Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 4073 ggr
krasivis
2008-05-02 21:49
0

Blodgrupp B!

För ett tag sedan skickade jag iväg både PKD test på tre av mina avelskatter och även blodgruppstest på två av dem till UC Davis. Jag fick svar för ca en vecka sedan att ingen av dem har PKD1.

Alldeles nyss kom svaret från labbet att Gabbe och Lina har blodgrupp B. Tänk om jag inte hade testat!!!

Mustang
2008-05-02 22:08
0

Som sällskapskattägare fattar jag ingenting av det du skrev?!?!

Är det inte bra att ha grupp B om man är liten kisse?

/AnneGlad

krasivis
2008-05-02 22:15
0

Det är inte livshotande för en katt att ha blodgrupp B. Ur avelssynpunkt är det besvärligt. Eftersom Lina min hona är B och om jag parar henne med en hane som är A så förgiftas kattungarna av mammas mjölk. Då måste  kattungarna handmatas i minst 24 timmar och kan sedan dias av sin mamma.

Annkis54
2008-05-02 22:48
0

oj…ja…där ser man
i ditt fall var det ju "livsnödvändigt"
sicken tur att du testade
ger mig en tankeställare kan jag säga
om nyinköpta katter då vill säga

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2008-05-02 22:49
0

en tanke till som dyker upp
jag kan inte mycket om detta
men om de har B…har inte mamman oxå B då??
hur var det när de föddes…?? vet du om mamman hade problem??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

krasivis
2008-05-02 22:51
0

#4 Nej, de var fem st i kullen och hon födde utan problem. Det kan ju betyda att både mamman och pappan är B. Det vet jag inte, det måste jag fråga deras uppfödare om.

Mustang
2008-05-02 23:16
0

Det låter lite som Rysk roulette? Tur mina båda e kastrerade! Förvånad

krasivis
2008-05-02 23:19
0

#6 Ja, det är ju en bra liknelse! Det är därför som det är bra att blodgruppera katterna innan parning!

Mustang
2008-05-02 23:27
0

Bra forum detta för här kan man lära sig mycket ju…. : )

MonicaLagerquist
2008-05-02 23:44
0

Ja tänk vilken tur att du testade.

Stolt ägare till tre La permer

krasivis
2008-05-03 00:07
0

http://www.dr-addie.com/Swedish/bloodgroupsswedish.html

Här är en bra länk där det finns massor att läsa om det här. Här står det att det räcker att sära kattungarna från mamman 16 timmar efter födseln.

Jag är jätteglad att jag testade katterna.

Amorstroll
2008-05-03 03:05
0

De snart 9 år jag har haft kullar har jag aldrig haft någon B blodare. Det skulle vara intressant att veta hur vanligt det är. Finns det några siffor, någon statistik på detta?

Däremot har jag en vännina som har en B-hona som hon separerar minst 24 timmar från ungarna innan hon vågar låta henne ta hand om ungarna.

Lisa L S*Amors Troll

Naquita
2008-05-03 07:32
0

#10 fast det har på senare tid framkommit att ju närmre 24 timmar man väntar och fortsätter stödmata, desto mer ökar chanserna att allt går bra.

#11 vet ej hur det är i Sverige, men i USA testar de ganska ofta.

vet inte varför man är så anti till ett test som bara kostar 2-300 kronor här i Sverige för. Visst på de man  redan haft i avel och kan säga säkert inte är b-blod, men när man får hem en ny katt kan man ju aldrig veta eller på en linje som aldrig är testad. Det är varken rätt mot mamman eller ungarna att låta en hel kull dö för att man inte la några få hundralappar på ett litet test. Men alla gör som dom vill, självklart. Men 300 liksom, är ju ingenting när man sätter en katt i avel. För ingen här inne föder väl upp för pengarnas skull?

Kittentotts
2008-05-03 09:22
0

#12 Jag tror inte det handlar om vara anti t tester mm, och tror inte heller det handlar om att tjäna pengar enbart i sin avel, utan att alla tänker olika, och det tycker jag vi har lov att göra också, vi har rätt göra vad vi själva vill, tycka vad vi själva vill också.

Jag tog en massa blodtester för några årsen, detta va min värsta upplevlevelse, hur de missade vid proverna, hur blodiga katterna blev, jag stortjöt! För mig handlar det om obehag o stress för katterna. Jag tänker inte gå igenom detta utan att det verkligen behövs igen. Ingen ska säga t mig heller att göra det, det avgör jag själv.

Dna tester, ultraljud mmm kan jag gå igenom då det handlar om annat än blodtagning i benet, detta tar jag enbart vid stora behov, och med duktig klinik

/ Carina

krasivis
2008-05-03 09:43
0

#11 I länken som jag hänvisar till finns det statistik. Nu har jag inte tittat precis just nu men jag tror att det var ca 12,5 % bland perser och 20-30% bland exotic. Kolla själv i länken.

Annkis54
2008-05-03 13:02
0

#11..15 år för mig o ingen B-blod.
däremot misstänkte jag det en gång o testade men hon var A

men går det inte att testa via ett svabprov #krasivis.

jag har oxå jättesvårt för tanken med en nål in i de små venerna
Har oxå sett för mycket "svårigheter" i den vägen
men som jag skrev tidigare
jag kommer nog att testa kommande inköpta katter. 12.5 % är ju mer än man tror

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

MonicaLagerquist
2008-05-03 13:10
0

Det går numera att testa via svabb och DNA.Jag har tagit med blod på ett tiotal katter och det har aldrig varit några problem.Har man en kunnig veterinär så ska h*n kunna ta ett enkelt blodprov.Kan h*n inte det så skulle jag byta veterinär.

Annkis54
2008-05-03 15:14
0

#16…bara så att jag inte missförstår dig
går det att ta ett svabtest i munnen som man gör när man testar mot PKD..o få även blodgruppering på detta

utan att dra blod menar jag

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

MonicaLagerquist
2008-05-03 15:18
0

Ja numera kan man göra svabb test.Både labbet i Finland och "era" PKD lab gör det.

krasivis
2008-05-03 16:16
0

#15 Det är precis som Monica skriver taget med en Johnson´s bomullstopz, alltså ett svabbprov taget inuti kinden. Inget blodprov alltså.

Annkis54
2008-05-03 16:52
0

men vad bra
SJÄLVKLART blir det så såna tester i samband med PKD testerna i framtiden
tack för denna infon

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Amorstroll
2008-05-03 17:42
0

# 14

Ja, statistiken kan ju vara mycket missvisade eftersom många som skickar in kanske inte gör det  "för säkerhet" skull utan snarare efter att något hänt t ex att en kull har dött och då blir ju siffrorna mycket missvisande om hur många som egentligen är B-blodare av våra katter.

Lisa L S*Amors Troll

Annkis54
2008-05-03 17:54
0

#21..ja det är klart  hmm

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
2008-05-03 20:03
0

#21 Helt rätt..det testas oftast när problemet kan tänkas finnas..det gäller ju även allt annat..så en mer rättvis statistik blir det inte förrän nästan alla är testade………

blev att tänka på den i mitt tycke urusla journalisten Aschberg…som gjorde repotage om persern utan att ha "hela bilden" framför sig. Där var det rätt och slätt ett väldigt dåligt journalistiskt förarbete,där hade vi perseruppfödare kunnat gjort en stämmning i grupptalan.

#0 Skönt att det finns tester att ta till…nu vet du ju iallafall..:)

Eva // medarbetare på Perser

Amorstroll
2008-05-04 01:24
0

Ja, Aschberg's journalistik är inte mycket att hänga i julgranen, precis! Han är bara sensationslysten….

Lika bra att tysta ner sådana dumheter som han kommer med!

tycker Lisa L S*Amors Troll

MonicaLagerquist
2008-05-04 01:39
0

Att jämföra Aschberg's journalistik med ett livsviktigt enkelt blodprov tycker jag är att göra det lite för enkelt för sig.

heliotropes
2008-05-04 01:46
0

#25 Det var om statistik överlag.

Denna kommentar har tagits bort.
manbukten
2008-05-04 02:06
0

#21 Du har hellt rätt Amors troll.

#12 Vi uppfödare ska finansiera våra katterier, vetrenärer, försäkringbolag, Sverak eller andra, zooaffärer osv osv. Och alla tester förövrigt. var går gränsen för utlägg för en sällskaps katt. Ska en katt koste 6000 i uppfödning för att säljas för 4000 till sällskap. Vi kan inte göra skaer i grupp. Vi behöver olika slags tester i varje katteri. Om problemet inte finns så ska det skapas av solidariska själ. de inhemska katterna har vi nog kontroll på i alla fall de linjer vi enskilt har köpt. Möjligtvis kan det bli aktuellt för inporter av udda linjer som ingen testat. Eller vid misstanke.

Jag vägrar att testa för något som inte finns en misstanke om. Tester var aldrig meningen att bli principer. Som sedan skall användas för att hävda sin präktighet över andra.

Men skälvklart vid misstanke HURRA att tester finns när vi behöver.

#23 Vad gäller tv programet så vart det otroligt missvisande därför att inslagen var förkortade framför allt. Och framför allt framställde uppfödare som mindre vetande egoister. Och att alla rasdjur är sjukare än andra djur och levande. Det vart Aschbergs budskap. Och de raser han hade med i programmen vart värt drabbade. Men inte bara osanning, fanns vissa punkter vi kunde ta till oss. Vad för  krav har vi på våra avelsdjur ?vad prioriterar vi? Avel och utställning har de samma krav? Eller finns det skillnader mellan dessa behov. Som nämts tidigare den perfekta katten är inte född. Och ger vi andra det som är våra  egna öskemål eller rent av respekterar vi andra önskemål. Vi är en stor grupp människor av otroligt många olika slag. Och enligt mig är det de som är charmen. Men hur hanskas vi med olikheterna. ( jag menar inte regelbrott utan allmänt) Bara för att undvika missförstång. Därav hysterin över blandraser utan några garantier alls.

Jo vi baktalar varandra, hävdar oss själva,lurar varandra ibland Samarbete är inte samma sak som att styra andra. och hur skall sånt betteende vinna respekt och tillit hos de oinvigda. Vi kan bara förklara vad som är bra och dåligt hos oss själva när det gäller kattbeståndet eller om vi vet genom direkt kontakt. Som inte är till för spridning annat än av de inblandade själva. För korrekt överföring. Alla gissningar och omskrivningar och spekulationer av de vi inte vet. Får absolut inte förekomma. Men vid väldigt få tillfällen kan en spridning vara nödvändig då ett lurande mycket oseriöst arbete bedrivs men det är som tur inte vanligt..Eller grova påhopp. Men ingen är helvit heller. Det ligger inte i människans natur. Och därav är sanningen så svår att ta till sig, när den väl dyker upp.

Det här handlade mer om de som är uppfödare än själva avelsmaterialet.

Tack för ordet och god natt

Naquita
2008-05-04 10:01
0

Jag tycker inte om när vissa kallar mig präktig  för att jag testar mina katter mot PKD och Blodgrupp. Det är det absolut sista jag är. Jag försöker bara förstå medan jag ser att det emellanåt är hela kullar som dör(oftast i tysthet) men ingen gör något åt det. Det är INTE många tester som behöver göras, det går INTE på flera tusen för inte har du väl en 8-9 importkatter hemma och pkd har du väl endå testat för redan? det finns något som heter hälsoprogram inom perser oxå, inte bara andra raser.

trodde vi alla jobbade för sunda och friska raskatter, inte finast på utställningar eller vad det nu kan tänkas vara som gör en del så anti mot blodgrupp, som bara kostar några hundralappar och görs ett enkelt svabbtest.

krasivis
2008-05-04 10:38
0

Jag tänkte skriva något redan tidigare i morse men gjorde inte det. Jag känner mig träffad av den här "präktighetsstämpeln"!

Om jag vill testa mina katter för att jag vill att de ska vara så friska som möjligt och om jag vill veta vilken blodgrupp de har så är det inte för att jag är "präktig" utan för att jag inte vill stå där med en kull kattungar som dör en efter en.

Med mina katter har det "inte hänt något" ännu utan jag ville blodgruppera ändå. Hur blir det då med statistiken? Måste man vänta tills det "hänt något"?

Aschberg tycker jag inte har här att göra överhuvudtaget!

MonicaLagerquist
2008-05-04 11:34
0

Jag är inte snarstucken bara enormt förundrad hur ni vågar låta bli att testa.När jag började med CRX-avel för ett antal år sen "fanns" inte blodgruppskrockar inom vår ras heller.Sen dog ett par kullar, inte hela kullar men många kattungar i samma kull.Vid senare tester visade det sig att dom kattungar som överlevde hade blodgrupp B.Hade de uppfödarna testat innan parning hade många tårar och krossade drömmar undvikits.Men är ni inte villiga att lära er något nytt så låt bli .Men jag hoppas för era katters skull att ni slipper sitta där med kull efter kull som dör pga att ni inte tog det där blodprovet eller som det numera är möjligt svabb provet.

Bevisligen finns det ju blodgrupp B på både PER och EXO det visar ju bla Krasivsi och Naguitas test resultat. Jag har lite svårt att tro att just dom två har Sveriges endaste blodgrupp B kat ett katter.Om man genom test kan rädda en kull så anser jag att det är nog för att få mig att testa. Det kostar massor att avla men det är smällar man får ta.Jag tror ju inte att någon inbilar sig att man gör det för att tjäna pengar.Jag har då aldrig tjänat några pengar på det i alla fall.Men det är min hobby och har ni någonsin frågat en Svensson-golfare hur mycket h*n tjänar på sin golf?

heliotropes
2008-05-04 11:50
0

#31 Det hoppas jag verkligen att han inte harFörvånad……grupptester är en sak och sen kom ju en fundering om statistiken…..

Att jag skrev om honom var just att det är svårt att få en riktig statistik om man inte har mycket att gå på……

PERSONLIGEN blev jag väldigt upprörd av just det repotaget..som utåt sett fick det att låta som alla perser hade de problemen de tog fram..det finns många som idag fnyser åt perser och dess uppfödare pga.av repotaget.Den reaktionen hade inte blivit så stark om dom verkligen lyft fram på hur många som föds och hur många får "problemen". Det var där jag tyckte det brast ordentligt.Statistik. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

krasivis
2008-05-04 11:58
0

#33 Nej, det gör jag inte!!! Jag blir väldigt upprörd över att du blandar in det i den här diskussionen. Jag tänkte skriva det just då men var för feg. Starta en egen tråd om det du!

heliotropes
2008-05-04 12:02
0

#34 Förlåt om du tyckte det blev såå tokigt.det var inte meningenGenerad

Sidentassen
2008-05-04 12:30
0

Egentligen behöver jag inte skriva någonting i denna disskussion för Monica L, Krasivis och Naquita har skrivit allt som jag skulle vilja säja, jag är sååå enig med er, i ALLT ni skriver.

Det enda jag vill tillägga är att jag också skickade in ett DNA-blodgruppstest i samband med agoutitestet. Svaret jag fick var att katten har antingen A eller AB. Hon har haft tre kullar denna hona hos en annan uppfödare. De två första kullarna dog allihop. Andra gången obducerades två kattungar och man kom till slut fra till att det var ett blodgruppsfel. OK, det är hon som har fel blodgrupp trodde vi. Så nästa kull blev matad i 24 timmar innan dom fick tillgång till sin mammas tuttar. Och alla överlevde. Men det här svaret jag nu fick måste väl ändå betyda att det troligen var hanen som hade "fel" blodgrupp. Eller är jag helt ute och cyklar??

Undrar och tycker Lotta P

MonicaLagerquist
2008-05-04 13:20
0

Sidentassen

Jag skulle börja med att göra en ny blodgruppering på honan för att säkerställa vilken blodgrupp hon har.

Eftersom att katter med blodgrupp AB själva har båda antignerna bildar de inga antikroppar mot vare sig A eller B.Så har hon A eller AB så ska det inte spela någon roll om hon paras med B eller A.

Labbet i Finland svarar gärna på frågor så maila din fråga till dom.De går bra att skriva på svenska.

tirri.niini@kolumbus.fi

Tidlosa
2008-05-04 14:04
0

Monica L, Krasivis. Sidentassen och Naquita Ni har skrivit det jag tänker i mångt och mycket Cool

Krasivis, du är noga med att ha reda på vad du har o vad du kan/bör göra åt det - du är en mycket noga och engagerad person, vilket fler bör ta efter (tar fram 1 spegel)….

Klart att statistiken blir missvisande iom att alla inte undersöker/kollar sina avelsdjur.

Ska bli spännande att se vad som kommer att hända i framtiden inom SVERAK med den nya organisationen som är föreslagen. Förhoppningsvis kommer man inte att tillåta avel på djur som inte är testade via DNA för olika rastypiska sjukdomar tex. Då kommer vi att få bättre underlag vad gäller bla statistik.

Reportrar som gör repotage kan den som vill starta en egen liten tråd om - det finns mycket att säga i ämnet…

Sidentassen
2008-05-04 14:13
0

#37 Nu förstår jag inte ? varför ska jag göra en ny blodgruppering? Jag tycker jag är rätt säker som det är nu. I och för sig så ska jag blodgruppera både min och även den andra tilltänkta hanen, men varför hon ska göras om förstår jag faktiskt inte ?

#38 Jag är inte så orolig över vad Sverak kommer att göra i framtiden faktiskt. Om man läser den nya djurskyddslagen så är ju den relativt hård och avel på djur som ger defekter är ju enlig lag förbjudet!

Hälsar

Lotta P

MonicaLagerquist
2008-05-04 14:28
0

Eftersom att en katt inte kan vara A eller AB utan den kan bara ha en blodgrupp så undrar jag varför dom svarat att den har A eller AB.Eftersom att det låter lite svävande och eftersom  att kattungarna dött så blir jag ialla fall lite fundersam.En A eller en AB katt kan utan risk paras med både A och B och då "borde" inte kattungarna ha dött pga blodgruppskrock och dom som ni matade överlevde så blir jag fundersam om det blivit något fel med testet.

Tidlosa
2008-05-04 14:38
0

Jag är inte heller orolig - tycker det kommer att bli spännande att se vad det kommer att leda till. Djurskyddslagen ser bra ut på pappret - men hur fungerar den i verkligheten? Det är där jag tänker att även SVERAK kommer att kunna leda in oss uppfödare på rätt väg genom att vi tillåts använda enbart testade djur.

På bara ett tiotal år har en hel del förändrats till det bättre bla så var jag en av få med märkt perser när jag började ställa ut. Minns hur flera tyckte att jag inte skulle få göra det pga att öronmarkeringen syndes. Idag ska alla katter vara märkta för att få ställas ut - en klar förbättring! Glad

manbukten
2008-05-04 14:55
0

#33 Håller med dig om programmet vinkliningarna gjorde mig också upprörd. Självransakan men fram med alla friska sunda som föds. Detta forum börjar påminna om programet i sig.

12% av de testade som kankse är några procent. Var är paniken

Tror inte någon inbillar sig vinst på uppfödningen, men det är varje enskild uppfödares uppfattning att avgöra vad det finns risk för. Jag har aldrig påstått att vi inte ska testa om vi  tror det kan förhålla sig så. Men tyvärr tar alla tester just den vändningen att vi använder imot varandra.

Sen är det väldigt besynnerligt tycker jag att den som nästan har mest åsikter i frågan inte ens föder upp Perser och därför inte kan någon erfarenhet i änmet

Om saker och ting sker i tysthet hur kan ni då veta att det finns?

Mycket besynnerligt.

Jag tycker det är roligt att föda upp friska perser bebbar med gott temperament.

Men dessa ständiga diskutioner av påhopp och självhävdelse och problem drar ner glädjen. Något har gått snett.

Tidlosa
2008-05-04 14:59
0

Själv ser jag fördelar med att icke uppfödare av perser & exotic har synpunkter i ämnet. De är inte inne i det & kan se med helt nya & fräscha ögon på de svagheter/styrkor som finns. Glad

Det som kan bli så bra med den nya organisationen: om alla måste testa, för att kunna stambokföra missebarnen. Då kan inget utnyttjas mot någon - utan bara för rasens bästa.

Sidentassen
2008-05-04 15:12
0

#42 BRAVO !!!    cit" om alla måste testa, för att kunna stambokföra missebarnen. Då kan inget utnyttjas mot någon - utan bara för rasens bästa " slut cit Jag kunde inte sagt detta bättre själv:-)))

MonicaLagerquist
2008-05-04 16:58
0

Vad vet du om mina kunskaper om PER och EXO avel?Bara för att jag inte föder upp just den rasen så menar du att jag dels inget kan och dels inte har rätt att ha åsikter?Jag började mitt kattande för en herrans massa år sen tillsammans med två andra uppfödare.PGA min katttallergi kan jag inte ha PER/EXO men mina kompisar som jag följt väldigt nära sen tidigt 80 har tills för något år sen haft PER.

MonicaLagerquist
2008-05-04 22:16
0

Ja det förklarar ju saken en katt som är Ab är blodgrupp A men bärare av b.En katt som är AB är just AB.

Stora bokstäver talar om vad katter är och små bokstäver talar om vad den bär på.

MonicaLagerquist
2008-05-04 22:25
0

Under dom sju åren jag avlat CRX har jag inte heller haft någon B.Något jag vet helt säkert eftersom att jag testar mina.Hur kan du veta att du inte har haft det?

Sidentassen
2008-05-04 22:51
0

#47 Jag är nog lite virrig jag *hihi*Oskyldig Men så här står det i lodgruppssvaret:

_AB Blood Group results for S*Sidentassen XXXXXXXXXXXXX(CAT17439):

N/N - Cat is Type A or Type "AB"_

Så det var inga små bokstäver trots allt …………..hmm, men när jag läser på hemsidan så får jag det till att jag inte behöver vara speciellt orolig. Det står ju så här också på hemsidan:

Cats with one copy of the b allele can also be distinguished. These cats can have blood group A or the rare blood group "AB". Because the DNA test cannot distinguish between a Type A versus a Type "AB" cat, the non-b allele is reported as "N". The cat could have a Type A or Type AB serotype.

Jag är ingen mästare på sådan här engelska men jag tror inte det är någon fara. Jag skulle ju ha en otrolig otur OM hon var AB för endast 1% av alla katter som testats har den blodtypen.

//Lotta P

krasivis
2008-05-04 23:03
0

Jag har tänkt para Lina min bruntabby exot med en hane som också precis blodgrupperats han är AB, det står exakt likadant som för din hona och det är som du säger mycket ovanligt!

Kittentotts
2008-05-04 23:15
0

Hej alla tjejer här inneSkrattandeJag har varit borta hela dagen och hämtat en tjej fr parning

Jag ser ni diskuterat en hel del härinne, en del ord är lite för hårda, det är så trist då vi blir ovänner, så jag ber er vara lite vänligare i skrivandet.

#46 Vi varnar då det går för långt via PM, man får ett antal varningar oftast innan man stängs av. Vi vill ju helst slippa stänga ute någon, så! Nu ber jag er! Försök ha en lugnare stämning så vi alla kan fortsätta vara glada.

Önskar er alla en fortsatt trevlig kväll!

/ Carina

Ellinor Johansson
2008-05-05 00:35
0

Monica L, Krasivis och Naquita Sidentassen och Tidlosa  jag instämmer i varje ord ni skrivit.

krasivis
2008-05-05 00:39
0

Tack Ellinor och kram från mig!/Elisabet

Sidentassen
2008-05-05 07:25
0

Tack Ellinor, det känns bra:-)

#51 Det är väl egentligen inga som är ovänner…………däremot så upprörs en del av att vissa får uttrycka sig plumpt gång efter gång efter gång, oftast i täckta ordalag,utan att något händer, och det är klart att någon protesterar lite mer högljutt då.

Jag brukar säja att….jag är inte ovän med någon. Däremot kan jag tycka minre bra om en person , men det är en helt annan sak och jag är uppfostrad att uppföra mig ordentligt, så jag svarar om jag får en fråga av personen, men jag vill inte att det ska bli mer än så. Attkalla detta att vara ovän, nej inte jag, OM den personen anser sig vara ovän med mig, ja det är upp till h*n :-)

Hälsar Lotta P

Kittentotts
2008-05-05 08:06
0

Det va väl bara bra ni inte är ovännerGladMen det jag ville med vad jag skrev va att få det lugnt i denna tråden så ingen känner sig ledsen el utpekad mmm

Åsikter om varandra får vi ha, men dessa behåller vi för oss själva i tysthet i vårt forum. Namn på en viss person får inte skrivas öppet i forumet, ej heller något som gör en person känner sig pekad el påhoppad inne på forumet

Vi vill slippa låsa en tråd för det blir otrevligheter, och ibland kan man läsa mellan raderna att det spåras ur. Och får man PM fr de som känner sig påhoppade mm så är det dags för oss Medarbetare gå ut i en tråd o be om lugnare ton

/ Carina

Sidentassen
2008-05-05 08:43
0

Då tycker jag att denna tråd skulle ha blivit låst för längeseda eller någon skulle fått ett PM och tråden därefter modifierats…om ni nu förstår vad jag menar.

/lottaP

Naquita
2008-05-05 09:00
0

Det är så skönt att se att det faktiskt är en del ändå som håller med mig ang. blodgruppering.

Och det behöver inte ens vara hela kullar som dör vid blodgruppsfel, utan enbart de med b-blod. så i de kullar där 2 av 4 dött kan det likväl vara blodgruppsfel, och hur många gånger har inte ni uppfödare varit med om det?

Sidentassen
2008-05-05 09:08
0

#57 Så rätt så rätt ………………. och tänk att man, för en enkel penning, kan avstyra dessa dödsfall..mmmm, det är något att tänka på.

//Lotta P

krasivis
2008-07-13 16:00
0

Puttar upp!

MonicaLagerquist
2008-07-13 21:21
0

Ser med spänning fram emot att få komma hem till dig och hjälpa till med Linas delningskull.

krasivis
2008-07-13 21:34
0

Ja, du är mer än välkommen!!! Är så glad o tacksam för att du är villig att hjälpa till.

Här har jag inte sagt så mycket ännu. Det är så att

S* Rosenboms Galiana "Lina" nu är parad med en hanne som är A-blod, Lina är dräktig och är nu på sin femte vecka.

Eftersom Lina är B-blod så kommer det här att bli en delningskull d v s kattungarna ska inte få dia sin mamma på minst 16 timmar eftersom de kommer att dö av råmjölken.

Marita-L
2008-07-13 22:32
0

#61 kolla gärna en extra gång där för i mina böcker så står det absolut inte före 24 timmar …jag menar det vore ju jätte tragiskt om man gav dom tuttisarna för tidigt…

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

krasivis
2008-07-13 22:34
0

Tack Marita! Vilka böcker pratar du om? Jag vet att en del säger 24 timmar, kanske det blir så… Alla säger olika. Det är klart att jag vill vara på den säkra sidan när man ändå håller på….

Marita-L
2008-07-13 22:34
0

Jag håller tummarna för er… skall bli spännande å se vad hon får å hur allt går.

Ylva Stockelberg avel å genetik & Allt om katter sedan när jag var på utbildning så pratade vi om detta.
Kram

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

krasivis
2008-07-13 22:36
0

Tack Marita! Ja, spännande blir det…

Sidentassen
2008-07-14 07:03
0

Krasivis, prata med Pilla, S*Pilla's perser, hon har flera "delningskullar" så hon vet hur många timmar det är som gäller. Du kan antingen ringa henne, vilkeet jag tror är bäst på xxxx-xxxxx eller maila på xxxxxxxxxxx@telia.com . Bara säj att jag sagt att du får ringa. He he, nej det är ingen fara:-)

"Har tagit bort hennes telenr och mailadress…de som vill ha den kan PM:a Lotta P" : /Bullan.

Lycka till med kullen, jag kryssar allt jag kan.

Hälsningar Lotta P

krasivis
2008-07-14 10:22
0

Tack Lotta P jag ska ringa henne och lyssna lite hur hon har gjort. /Elisabet

Silvestris
2008-07-30 01:33
0

Vad gäller statistik är det klart att ni aldrig kan få någon tillförlitlig statistik om det inte testas slumpvis dvs. i praktiken att uppfödare slumpvis börjar blodgruppera sina katter.

Ni kan f ö be Genlab Niini om statistik för er ras. Tidigare förde de statisitk över blodgrupperna hos olika raser iaf.

Det är intressant att se hur uppfödare inom olika raser i regel sakta men säkert byter attityd när det gäller just blodgruppering. I början brukar det heta "vi har inga problem så varför ska vi testa" men ju fler som börjar testa, ju fler B-katter finner man och då börjar folk bli nervösa för till syvende och sist vill ingen se sina kattungar sakta men säkert gulna och tyna bort, i bästa fall tappar de svanstippen och kanske toppen av öronen men inte heller det är särskilt kul.

En gång i tiden hade inte 50% av devon rexarna blodgrupp B heller… det innebär ju inte att problemen inte fanns. Man avfärdade bara döda kattungar med att de var svaga, hade drabbats av någon infektion, var underutvecklade eller liknande.

Men som sagt, vad gäller statistiken så är ni uppfödare de som bäst kan fixa tillförlitlig statistik. "Någon" kommer inte göra det åt er.

MonicaLagerquist
2008-07-30 10:16
0

Det finns redan statistik.

Förekomst av de olika blodgrupperna
Frekvensen av de olika blodgrupperna skiljer sig mellan olika raser och varierar även geografiskt. Blodgrupp A är den absolut vanligaste blodgruppen. B är ovanlig hos huskatter men relativt vanlig i vissa raser. AB är mycket ovanlig (under 1%). Raser där man i USA har funnit en stor andel katter med blodgrupp B (25-50%) är Brittiskt korthår, Devon Rex och Cornish Rex. Hos Abessinier, Somali och Perser fann man blodgrupp B hos 10-20% av de testade katterna. Raser i USA med 0-5% av blodgrupp B är; Burma, Maine Coon och Siames. Förekomsten av blodgrupp B hos Helig Birma var 16%. Av 170 testade finska birmor hade också 16% blodgrupp B.

Silvestris
2008-08-09 14:16
0

Jag har sett samma siffror men inte sett underlaget till dem och underlaget är jätteviktigt. Kollar man tex. "statistiken" som finns på Dr. Addies sida så baseras den ofta på väldigt få katter och då är det givetvis inte särskilt tillförlitlig

Sedan spelar det roll vart man gjort undersökningen också, i synnerhet när det gäller nya raser som fortfarande har en rätt blandad bakgrund och där kontrollavel kanske fortfarande pågår. I de fallen påverkar de raser som använts/används i kontrollavel statistiken och vilka raser som används beror ibland på i vilket land befinner sig i (exempelvis används oftast American shorthair som utparningsras i USA och med dem får man inte med särskilt mycket B-blod, i Europa används mer frekvent brittiskt korthår). Om katterna som använts har valts ut slumpmässigt eller inte spelar också roll, såklart.

Det finns statistik från en mängd olika länder och de ger faktiskt olika utfall. Vill man ha relevant statistik får man fixa den själv (om den inte redan finns) och jag vet inte om det finns någon relevant statistik på svensk perser. Antagligen finns det bla. hos Genlab Niini.