Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 840 ggr
mathildaaN
2008-08-28 18:04
0

ny katt,

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej jag är en 15 årig tjej som precis har blivit med katt, en perser vid namn Casper. (hämtar honom den 11/9) då han är min familjs första katt försöker jag hitta så mycket info som möjligt om katter och framförallt persrar, jag har lite frågor någon klok person här kanske kan svara på.

1. är det något särsklit jag ska köpa till katten innan han kommer hem utom det vanliga(mat, kattlåda m.m)?

2. är det sant att man ska borsta en perser varje dag? har hört olika från olika håll.

tack på förhand! :D

bifogar bild på kissen!

Bart
2008-08-28 18:23
0

Det är bättre att kamma en perser,så man kommer ändå ner i hårbotten och det bör man göra varje dag,från början för att lära kissen det.Bada måste en perser oxå göra regelbundet,hur ofta är lite olika från katt till katt,men ca var 6:e vecka brukar vara lagom till vardags.Ska man ställa ut blir det förstås extrabad.Mat ska vara samma som han fått hos uppfödaren till en början i allafall,även sanden är bra om det är samma som han är van vid.En klätter/klösställning är bra att ha från början oxå.Lycka till med din kisse!

mathildaaN
2008-08-28 18:54
0

#1 ska man handukstorka eller föna katten efter bad? är det inte risk att han blir livrädd för fönen??

tack så mycket för svaren! :D

Alsace
2008-08-28 19:12
0

Jag hade valt att föna katten så att den blir van vid fönen från början. Om man kammar, badar och fönar kattungen regelbundet under första året så har man en harmonisk katt, som accepterar allt som krävs. ( det finns alltid undantag, vissa kommer aldrig att gilla den här behandlingen). Försöker att mina kattungar är vana vid den här behandlingen innan de flyttar för att underlätta för de nya ägarna. Vi har ju valt den här rasen för att de är vackra och själv vill jag ha katten så fin som möjligt även när man inte ställer.

Instämmer med Bart att bada var 6.e vecka borde räcka, men som sagt är det individer och även där kan det variera.

lycka till med den nya bebisen!Skrattande

[Guardians]
2008-08-28 19:33
0

Be uppfödaren föna katten innan du får hem den någon gång så den har varit med om det förut om den inte redan är van vid det.

Grattis förresten till ett bra val på kattras.

Annkis54
2008-08-28 19:57
0

Hej MatildaaN..
grattis till din nya katt.
Om du har köpt katten från en uppfödare så är nog katten troligtvis redan van att bada o fönas. Handdukstorka tror jag knappt går, för gnuggar man en perserpäls så blir det garanterat tovor.
Om du pratar med uppfödaren redan nu så har h*n tid på sig att vänja katten med flertalet bad o fön. O kloklippning mm.
En kam är bra att köpa. En mirakelkam är den bästa tycker jag.
vet inte riktigt var man får tag på dem nu, men det får du säkert reda på från andra här.
o så kamma varje dag. Även om det inte "behövs". Gör man det varje dag så tar det bara någon minut o katten får inga tovor. Gör man det bara en eller två gånger i veckan så får katten kanske tovor o det tar längre tid.
Ögonvård är det oftast på en perser oxå. Du kan antingen göra egen koksaltlösning 1 dl vatten 1 krm salt (jag kör 50 sek i mikron) o så låter jag det svalna. Eller så kan du köpa Baush & Lomb på apoteket. sensitive heter den. så tar du detta på en bomullspads varje dag o tvättar. Om du behöver nåt mer avancerat för att hålla ögonen snygga beror lite på vad det är för färg på katten.
Lycka till nu o kom tillbaka med fler frågor.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

feiner
2008-08-28 22:39
0

Jag rekomenderar att ha en ordentlig klösbräda på plats i bostaden. Mina har haft det från början och aldrig behövt tänka tanken att sätta klorna i något annat.

Dockan
2008-08-29 00:37
0

SkrattandeGrattis till din söta kattunge,ni kommer säkert att få mycket kul ihop.LenaFlört

Hälsningar LENAGlad

mathildaaN
2008-08-31 21:09
0

tack så mycket för alla svar, kommer absolut vara till hjälpSkrattande

Bullan
2008-08-31 21:18
0

#8 Det är bara att fråga hur mkt du villSkrattande Vi finns här och hjälper så gott det gårTungan ute

Lycka till med eran nya familjemedlem!!!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*