Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 4966 ggr
Marita-L
2008-08-23 16:13
0

Flat Chest = Platt bröst

Ni som har läst tråden Förlossning om min Fionas son förstår kanske varför jag har skapat en ny tråd angående just Flat Chest.

Jag skulle bli så glad om någon skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter om detta Flat Chest…man läser å läser men det finns bara gissningar…man tror…eller antar… Skulle ni vilja dela med er av era kunskaper till mig å kanske andra också vill veta mer om just detta…??

Jag vet också att det kan vara ett känsligt område så den som vill får gärna maila mig privat.

crystalpearls@bornet.net

Jag är jätte tacksam

/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Niffi
2008-08-23 17:02
0

Jag har aldrig själv råkat ut för detta problem i någon av mina kullar. Men givetvis är det intressant att ta reda på fakta om alla typer av problem som kan förekomma så därför har jag letat fakta och läst på.

Vad jag förstår finns plattbröst i två varianter.

• **1. Pectus Excavatum.
    **Då är sternum placerad alldeles för högt upp vilket ger att bröstkorgen har för lite distans mellan sin högsta och lägsta punkt. Ev kan också bröstkorgen bli lite bredare än normalt p g a detta men så är inte alltid fallet. Denna defekt kan ses direkt efter födseln på kattungarna.
    Att bröstkorgens utrymme blir för litet gör att hjärta och lungor utsätts för tryck. Detta ger följande symptom vis medel eller svår defekt hos kattungarna.
    Minskad förmåga att röra sig (p g a liten syreupptagningsförmåga)
    Andningsproblem
    Hosta
    Viktförlust eller svårigheter med viktuppgång.

• **2. FCK (Flat Chest Kitten)
    **Vid FCK så är inte distansen mellan bröstkorgens högsta och lägsta punkt förändrad. Däremot är sidorna (ungefär vis klockan 4 och 8) intryckta och ger då en vass nedre del av bröstkorgen.
    Denna defekt kan variera från mycket lindrig till mucket svår och livshotande.
    Man kan inte märka denna defekt direkt efter födseln utan först efter några veckor (1 - 6).
    Kattungar med en mild defekt kan fungera helt perfekt som vuxna. Kattungar med medel till svår defekt kan ha följande symptom.
    Andningssvårigheter
    Svårigheter med viktuppgång
    De kattungar med den allra värsta defekten kommer att avlida.

Normal bröstkorg

Pectus Excavatum

FCK 

yadhayezibas
2008-08-23 17:09
0

Låter för hemskt… Jag har aldrig sett detta IRL och har heller inte nån info om det. Är det ärftligt? Vad kommer det ifrån? Hmm kanske skulle ta och surfa runt lite o kolla…

Tröstkram till dig Marita o till Fiona!

Niffi
2008-08-23 17:20
0

Man tror att det delvis är ärftligt men absolut inte bara det.

Alltså tror man att det är en kombination av ärftlighet, miljö/omgivning och näring/foder.

Man har i storbritanninen undersökt bla rasen burma som visat sig ha en hög disposition för detta. På de burmor som fått defekten hade en högre nivå av taurin i blod och skelettmuskler än de som inte hade defekten och mot van man normalt förväntar sig av taurinnivå hos katt. Men man har ännu inte kunnat fastlägga denna höga taurinnivå med någon speciell diet för kattungarna eller föräldradjur.

Marita-L
2008-08-23 17:23
0

Tack ditt inlägg Niffi, jag har läst massor nu det senaste dygnet å det är bara förvirrande just för dom inte vet riktigt vad det är som gör det…

En del skriver att det är ärftligt andra skriver att det inte är det..

En del skriver att det inte finns någon behandling andra skriver att det finns…

Pratade med två olika veterinären som säger att det inte är ärftligt medans

Ylva Stockelbergs artickel så skriver hon att kattungen saknar förmågan att tillvarata D-vitamin och Kalsium å det blir en brist som åstakommer en kollaps i bröstkorgen. Hon pratar också om engelska sjukan … så därför ger vi våra barn a/d vitaminer som spädbarn

Att arvsgången inte går att fastställa men troligtvis reccessivt med veriabel och ofullständig nedärvning..

Läste i tidningen Spex Årgång 6 mars 2006 en hel artickel där som var bra…men där står det också annat…hm..

Så därför söker jag här efter erfarenheter å kunskaper för det finns inte å läsa…

#2 tack för dina tröstande kram..

Crystal Pearl´s

Annkis54
2008-08-23 17:26
0

jättebra bilder Niffi
jag har inte heller haft nån flatchest hos mig
dock har jag fått min första rörliga sternumkrok, på min lilavita kille
men om det hör ihop eller inte vet jag ej
kramar till Marita o Fiona

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

AnnaKarin
2008-08-23 19:43
0

Jag har haft en sternumkrok på Devon. Upptäckte den efter en vecka ungefär. Kattungen hade inga synliga besvär av det och som vuxen känner man inte av det alls. Han var platt på undersidan och hade väldigt skarpa kanter på revbensbågen. Han lever livets glada dagar som utekatt i Säter, är 11 år.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Tjing-Ling
2008-08-23 21:36
0

Jag tänker på dej Marita, och vad synd om mamma katt.

Kram Ann-Louise.

PS. Vi träffas i Norge snart.

Marita-L
2008-08-23 21:38
0

Tack snälla ni !

Ja Ann-Louise det gör vi..så skall bli så roligt , det behövs ibland… lite skratt , vänner å massa gott

Crystal Pearl´s

heliotropes
2008-08-23 21:42
0

Det där du skriver om ärftlighet,miljön,näring kan man även läsa på patellaluxation…hade ju en hona som svalt sig själv pga.att hon åt för mycket efter en parning,(under parningsdagarna hade hon tydligen inte ätit) Och pga.att det blev för mycket mat på en gång blev hon lös i magen..hon var tydligen en katta som ville svälta sig genom detta. Så hon svalt sig själv och det enda jag kunde göra var att se till att hon fick i sig vätska. Detta gjorde så hon gick ur sig ganska rejält under den veckan..det blev ju ingen bra mamma att växa i,det bästa här hade varit om hon hade kastat fosteren,men det gjorde hon inte…Hon gick fulla tiden ut och jag hade gjort allt för att hon skulle komma i vikt,men det var svårt pga.bebisarna krävde sitt.

Jag kan säga att det fanns en tydlig brist på utvecklingen av brosk på samliga 5 som kom,en döfödd med väl synlig svansknick,en gomspalt som togs bort,en till gomspalt men en väldigt låggradig,den fick endå tas bort efter några veckors tillägg,en svansknick och som senare i samband med tandbytet fick dubbelsidig patella luxation med förtjockningar i lederna fick somna in pga.smärtorna,dennes klor var även mjukare än normalt(kattungen fick extra av kalcium,utan resultat)…den enda som finns kvar idag har fått en senare utveklad liten svansknick. Här kan jag med säkerhet säga att det berodde på en brist då alla fick något med broskbildningen att göra,samma parningskombination har gjorts senare när mamma katt ätit upp sig,och parningen fick ske under en kortare intervall. Ingen av dessa kattungar har fått några problem.

Eva // medarbetare på Perser

Annkis54
2008-08-23 22:25
0

tänk vad mycket det finns som man behöver lära sig
eller i alla fall känna till
en uppfödarutbildning kanske inte vore så fel??
vet ju att diskussionerna går om detta

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se