Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 5320 ggr
yadhayezibas
0

Kattunge som tappar päls IGEN!!!

Jag är så himla ledsen här hemma.Gråter Igår började en av kattungarna att tappa sin päls. Precis som med Khalifa och Sture. Och det är vid samma ålder oxå!  Trillar bort stora drivor med päls o kvar blir en naken katt….suck…  Jag fattar inte vad detta beror på?? Och det är så oerhört tråkigt!!! Man kan lixom glömma allt vad show heter fram till de är 8-9 månader. För så lång tid har det tagit för pälsen att komma ut till show kondition. Iallafall mina, jag har ingen mirakelkur på pälsväxt som vissa andra tycks ha Flört Nån som vet nåt mer om detta än förra gången vi skrev om det här? Måste ju bero på nåt?

Mina kattungar diar och äter RCbabymat, de får oxå sån där hemgjord välling. Efter förra gången så ger jag inte nötfärs för vet. trodde att de åt sig mätta på det o då fick för lite Bvitamin.

Depp hälsningar
Pethra

Bart
0

Så himla tråkigt!Har dock inga bra förslag vad det kan bero på eller vad man kan göra för att pälsen ska växa ut  snabbare.En av mina (vuxen) blir hårlös på några ställen,när hon fäller.Hon verkar klia bort pälsen,men huden är fin så det är inget eksem eller liknande, utan verkar som att  det kliar för att hon fäller,aldrig annars.Hur som helst så växer pälsen ut fort på de kala ställena i allafall,typ en månad så där.Trist är det i allfall.

Annkis54
0

hmmm..jag har faktiskt inte varit med om det
o att det är på 2 kullar hmmmm
är det samma föräldrar??
kan det finnas nån bakomliggande orsak hos dem??
maten: njae…den är väl hur bra som helst
nötfärs..ger jag alltid..o du kan ju styra hur mycket de äter
innan jag gav nötfärs…för kankse 8-10 år sen så såg jag aldrig röken av dessa stora ungar som jag alltid har  nu
men iofs..så är det ju inte hela världen om de tappar pälsen o den sen växer ut…tråkigt ja..o en orsak bör ju finnas
är det en eller flera ungar denna gången??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
0

#2 bara en ännu så länge. Det är samma kombination på den som tappar pälsen. Men förra gången var det på två olika mammor.Alltså en unge ur varje kull som tappade pälsen. Ska bli intressant att se om det händer den andra kullen här hemma för där är det en annan pappa.

Jag fick som info förra gången att det blandannat kan handla om 1.En stressig traumatisk förlossning som gör att de tappar pälsen efter 5-6 v.
2.B-vitamin brist
3.Nån hudåkomma (vilket uteslöts genom prover)
4. Mask i magen (?)
5. Nån sorts hormonrubbning (där tänkte jag då att det kunde bero på att en av mammorna började löpa när kattungen var 4½-5 v)
Ja sen fick jag fler förslag och veterinärerna hade inte en aning om vad det berodde på. Vi bytte ut alla matskålar tex använder inte nån i plast. Då det finns vissa material som utsöndrar nåt sorts gift. Kollade så vi inte hade nån giftig krukväxt. Ja listan kan göras lång…

Kittentotts
0

Har aldrig varit med om detta själv

Ger alltid mina nötfärs med gräddfil redan vid 3 veckor, men de får även AD mat där alla vitaminer finns

Man ska vara försiktig ge nötfärs enbart, detta innehåller ju inte all näring de behöver,

Mina får ju även uppblött Babycat vid samma tid, de smakar och vid 5 veckor äter de oftast detta också

Tips för pälsen ska växa ut fortare, ja det jag hört är AD maten ska ge bra päls, även Vitaminpasta typ Gimpet som de oftast äter som godis. Nutrical innehåller mängder bra för pälsen också

Och Vetegroddsolja(stavas det såSkäms)

Öljäst tabletter är bra också, finns på hälsokosten, mkt B-vitaminer

Allt jag kan ge i tips!

/ Carina

Marita-L
0

Jag läste någonstans att "feber päls" kan uttrycka sig på olika sätt…då var hårlöshet ett av dom.. kan det vara något sådant…? Hm.. lurigt…

Ibland tror jag att man får skaffa sig en egen "tro" vad orsaken kan vara… som tex de du gör nu genom att titta på hanen… blir det samma fast det är en annan hane ?? spännande du måste meddela hur det blir…

Skulle det vara så så kanske det skulle vara en god ide att para denna nya hanen med en av de mammorna som näms ovan.

Många tröst kramar Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

glöm inte att uppdatera oss när du ser hur det går med nästa kull som du väntar
vi lär oss ju saker hela tiden

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
0

Ännu så länge tappar ingen mer nån päls. Glad håller tummarna för varje dag som går!
Kullen jag jämför med är 3 v idag. De har en lånad hane som pappa.

Annika1963
0

Har du provat att byta ut RC babymaten.Jag tror att det kan vara det som orsakar håravfallet.Prova Hills, Precept, eller ANF fodrena istället.Ett annat medel som jag alltid ger mina honor som diar är Grön Sirap,ett kanon bra medel.Jag andvänt det till kattungar oxå.

/Annika

yadhayezibas
0

Grön sirap? Var hittar jag det och vad är det för nåt? Ska nog testa nåt annat babyfoder till minsta kullen faktiskt.Fast då vet jag ju inte om det är maten lr pappan? hmmmm klurigt..

Marita-L
0

Skulle jag varit dig #9 så skulle jag nog väntat å se..om de tappar hår först…så du kan se om det går att kopplas till pappan… annnrs blir det precis som du säger ..då vet man inte

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

manbukten
0

Jag tror  det är den hemlagade vällingen har haft en sådan baby och det var ett som fick majsvällig tidigt och mycket. Om det finns någon lite svaghet i bakgrunden som vi inte ser Kommer aldrig att använda välling något mer utan bara modermjölks ersättning som aldrig gett detta resultat.

Annika1963
0

Tassalogen har Grön Sirap.

Kopierade det som stod på sidan.

/Annika

Beskrivning av produkten:

Bevisen är många för att Sorb vit B är särskilt framgångsrikt när det gäller problem som att öka i vikt, matvägran, blodbrist, pigmentproblem. Sorb vit B innehåller stora mängder järn, vitamin B6 och B12 i en speciell omfattning som snabbt omsätts av djuret.