Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 905 ggr
Marita-L
2008-08-06 10:38
0

Förlossning

Nu har det börjat.Glad.håll tummarna för Gloria å bebbarna !!

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Tjing-Ling
2008-08-06 15:14
0

Jag håller alla tummar.

Kram

Ann-Louise.

lenaP3
2008-08-06 17:01
0

Håller alla tummar å tår!

//P3

yadhayezibas
2008-08-06 18:12
0

Jag håller tummar o tår oxå!!! Gud vad spännande!!

Niffi
2008-08-06 19:28
0

Spännande!! Alla tummar och tår hålls här hemma hos oss.

[Guardians]
2008-08-06 20:11
1

Hur har det gått tro? Har hållt tummarna sen i morses.

Kittentotts
2008-08-06 20:13
0

Åh va spännande!

Hoppas allt går bra Marita

/ Carina

yadhayezibas
2008-08-06 23:34
0

Ja tummarna börjar bli blå här hemma Skrattande

Trini
2008-08-06 23:35
0

Spännande, håller tummarna!

Marita-L
2008-08-07 09:13
0

God morgon !
Tack för ni har hållt tummarna, vi behövde det här hemma.

Jag skulle gärna vilja dela med mig av min dag i går…
Gloria var i dag 63 å slemproppen gick å även lite dagen innan…värkar började å blev regelbundna en halv minut i mellan kom kraftiga värkar utan krystvärkar… hon var oberörd i början men blev sedan lite hängig..

Efter dessa flertal timmar så fick inte Gloria några krystvärkat men med en hängande vatten blåsa..jag hadde kontakt med blåstjärna som genst ville ha in henne för en koll..

Vi åkte in..de tog massor av prover allt var bra..sätte glukos dropp..hur stressigt som hellst för lilla gumman…sedan undersökte veterinären henne i under livet med fingret AJ å det visade sig att hon inte var öppen så hon var helt enkelt inte mogen för några krystvärkar..enligt röntgen så låg bebisarna väldigt högt upp..det var två stycken sa hon….jag sa bara nej det finns minst tre =) kanske fyra för det har jag känt… sa jag..hon gick tillbaks å kikade på plåter och kom tillbaks å sa ja jag håller nog med dig det är nog tre….

Veterinären rekomenderade kejsarsnitt, men sa att om jag ville fick jag åka hem å vänta på att hon skulle bli klar men det var absolut inget som hon rådde till..bebbarna kunde dö i väntan……hm..osäker som jag var för man lyssnar ju på veterinärens råd…

Jag bad om att få prova lite värkstimulerande men fick plankt nej..
men efter ett tag så togs vattnet å Gloria blev stimulerad till att öppna sig och som hon gjorde…till min glädje…
 Jag fick en stund för oss själva i väntan och jag väntade men efter bara 10 minuter så kommer en elev in å frågade om hon hadde börjat krysta ännu??!!!..hm

precis om det skulle gå så fort…

Sedan gick det ytterligare 10 minuter så kommer det en sköterska från operation å säger ja då tar jag henne då…

Så dom tog in Gloria på operation och det skulle ta ca 30 minuter sa hon…

Jag satt i väntrummet i en å en halv timma sedan gick jag å frågade hur det går och om något hadde hänt… Och då sa hon ja jag får grattulera till 4 stycken små skruttisar…dom är inte stora men dom lever å skriker full med liv.

Jag fick komma in på rummet å ta hand om de små bebisarna som vägde från 61 gram till 73 gram… så söta.. färger svartsmoke, svart och svartsilverspott/tigrè

Två honor å två hanar… så jätte fina.. så ettriga efter mat..fulla av liv..

Vi fick vänta i ca 45 minuter innan mamma Gloria kom in till oss…så vi fick åka hem…

Väl hemma så har inte Gloria någon mat för det var nog inte meningen att hon skulle föda i går..utan kanske om något mer dygn så frågor om dette kejsarsnittet verkligen hadde behövts det får kvarstå som ett fråge tecken men i mitt stilla jag så tror jag att Gloria hadde fått till det av sig själv när tiden var mogen..

Det får jag aldrig veta..och gjorde jag rätt eller fel det får jag heller aldrig veta..

Så nu matar jag lite å så får dom suga på mamma å just nu så står det still i vikten iallafall..ingen har gått ner…eller upp… jag har varit uppe i natt å matat med å nu på morgonen..Gloria har också fått mat å vatten å jag har gett henne lite honungskok med KMR välling..bäbbarna fick lite honungskok också..

Försöker att få Gloria till att slicka på sina små det går men inte så då bra ännu..men hon får snart sina moders känslor, hoppas jag..lite smör ..gjorde susen..hihihi

Förlåt för det långa inlägget men jag ville bara berätta hur vår dag var i går å i natt.

Detta är mitt första snitt så jag vet ingenting..så råd mottages mer än gärna.

Foton på bebbarna kommer när läget är stabilt.. så jag vill gärna att ni håller tummarna för de små och Gloria ett tag till.

Kram Marita

Crystal Pearl´s

Tjing-Ling
2008-08-07 09:43
0

Hej Marita. Det var spännande och läsa om vad du gått igenom. Hoppas nu att allt bara ordnar sig med de små, men det fixar du. Det är jobbigt när man ska stödmata, men hoppas hon får igång sin mat snart. Men det kan ju ta lite tid när dom är snittade. Ett Jättegrattis till dej och till Gloria. Allt kommer att gå bra, bara kämpa på.

Lycka Till.

Kram Ann-Louise.

krasivis
2008-08-07 09:58
0

Gódmorgon Marita! Grattis till dig och Gloria!!!

Wendi tog ju kejsarsnitt den 6 juni och hon fick tre st. En av dem ville inte äta och dog efter några timmar. De andra två var små men fulla av livskraft. Wendi förstod inte att hon blivit mamma. Det var jättejobbigt i början. Så fort ungarna lagt sig tillrätta för att dia så reste sig Wendi upp o ruskade dem av sig. Hon hade mycket ont också och fick ju inte äta smärtlindring. Till sist började allt fungera och nu är ungarna nio veckor.

Så jag håller med Ann-Louise: - Det är bara att kämpa på. Lycka till säger jag till dig. Vila när du kan för alla krafter behövs!!

Kram från Elisabet

Bullan
2008-08-07 11:36
0

Ja, oj vilken pärs! Det jag tänker är ju att det kanske inte varit så bra att en fosterblåsa fått fortsätta hänga i slidöppningen kanske 2dagar till! Förmodligen hade den kanske gått sönder då, utan att någon bäbis kommit ut ialllfall. En kattunge som en av mina honor fick föddes med en trasig fosterblåsa, och den satt fast av att det var så torrt. Den tom fastnade i mina händer då jag försökte hjälpa mamman, som var mer el mindre skräckslagen av att den inte kunde komma ut…men till sist gick det…andra kom ut helt normalt med hel blåsa. Den med trasig blåsa var givetvis död.

Men det är som sagt jättesvårt att veta om man skulle ha väntat eller inte…men jag hade gjort som du och låtit hon bli snittad. Tror inte jag skulla ha haft is i magen att låta blåsan hänga ut tills det ev skulle startat av sej självt.

Det är jobbigt att stödmata tills mamman tar hand om bäbbarna själv…men de kommer igång med det efter några dygn oftast. De 2 första dygnen brukar mamman ha ganska ont och har därför litet svårare att koncentrera sej på bäbbarna…som hon dessutom inte fått naturligt. Men det brukar gå bra i slutändan…och bäbbar som är flaskmatade brukar bli väldigt goa och tillgivnaSkrattande

Lycka till nu med allt och jag håller tummarna för att allt ska gå bra med hela kattfamiljenFlört

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

[Guardians]
2008-08-07 12:01
0

Oj oj Marita, vilken dag för Gloria och dej, nu är det till att samla ork för er båda så ska det nog gå bra.

Jag har en hona som blev snittad men tyvärr fick jag varken ungar eller honan kvar, en lång sorglig historia på Blå Stjärnan, och jag åker inte dit om jag absolut inte måste och då får Smådjursakuten ha stängt, har tyvärr enbart trista erfarenhetar av Blå Stjärnan.

Kämpa på nu så ska det gå vägen.

Marita-L
2008-08-07 14:19
0

Hej !

Tack för era tröstande ord. Gloria sover nu lugnt med bebbarna..de har sugit tag i var sin tutte å jag hoppas nu att de får i gång mjöken.

Och att de överlever.

Nu skall jag in till Blåstjärna å reglera den stora räkningen eftersom Agria hadde stängt i går vid den tiden. Summa rumma nästan 10.000 tur att man har försäkringar.

Crystal Pearl´s

Cajza
2008-08-07 15:01
0

Grattis Marita till bebisarna. Jag håller tummarna att allt ska gå bra både med Gloria och bebisarna.

Vi tog ett snitt på Joyze för 3 v. sedan på djursjukhuset i Malmö vid 6-tiden (på morgonen). Det var jourtid och Agria öppnade inte förrän kl.8 men jag betalade inget utan bara skrev på ett papper ang. min försäkring. Vår behandling kostade knappt 9000:- och jag fick hem en räkning senare på vad jag skulle betala. Det kallar jag service. // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Marita-L
2008-08-07 16:24
0

Ja verkligen KajsaGlad Nu har bebbarna ökat 2 gram och jag har inte matat dom sedan 8 i morse…så det betyder ju att mamma har fått i gång matenKyss

Crystal Pearl´s

miascharming
2008-08-07 17:35
0

Grattis till bebbarns..& så skönt att allt verkar funka bra nu  Skrattande

Lycka till med dina små !

// Mia

Cajza
2008-08-07 18:27
0

#16 Så skönt om maten "bara" kommit igång, hoppas det håller i sig // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

heliotropes
2008-08-07 19:19
0

Jag kände igen mej i din situation,du verkade iallafall haft med en bra veterinär att göra. Grattis! till dom små knyterna och jag håller tummarna och ger lite extra styrka på att ni fixar detta…med tanke på allt jobb som kan följa ett snitt.

Men man blir ju lite frågande varför veterinärerna drar sig för att ge sammandragande medel,är det någon som vet?

Eva // medarbetare på Perser