Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 886 ggr
Killen
2008-08-29 23:28
0

Färg fråga

Jag har blivit lite förälskad i en katt, en hane. Han är en n 02 tror jag han räknas som, svart och vit men mäst vitt.

Jag har en en hona som är n 24, brun spotted.

Om de får kull i hop, vad för slags färger kan ungarna få då?

kissmekate.blogg.se

Annkis54
2008-08-29 23:32
0

om du parar de så får du svart vitt med olika fläckar:)
båda är "svarta" så det blir bara "svarta" ungar
om de är dilutioner så kan du även få blåa ungar med olika fläckar
tabby, tigre eller spotted
med och/eller utan vitt

det går inte att få några andra färger..som rött, creme eller sköldpaddor. Då måste nån av föräldrarna vara röd. creme eller sköldpadda.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Killen
2008-08-30 00:28
0

men inte solid blå?

kissmekate.blogg.se

manbukten
2008-08-30 01:20
0

Som Annkis skriver kan du få blå om båda färäldrarna är dilutions bärare (om båda föräldrana har var sin blå förälder tex.)

du har inte lämnat någon bakgrun så därför går det inte att svar på något annat sätt

Killen
2008-08-30 01:34
0

Jag vet bara att min honas far är bärare på dilutioner, men jag menar om båda två är bärare, kan det då bli solid blåa eller bara mönstrade blåa?

kissmekate.blogg.se

Annkis54
2008-08-30 02:29
0

#4..jo den ena föräldern är tabby n 24, o den andre inte n 02, så kan du mycket väl få en solid katt utan "ränder"..o är de båda dilutionsbärare så kan du få en blå solid:)

är det det du vill ha:):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
2008-08-30 12:25
0

Är väl ganska troligt att det blir låggradigt vitfläck lr? Skaffa en solid hane till den honan istället skulle jag säga. Glad Om det är solid avkomma du vill ha.

Soliga hälsningar
Pethra

Killen
2008-08-31 04:59
0

Jag föredrar blåa katter men föll direkt(även min sambo) för denna hane.

Jag har redan en en solid blå hane och när han bli mogen nog ska få bli pappa.

Jag ville bara veta vad man kunde få av denna kombination och då vet jag att man kan få solida ungar men chansen kanske inte är så stor.

kissmekate.blogg.se

Annkis54
2008-08-31 17:43
0

#7. det är nog som Yadhayezibas säger
men det beror ju alltid på vad man vill ha …i färger
o jag som har vitfläckar har aldrig fått en solid med parning vitfläck/solid…eller 2 låggradigt vita
men så finns de de som parar en 03 med en 02 o får även solida
så allt beror på vad som ligger bakåt
o förälskar man sig så gör man. Allt styrs inte med hjärnan:)
Så nu vet du vad du kan få
lycka till

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Alsace
2008-09-01 02:19
0

Har parat 2 st vitfläckar 03 och fått allt från van till solida i samma kull, men då har jag solida bakåt och högradigt vita bakom med. så man kan sitta med sitt avelsprogram och räkna, men det är inte alltid det blir som man tror. Men kul är det att se vilka kombinationer man får. lycka till  med de blivande bebbarna när det blir…Skrattande