Ang olika åldrar på bebisar =)
Jag har hittat lite om detta.
En hona kan löpa under minst en vecka och parning kan ske kontinuerligt eller i intervaller. Ju starkare löp, desto fler parningar och desto fler ungar. Även om hon paras under en längre tid än en vecka, så blir inte ungarna av olika ålder, vilket är en spridd missuppfattning. Äggen befruktas uppe i äggledarna (precis som hos människan) för att efter några dagar vandra ner och fästa vid livmoderväggen.
Nån som hittat nåt annat?

Så har jag oxå uppfattat det.
Uppfödarkursen som jag var på 1991 som hölls av Gun Berg Pettersson använde vi bla. ett författarmaterial skriven av leg.veterinär Marie-Louise Almbjelke. Där det står *längre än 5 dygn tycker jag inte att man under några omständigheter bör ha kvar honan,eftersom ålderskillnaden på ungarna blir för stor.*

#2 Det är ju rätt länge sedan,de kanske har kommit fram till annat på senare år?Mina har parat 5-7 dagar och alla ungar har varit jämnstora,jag tror förr på att moderkakan kan fungera mer eller mindre bra, därav olika storlekar på ungarna.Så kan det ju vara på människobebisar oxå.Sk tillväxthämning,och vid tvillingbörd är det ju rätt vanligt att den ena tvillingen är betydligt större än den andra,vilket förklaras med att den större har fått mer näring via moderkakan än den mindre.Kanske kan fungera likadant med katter?
#3 Det är ju så att varje gång en hona blir korrekt parad och kastar sig så går det nervimpulser till hypofysen som sätter igång produktionen av LH hormonet,och detta hormon går med blodet till äggstockarna där de siglalerar till äggblåsorna som i sin tur gör att de brister och ägget kommer ut för mötet med spermierna. Denna ägglossning sker 24-36 timmar efter parning.
Denna signal aktiveras varje gång hon blir korrekt parad, vissa honor slutar löpa efter dessa ca:24-36 timmar,men många honor fortsätter löpa och bli parad och skickar ut signaler flera gånger,lika många gånger går det ägg tillmötes. Så visst blir det skillnad på åldern.
En moderkaka är inställd på "sin" tid att skicka näring till ungen,är det då långt emellan "tillverkningen" så blir oftast följden att de tidigare tillverkade barnen blir utan bra näring på slutet i dräktigheten och de blir försvagadeoch mindre,därför föds de även fullpälsade. På endel honor kan reaktionen te sig annorlunda,där hon föder med några dagars mellanrum,eller kastar en del tidigare och sedan går färdigt tiden och föder friska fullgångna barn.
Visst finns det många andra faktorer som kan påverka under fosterstadiet som gör att en del blir försvagade,tillbakabildade mm.
Ju starkare löp, desto fler parningar och desto fler ungar.
är det alltså så att ju fler parningar ju fler ungar???
+#4
det finns ju honor som blir parade både 20, 30 o 40 ggr…riktiga parningar med skrik o rull…
betyder det då att "principiellt sett"…så "blir det"..kanske 40 befruktade ägg???
#5 Det blir bara de ungar som får plats ;) Ja! det blir nog en hel del ägg som blir befruktade men som "går" tillbaks.
Jag har en hona som låter sig paras bara under 24 timmar sedan tvärstop,hon får alltid mellan 4-7 st. Så har jag de som roar sig i flera dagar och de blir ju inte fler för det.
Kanske ska tillägga att det är inte bara ett ägg som släpper vid en parning utan flera.
#6 Det blir bara de ungar som får plats ;)
menar du ungefär så som att en större hona får fler ungar
sorry men jag är nog lite trögfattad:)
jag har inte läst nån ordentligt bra info om detta
nej….det är sånt jag skulle vilja läsa om:)