan
0

SkrattandeJag har ju alltid haft inpackning 8dagar innan utställning,men jag tycker inte så där om det längra utan jag kommer att ha det någon gång vid vanligt vardagsbad iställe,Hej Hopp Lena

Hälsningar LENAGlad

simzonites
0

Jag använder Bio-grooms inpackning när jag tycker att det behövs. Jag har den aldrig i mer än 20 minuter, brukar ta en lagom varm handduk om katten under tiden. Inför utställning gör jag det så att jag har ett par badningar till kvar. Har aldrig haft några problem med fällning heller (peppar, peppar, ta i trä).

Kan berätta att  jag gör inpackning på vår Teddy, efter alla bad får han självtorka eftersom han är så rädd för att bli blåst med torken. Och hans päls blir suveränt fin ändå.

Jag brukar säga att det finns inga "rätt eller fel" i hur man preparerar sina katter - det bästa är att man själv hittar det sätt som passar just den aktuella katten, det kan ju skilja så oehört mellan deras pälsar och färger m.m vilket som fungerar och ger bäst resultat.

/Lotta

/Lotta

[Guardians]
0

Jag har aldrig fått nån svintopäls oavsett fällning eller inte, men självklart kan inte inpackningen lösa upp en redan tovad päls…

simzonites
0

#0 för att svara på din fråga Annki Skrattande så tycker jag att hon ser ut att vara i toppenkondition, så inpackning är nog inte nödvändig. Bada noga och använd ett bra balsam i förbaden så blir det nog superbra resultat ändå.

Jag gillar Esprees balsam " Silky show conditioner"

Beskrivning av produkten:

Silkes balsam. Fuktgivande. Tovutredande. Ger en högglansig päls. Innehåll: Aloe Vera, saffl orolja, silkesprotein, panthenolextrakt, jojobaolja, A-, D-, E- vitamin samt naturliga doftämnen

/Lotta

/Lotta

Annkis54
0

tack igen alla
ja..nu har jag fått lite olika infallsvinklar
o vi får se vad jag testar
Blossom har inga tovor…det ser jag till
o hon har blivit väldigt bra med inpackning förr.
men som sagt var så har hon nog aldrig haft så mycket päls som hon har nu.
Jag har detta balsam som du visar Lotta
men jag är lite rädd för balsam..för jag har haft en del katter som har sett feta ut vare sig de har haft balsam eller inte hmmmm
jag antar att mina linjer har haft lite såna problem…men Blossom är ju inköpt o har inte dessa problem
a f*n…nu chansar jag o lägger in inpackningen på henne nu:(
uppdatering sker imorgon:):)
god gud låt mig inte få betala för detta nu:):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Paddiz
0

När vi använde Biogroom inpackning på Tova som fick en svintopäls så fick hon i inpackningen tio minuter före badet och satt inpackad i en handduk. Vi har aldrig låtit våra katter gå med det längre tid än tio minuter då vi har tyckt att det har varit merarbete.

Att bada en katt med tovor skulle vi aldrig göra - trots Tovas namn =O) - och givetvis aldrig sätta i en inpackning i en tovig päls.

Som simzonites skriver så finns det inga rätt och fel. Vi har olika schampo och badsätt till våra katter då de har olika typer av päls. Det schampo som fungerar till den ena katten fungerar tyvärr inte till den andra.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

yadhayezibas
0

Jag skulle inte våga sätta i den där inpackningen. Jag har råkat ut för att katten som var i fällning tappade ALL underull. Då hade jag i inpackningen i ca 20 minuter bara.
Jag tycker precis som de andra att hon inte ser ut att behöva nån inpackning. Fantastisk päls!!
Jag använder All systems balsam. Tar bara en pytteliten klutt av det och det blir toppenbra.

Spännande att läsa sen hur det gick?

Bart
0

Jag har av en riktig utställningsexpert på perser (några av mina katters uppfödare)blivit rekommenderad Groomers Goop istället.H*n säger det är mycket bättre.Eftersom jag inte ställer ut har jag ej provat  ännu själv.Däremot har jag testat Bio Groom,när det är slut tänkte jag köpa Goopen istället.De katter jag använt Bio groom på har blivit väldigt platta i pälsen,trots massor av duschning och bad efter konstens alla regler, de första dagarna men silkiga och fina efter några dagar. Så här står det om det på Swe Cats hemsida:Groomers Goop används som avfettande, djuprengörande medel på djur inför en utställning. Det är en vidareutveckling av Goops handrengöring som många tidigare använde. Man har utvecklat det för att det ska vara skonsamt och milt mot djur eftersom deras handrengöring INTE var avsedd för djurrengörring. Mycket bra mot fettsvans och överallt där en riktig skonsam effektiv avfettning/rengöring behövs

yadhayezibas
0

# 12 men avfettning och inpackning är ju inte samma sak… Jag använder groomers goop som avfettning och det är jättebra till det.

Annkis54
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12+13 nä precis goop o inpackning är ju två helt olika saker
goop har jag på dem katter som har en tendens att bli feta i pälsen
Blossom har inte det alls…hon har en mycket torrare päls o därför så har jag kört inpacking. O det gjorde jag nu med:)
tilläggas kan att jag har en färdig blandning i en "sprayflaska" o jag duschar över henne med ca 20 sprutningar över hela kroppen.
o så får hon gå så över natten.
kortet jag satte in överst var ett kort taget för nåt år sen. Att jag satte in det var för att jag tyckte att hon såg ut ung. likadan nu.
det gick bra som vanligt

sorry för bildkvalitet
o hon är inte utställningsbadad…bara nästan:):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
0

#14 Oj vad läcker hon är!! Riktigt fin!

Annkis54
0

#15..tack..jag gillar henne oxå:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

Söt tjej!

Men är hon fullpälsad just nu? Ser ut ha en lagom fin päls

Va det Varberg du skulle ställa i oktober? funderar på åka ner titta

Ett tag tänkte jag om jag kanske skulle ta min lilla tjej som ska stanna och ställa henne, men hon är inte 12 veckor då utställningen ärRynkar på näsan Så jag får vänta t Nästa år

/ Carina

Annkis54
0

#17..jag vet inte om hon är fullpälsad eller inte..hur vet man det:)
hon har nog i alla fall aldrig haft mer päls än hon har nu.
Hon är 2 1/2 år.
på kortet överst i tråden så tror jag att hon hukar sig lite när jag tittar efter. För där ser hon ju ut att ha längre päls än idag.
Men när jag fönar henne så har jag inte sett mer päls på henne än hon har just nu:)
gudars skymning o föna en som har längre päls.
Tänkte faktiskt på dessa otroliga pälsmonster när jag fönade henne.
japp, det ska förhoppningsvis bli Varberg. FHK. Jag har i alla fall riktat in mig på detta…men mitt knä fortsätter att spöka så vi får väl se:(
ja, du måste komma ner o kika till oss, om du inte har nåt att ställa.
hmmmm på tal om Varberg…kanske bäst att anmäla nu då. Anmälningstiden går snart ut tror jag:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bart
0

#13 H*n menade väl antagligen att man inte behövde inpackning om man använde Goopen,och slapp bada med Yes osv. Hur som helst så avrådde h*n från Biogroom,men kattpälskvalitet är ju lika olika som hårkvalitet,så allt passar kanske inte alla pälsar lika bra.Jag har som sagt inte testat det.Jag brukar bara bada dem i vanligt kattschampo, just nu Espreés.Men jag har som sagt testat detta med Biogroom osv oxå.