Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 1145 ggr
[Guardians]
2008-08-06 22:00
0

Utställningspreparering Exotic

Eftersom jag är helt ny med exotic så undrar jag hur ni gör dem klara för utställning, perser har jag ju erfarenhet av men detta är ju en helt annan päls, råd önskas i massor.

KungBores
2008-08-06 22:37
0

Jag har alltid preparerat mina exotic som jag gör med perserna när det gäller bad. Trimning av ansikte är dock lite mindre då de i stort redan är "färdigtrimmade".
Lycka till!
/Ingela

[Guardians]
2008-08-06 23:33
0

Tack, jag var lite rädd att de skulle bli för mjuka av denna men då kör jag på med samma som perserkattena, inpackning, avfettning + en massa bad :-)

Kittentotts
2008-08-06 23:56
0

Jag körde samma procedur på min Exotic som med Perserna också

Önskade jag lärt mig detta med trimma perser

Finns det ingen som har lust ha kurs i detta, lokal kan jag hålla med här, vore trevligt träffas de som kan i denna trakten

/ Carina

[Guardians]
2008-08-07 00:32
0

#3, låter som en utmärkt idé, tror många är intresserade av detta, lite vildvuxna perser ska vi väl kunna skrapa ihop Flört

RaktajinosCattis
2008-08-07 10:48
0

# 2

Jag skulle låta bli inpackningen. Men det är jag det :)

Lycka till!

/Cattis

krasivis
2008-08-07 11:15
0

Jag badar en exotic på torsdagen t ex om jag ställer ut på lördagen. Badar lika som perserbad inför utställning men gör ingen inpackning, bara avfettning med Degrease och jag använder heller inte balsam. En exotics päls ska ju inte vara mjuk utan hellre lite krispig. Jag trimmar lite med effileringssax precis ovanför ögat för att få ett öppet uttryck, noppar öronkanterna och noppar kanske lite på svanstippen för att den ska bli rund. Till sist tar jag lite antistatspray på borsten o borstar igenom pälsen.

[Guardians]
2008-08-07 11:21
0

#5, 6 inpackningen får vara till denna gång, tycker han har väldigt mjuk päls som han har och behöver crisp, nån som testat terrierschampoo?

Marita-L
2008-08-07 20:15
0

Jag badar mina exoter sista badet på Onsdagen om jag ställer på Lördagen för att de skall få tillbaks underpälsen å tjockleken å glansen…jag kan göra det på Torsdag precis som #6 säger men jag tycker att just mina exotic pälsar hämtar sig bäst från Onsdagen..

Jag tror att det är lite från päls till päls..Glad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

krasivis
2008-08-07 20:48
0

#7 Jag använder Espree Silky Show Shampo. Det kan vara idé att pröva som #8 säger att bada på onsdagen för att pälsen "ska sätta sig" riktigt. Jag tror att jag själv ska prova det inför nästa utställning.

frukove
2008-08-08 01:45
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej #7!

Måste ju bara höra om Penny ska få följa med på  utställning denna gång?!

Eller är det din hane som ska iväg.Vilken utställning ska du på?

Hur går det för henne då?

Nu har jag ju bara två killar här.

Och i september ska jag ställa ut dessa busfrön och även Bianca kommer att vara med på NOS.

Ska bli intressant att höra vad domarna tycker om dom.

Dessutom ska jag göra premiär i kullklass.

Efter utställningen blir Bernard Norrman och flyttar till Tromsö.

Ha det bra!

Ockh lycka till på utställning.

Vi hörs!

Skickar ett kort på Agnes debut.BIS -junior båda dagarna!

Heléne

[Guardians]
2008-08-08 02:00
0

#10, tyvärr var det fullt så Penny fick inte plats utan det är min hane som ska ut. Penny stortrivs med livet, hon har en lekkompis i Samuel (exoticen), en trygg kompanjon i Bebis, perserkastraten och en extramamma i Ginni som tvättar henne och säger till Samuel när lekarna bli för häftiga. Penny hittade lite alternativa kattlådor här hos oss så vi har fått minska ytan något så nu får ryamattan och våra blomkrukor modell xtrastora klara sej utan gödning Oskyldig, vi väntar en vecka till innan vi börjar öppna upp för ett rum till i taget. Hon är iallafall helt underbar, kurrar så fort man tittar på henne men badet var väl sisådär kul men det brukar det ju inte vara i den åldern. Hon äter otroligt bra och älskar Bozita blötmat och ägg-gula.

Kul att de andra ska ställas ut nu, tror att jag visar Penny på en IDP-utställning första gången, vill gärna ha en färgbedömning på henne med innan då man inte diskas där vid ev fel färg utan bara får byta, är ju lite osäker på silver eller inte men de röda fläckarna blir alltmer tydliga nu.

Annkis54
2008-08-08 02:09
0

en kurs vore KANON…vi har ju pratat om det förr
jag åker gärna en bit för att lära mig detta

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

frukove
2008-08-08 02:39
0

Wow!08-08-08 00:00

Var det planerat inlägg eller?

Smart att begränsa hennes yta.

Ibland blir det tydligen svårt att fatta vars toalådan är.

För att få sova i lugn och ro sover Rufus och Bernard på toan.

Då sover både dom och de andra katterna.

I dag har de terroriserat VARENDA blomkruka.Jag är rent slut på att jaga dem.

Vi hörs!

Heléne

Amorstroll
2008-08-08 08:47
0

# 11

På vilken utställning skall du? En Sverak utställning förstår jag….. men vilken?

Nyfiken Lisa L S*Amors Troll

[Guardians]
2008-08-08 09:41
0

#14, föreningen ras o huskatten i varberg080913-14  o sen västsvenska kattklubben i göteborg 080913-14  

Penny ev 4-5 oktober Kungälv o 18-19:e i Varberg

KungBores
2008-08-08 11:36
0

#14 Då kommer vi träffas både i Varberg och Göteborg. Fast Varberg kan bli lite svårt i och för sig eftersom jag är "slavarbetare" i sekretariatet :)

Det har i något inlägg handlat om att exoticpälsen skall vara krispig vilket är helt fel. Brittpälsen ska vara krispig men exoticen skall ha en mjuk plycshpäls med motstånd i. Pälsen skall stå upp från koppen på ett naturligt sätt. För att detta ska funka hundra procent skall katten ha underull vilket tyvärr är den ullen som de fäller ibland :(
Jag påbörjar alltid förbad ca 14 dagar innan en utställning och badar då ca 2 ggr/vecka. Sista badet gör jag dagen innan utställning och jag har aldrig fått något som helst nedslag på att pälsarna har varit för mjuka, tvärtom. Just denna metod har passat alla mina katter som jag ställt väldigt bra men det viktiga är att man skall hitta det som passar just sina katter bäst.
/Ingela

krasivis
2008-08-08 15:57
0

#16 Vad jag menade var att pälsen inte får vara för mjuk. Det har jag fått påpekande om någon gång. Som du skriver så kan det vara för att de just då inte har så mycket underull. Ledsen att jag kallade den krispig. FÖRLÅT!!!!