Perser iFokus

Perser

Etikett07-export-import
Läst 1353 ggr
Annkis54
2008-08-16 17:52
0

export kitten to Malta

är det nån av er som har fått ett sånt mail??
undrar bara om det är ett massutskick eller seriöst:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Tessan73
2008-08-16 19:16
0

Nej jag har inte fått nåt sånt, men jag fick nåt 2 ggr från Irland förut

Niffi
2008-08-16 19:17
0

Det är inte seriöst utan handlar om försök till pengatvätt har jag hört.

Annkis54
2008-08-16 19:49
0

oki
tack då vet jag det:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2008-08-19 01:08
0

jag svarade på mailet, o skrev att jag hade 2 katter till salu
o hööööga priser
fick svar idag..men info om regler mm, o att de var intresserade av de dyraste:)
hur gör de när de ska tvätta pengar på detta viset??
hur ska man vara säker på om det är bluff eller seriöst?? hmm

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

kalltorpets
2008-08-19 02:05
0

VARNING….. Är många som blivit blåsta på pengar! Har skrivits mycket om detta i dagspressen!

Lena

heliotropes
2008-08-19 02:45
0

Ingen katt levereras förrän du har pengarna insatta på ditt konto!? Alltså förskottsbetalning….om de nu skulle vara seriöst jätteintresserad borde det inte vara några problem,du har haft din uppfödning så pass länge. 

Annars att de får komma och hämtar katten och betala kontant,handpenning bör du se till att få in,så du "vet" att de menar allvar.

Varning är det ju..jag har också läst om bluffarna…de använder sig aldrig av kontanter eller betalar in pengar på konton. Kom inte riktigt ihåg hur de gjorde.

Eva // medarbetare på Perser

kalltorpets
2008-08-19 02:48
0

De använder sig av check! Men kommer inte heller ihåg hur de gjorde!

Lena

Annkis54
2008-08-19 13:47
0

jag klistrar in vad hon skrev
clare från Malta
är det nån mer som fått SAMMA…jag har fått ett pm från en som fått samma??
det låter ju seriöst o naturligtvis så lämnar jag inte ifrån mig nån katt förrän ALLA  pengar är lagda. svårt detta…sen betyder det väl oxå att jag måste sitta kvar med katten ganska länge. för det ska väl gå en viss tid mellan rabies o blodprov, antar jag.

Hi Annki,   Thanks alot for your pics.  So I am mostly interested in Black Pudding. Is the kitty for show/breeding?  Here under please find regulations as what rules are to be observed before importing a kitten to Malta. Should we conclude on a kitten, please note that I will personally pick him up from you as i do not trust customs :)   The requisites.

The Pet Travel Scheme allows pet carnivores (dogs, cats, ferrets) originating from qualifying countries, as well as pet carnivores residing in Malta that travel to any of the qualifying countries, to enter Malta without quarantine as long as the requisites specified in the Legal Notice 169/2001 have been satisfied. The Pet Travel Scheme does not apply to other pet animals.

To qualify for the scheme, the pet must:

1. Be fitted with a microchip.
  2. Be vaccinated against rabies.
  3. Be blood tested. The result of the sieroneutralization titre test must show that the vaccine has given the pet animal satisfactory protection against rabies, i.e. that the pet animal has a titre equal to or greater than 0.5. IU/ml.
  4. Be issued with an Official Pet Passport (or a Pet Travel Scheme Certificate, which remains valid according to the validity period indicated on the Certificate) issued by the Competent Veterinary Authorities of the Country of origin (for pet animals residing in Malta that travel to another country and require a Pet Travel Scheme Certificate to re-enter Malta, this is issued by the Food and Veterinary Regulation Division). N.B On the Pet Passport, Vaccinations against Rabies, results of Rabies Sieroneutralization Titre Tests and treatments for tapeworm and ticks (see point 5) are certified.
  5. Be treated with praziquantel for tapeworm and with fiprinol for ticks 24- 48 hours before commencing the journey for Malta.

Awaiting your earliest reply, meanwhile thanks for your kindness   Regards Clare

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

SussiF
2008-08-19 14:34
0

Hej Annki

Det verkar ju seriöst. Men hon har tydligen inte koll på att det inte finns rabies i Sverige. Jag tror inte att det behövs någon rabiesspruta. Malta är ett av länderna som vi kan importera ifrån före 3 månaders ålder utan rabiesvaccinering och med särskilt tillstånd. För säkerhets skull kan du ju höra med Jordbruksverket dom kan nog svara på det mesta.Då kan du ju även passa på att kopiera bestämmelserna för export till andra länder och skicka till henne. Hon verkar ju vilja hämta katten själv så då ehöver du ju inte oroa dig alltför mycket för betalningen, men se till att få in handpenningen och gör klart för henne att den INTE betalas tillbaka om hon ångrar sig.

Lycka till!

Kram Sussi

Tjing-Ling
2008-08-19 15:05
0

Hej Anki. Var mycket försiktig, jag har råkat ut för denna bluff i våras, men som tur var så var det inget djur utan en telefon. Jag ringer dej senare så ska jag berätta för dej hur dom gör.

Kram Ann-Louise.

Annkis54
2008-08-19 18:01
0

oki…
ja..inte är det lätt inte
man måste vara jätteförsiktig…samtidigt som man måste vara öppen för att exportera
tänk om min utländska uppfödare hade trott att jag var en oseriös person..då hade jag inte haft mina importer:(

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

KungBores
2008-08-19 18:15
0

På Jordbruksverkets hemsida kan man läsa följande:

Försäljning till land inom EU
Grundvillkoren är ID-märkning med microchip eller tatuering, rabiesvaccination och sällskapsdjurspass . Vaccination mot rabies ska inte göras före 3 månaders ålder. För att djuret ska hinna utveckla antikroppar ska det gå 3 veckor efter vaccinationen innan djuret får resa till ett annat EU-land.

Vissa länder ger dispens för införsel av djur under 3 månaders ålder utan rabiesvaccination. Valpen/kattungen ska då vara ID-märkt och ha sällskapsdjurspass, samt eventuellt ett särskilt uppfödarintyg.

Observera att Storbritannien, Irland och Malta inte accepterar valpar/kattungar, och att de har extra krav på vuxna djur utöver de vanliga grundkraven. Läs mer på respektive lands myndighets hemsida, se länken till höger.

Själva länken till denna text är: http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/
inochutforselavhundochkatt/saljautomlands.4.52c6f10b903d789380004716.html

/Ingela

Annkis54
2008-08-21 00:19
0

hmm
om jag förstår rätt så ska katten ha en rabiesvaccination
sen blodprov
o sen ska det gå 6 månader innan katten får komma in på Malta
nopp…säger jag då:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Trini
2008-08-21 13:04
0

Det var ju någon här på forumet som höll på att bli blåst, vem var det? Personen hade fått pengarna förskottsinbetalade på sitt konto, men det var _alldeles_ för mycket pengar. Och kattköparen sa att personen skulle lämna en del av pengarna till någon annan person…

Pengarna fanns registrerade på kontot, men banken ville vänta med att betala ut dem tror jag det var. Och när checken hade kontrollerats så fanns det inga pengar där och överföringen drogs tillbaka. Men det hade alltså teoretiskt gått att få ut pengarna på bankomat, då de blivit registrerade på kontot.

Alltså..försök till penningtvätt..

Kan detta vara någonting liknande??

Annkis54
2008-08-21 14:05
0

hmm..ja vem vet

men man måste nog vara väldigt försiktig i alla fall

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se