Perser iFokus

Perser

Etikett12-pälsvård
Läst 1291 ggr
monnamajja
0

Pälsvårdsfrågor?

Hur mycket tid ca går det åt för en vuxen Perserpäls? Jag har ju en Bearded collie som kräver 1 timmas pälsvård i veckan att jämnföra med. Hur ofta måste de badas? Om de får röra sig i skog och mark hur mycket blir då pälsen en belastning för dem? Jag letar ju Exotic men kanske kan tänka om…
Tacksam för svar frå er som har erfarenhet av pälskissar.

feiner
0

Har både perser och exotic som sällskap så jag "preppar" dem aldrig för utställningar och då funkar det så här för oss. Båda tvättar och torkar jag ögon och borstar varannan dag. Borstar för att få bort löst hår. Persern badar jag vid behov och det kan vara varannan månad och borstar för att hon inte ska få tovor varannan dag. Exoticen badar jag vid behov och det är väldigt sällan. En perser är ingen kan man tar ut i skog och mark, pälsen blir våt och tuggar ihop sig (som en ulltröja i en 60 graders tvättprogram. Pälsen är mycket finare än på en semilånghårs katt eller en hund där det rinner av delvist. Hoppas det inte lät för hårt för jag gillar verkligen båda dessa kattvarianter. Men man får titta på sin livsstil och skaffa djur därefter. Tror du hittar din katt så småningom.

monnamajja
0

Tack för svaret. Jag har ju tänkt att kissen ska få vara ute när vi är i närheten dagtid och vi bor granne med skogen. Det kanske inte är ultimat med en Perser då om den inte själv är lite rädd om sig som min Beardis är. Men de är ju såååå fina…

Annkis54
0

enligt min uppfattning så har man inte en perser ute i skog o mark
på en gräsmatta eller nåt inhägnat är det ok men som "feiner säger så blir det nog tovigt
sen så är perserna så olika..jag kammar mina från var/varanna dag..till nån gång per vecka. Använder inte borste för det blir så statiskt då
ska man jämföra med din hund som tar en timme per vecka
så tar mina som jag kammar var/varanna dag..ca 3 minuter per dag. Tar man de så ofta så blir det inga tovor. Fast mina går ju inte ute annat är i inhängnad då förstås
ögonskötsel blir ju ungefär samma vare sig det är perser eller exotic
så…kommer katten att vara i skogen en del…så håller jag med dig
det är en exo som gäller:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Tidlosa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sålt ett par av mina persergossar, så att de har haft möjlighet till utevistelse.

En är nedklippt, så att inte pälsen tovar sig - han ogillar att bli kammad så det har varit bästa lösningen för den familjen. Den andra har en otrolig päls! Hans matte kammar och borstar honom dagligen när han varit ute, badar honom nogsamt ca 2gg/månad. Så det g å r att ha perser ute - men det kräver otroligt mycket av ägaren och inget som jag rekomenderar vem som helst.

Sätter in ett foto på S*Tidlösa`s Acorus Kenzo per ns - ute o innekatt.

monnamajja
0

Det var en tjusig katt. Förstår att det krävs pälsvård om en sådan skall se snygg ut efter en stund bland gran och barr. Samtidigt kan jag ju tycka att de skulle uppskatta att få gå fritt ute stundvis också. Har hört att både Persern och Exotic är excellenta jägare…om de bara får chansen.

Tidlosa
0

*ler*… Tack! Den katten har enbart muskler - och vilka muskler sedan!!! Vad ska vi med gym till: släpp ut folk att klänga i träden istället så får de fina muskler! *S* Hans matte fixar med hans päls vareviga dag, så kul att se!!!

Kenzo jagar råttor och är duktig på att få tag på dem.

Millimani, som den andra missen heter - fångar råttor på löpande band. Tyvärr även annat som man helst inte ser att de små mirrarna jagar. Så nog är de duktiga alltid…..

Annkis54
0

Coolmina katter..både perser o exoter stirrar dumt på en liten myraFot i munnnen
så skulle de få syn på en mus så skulle då nog "göra ner sig"
men visst    g å r   det att ha de ute, bara frågan om man vill ta sig det jobbet
o så kanske inte alla "innekatter" vill vara ute heller. Om utevistelsen blir för stor menar jag.
man tror att "alla" katter hittar hem om de kommer lite långt bort.
En av mina katter råkade komma ut, (vi hade en barnfamilj på besök, som öppnade ett fönster) han var borta i 4 dygn. O när vi slutligen hittade honom så var han väldigt nära, hos några grannar några hus bort…vettskrämd o hoptovad som ett tuggummi.
med detta inlägga lägger jag ingen värdering i om katterna är ute eller inte.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Tidlosa
0

Vill förtydliga mig en aning:

Jag tycker inte man ska ha utekatt i tätbebyggt område eller där katten kan tänkas föra med sig obehag för grannar eller då de kan tänkas skadas i trafiken, träffa på elakingar el liknande!

Däremot är det ok med utekatt långt ut på landet, där katterna kan överleva utan att någon dumming kommer och är otäck vid den, överkörningsrisken är låg osv.

Perser ska inte vara utekatt om den inte är rakad eller ägaren sköter om pälsen minutiöst!

Jag är stark förespråkare av kattgård, kattkoppel, innätade uterum!

wewwa
0

Vår perser är ute en del (när vi är ute) och om jag jämför med vår förra perser som inte alls tyckte om att gå ut så var hon bra mkt lättare att sköta pälsen på än Pärlan som vi har nu.

Kittentotts
0

Jag kan väl inte heller säga persern är någon direkt utekatt med tanke på denna fina päls som gärna tovar sig, och så fastnar det lätt barr, grenar och annat i deras pälsar

Men då vi bodde på landet och hade skogen inpå oss gick några av våra med oss ute, de njuter naturligtvis som alla katter utav få jaga och lukta i skogen

Våra perserkatter har all jaktinstinkt kvar, det morras och lever så fort det får tag i byte, häromdagen hoppade vår hane efter en sparv ute, han hade den i munnen, men så flög den.

Vi har inhägnad, men de går med oss ute i trädgården under uppsikt

/ Carina

englagirl
0

Jag tycker INTE att raskatter ska vara ute bland alla faror som lurar.

Raskatterna är ju uppfödda i generationer till att vara innekatter och dom är för "mesiga" för att klara av allt som händer där ute.

Det är min uppfattning. Ska man ha katten ute är inhägnat ett måste i mitt tycke. Sen att ha en perser ute i skog o mark är ju inte heller att rekomendera med tanke på dess päls.

Men som sagt,detta var mina tankar och var och en gör i sitt tycke det som blir bäst :-)

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Niffi
0

#11 Häåller helt med det du skriver i ditt inlägg med en ändring.

Jag tycker inte katter skall gå fritt ute över huvud taget. Möjligtvis om de är kastrerade och idmärkta samt vaccinerade och då endast vuxna katter.

Vissa hundraser skulle också vara utmärkta jägare om de fick chansen, men vem släpper ut sina hundar helt fritt? Nej, det enda tamdjur som vi människor anser bör få gå ute helt fritt är katten och man kan verkligen undra varför.

Fram för kattgårdar och koppelpromenader.

yadhayezibas
0

Detta är intressant. 2 av mina perser fångade varsin sork när vi var i våran sommarstuga på våran ö i vänern. Och den ena tappade sin sork o ALLA de andra satte igång o jaga den! De var helt tokiga och vi skrattade gott. Alla katterna är ute där iomed att de inte kommer nånstans och de tycker att det är otroligt skoj. De klättrar i träd o de jagar allt som flyger inklusive änder och måsar.Glad De får visserligen inte vara ute när det är blött lr fuktigt för då blir det tovor på magarna. Och jag kammar o borstar inte mer då än jag gör hemma. MEN jag tycker för det inte att man ska släppa ut dom vind för våg utan uppsikt absolut inte men de har verkligen roligt när de får komma ut, precis som vilken annan katt som helst.

Jag är oxå för inhägnader o koppelpromenader. Har ju själv inhägnad trädgård och katter stortrivs när de får vara ute.

Tror vi kommit ifrån ämnet i tråden lite… Glad 
Jag kammar o borstar grundligt mina perser ett par ggr i veckan. Ibland mer om nån är i fällning lr om nån av dom kommer o vill bli kammad. Jag har en liten stund med varje katt varje dag då jag går igenom dom. Tvättar ansiktet om det behövs och kollar om nån tova uppstått o så lite kel o mys. Är ju viktigt att de gillar att vara på trimbordet när man håller på och kontinuelig skötsel på bordet är bara bra.Är bara pälsen ren så tovar sig inte mina katter iallafall. Mina katter badar var 4:de till var 6:te vecka ungefär. Lite individuellt är det ju hur mkt vård pälsen behöver. Eller hur?