råmjölks ersättning
Är det någon här som vet om det finns någon ersättning man kan ge kattungar som inte fått is ig den viktiga råmjölken?? Jag har två bebisar som handmatas. Förlossningen var lite komplicerad och mamma har inte mått så bra, Hon är piggare nu så jag hoppas att bebbarna kommer igång att äta på henne. Skulle vara en stor lättnad för mig & så mkt nyttigare för dem
mvh Linda :)
Det brukar ju nämnas nåt ersättningsmedel från apoteket (minns ej förkortningen…)
Hm… undra om inte Annki vet något….
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Hej Linda! Jag tror inte att det finns något som kan ersätta just råmjölken utan det är vanlig KMR som gäller (eller kanske RC?)
Hittade detta i en annan tråd där det verkar som om råmjölken inte är lika viktig hos katt som hos vissa andra djur (föl dör t.ex. utan råmjölk och måste få ersättning med plasma).
Hos katt överförs endast mycket små mängder immunoglobuliner via placentan (Yamada et al., 1991; Casal et al., 1996). De nyfödda kattungarna kan däremot under de första 12 timmarna ta upp IgG via tarmen, medan inget upptag av IgG har setts efter 16 timmar (Casal et al., 1996). Mängden immunoglobuliner är endast marginellt högre i kolostrum än i mjölk SVS-SVA vaccinrapport 22 juli 2003 23(74) (Casal et al., 1996), varför mjölk från en annan lakterande katt kan användas som substitut om colostrum av någon anledning inte finns att tillgå. Mängden maternella antikroppar hos kattungen är högst de första dygnen efter födseln, och börjar sjunka redan från dag tre (Yamada et al., 1991).
Taget ur en rapport om vaccinering/immunförsvar från SVA (sid 22): http://www.sva.se/upload/pdf/Djurh%C3%A4lsa/Hund/vaccination_hund_katt_sverige.pdf
Hoppas det ordnar sig!
Kramar, P3
Hej!
Den här länken har jag fått av Mia (Mia´s Charming) tidigare, apropå råmjölksersättning:
Jag använder ett Råmjölkspulever ..( colustrum ) ..som jag tilsätter den första veckan i KMR-mjölken.
http://www.hacab.se/produkter.htm
Måtten står på burken..men jag brukar ta lite mindre än vad som står…då KMR också inehåller lite av samma sort.
Jag ska själv just skicka efter detta då det kommer att behövas när Lina ska få sin kull omkring den 15 augusti, eftersom det blir en delningskull då ungarna inte får dia mamman under de 16-20 första timmarna.
mvh
Elisabet

#4 Ja..det är den sorten jag använder 
Ternociol Pet!
Kan varmt rekommendera den .nya länk är :
Nu är den tydligen slut hos dem ..så jag köpte min sista burk på
// Mia
// Mia
jag ser att du har fått bra råd
o jag instämmer
har oxå hört att colostrum/råmjölken inte skulle vara hela världen om de inte fick den
men jag skulle inte våga chansa…jag förlorade ju 2 kattungar i den kullen när mamman inte hade mjölk
så nu har jag alltid cholostrum hemma

Hej krasivis. Vad menar du med delningskull?? Varför får dom inte dia mamman??
Här är en bra länk där du kan läsa om varför:
http://www.dr-addie.com/Swedish/bloodgroupsswedish.html
mvh
Krasivis

Tack krasivis. Det var en intressant läsning. Alltid lär man sig något nytt hela tiden.
Mvh
Ann-Louise.
Hur går det med dina småttingar? När får vi se några bilder av dem? Jag är så nyfiken!!
/Sussi
#10 Tack det går jättebra med mina flaskbarn. Bilder får du vänta på ;) Vill nog att de blir några veckor till först.
/Linda
skönt att höra
köpte du råmjölk??
#12 jag fick faktiskt råmjölk :) En stor fån rosor till Lillevi som va så snäll :)
/Linda :)

Tack Linda. Jag blir bara så jätteglad om bebisarna växer och mår bra och att mammakatt mår bra.
// Lillevi
Generosa´s Perser
www.generosas.se
Jag köpte från det sista företaget som Mia föreslog. De skickade en burk till mig. Sedan mailade de om att datumet gått ut på burken så den var bara att slänga. De hade ingen mera i lager. Var kan man få tag i den?

# 16
Det är INTE 100% ren colostrum,,….utan en kattungemjölk med colostrum i.
Men kanske att bra tillskott om man inte får på 100% råmjölkspulver.
KMR har också colostrum i sig…& är i MINA ögon bättre val i så fall.
Nu har jag pratat med Ansvarig på TerniCOL Sweden AB
& Råmjölkspulvret kommer snart tillbaka fast i ny burk ..& nytt namn.
Heter då TerniCol Familj ..& är EXAKT samma som Ternicol Pet.
DVS- 100% råmjölkspulver UTAN tillsatser.
Kram Mia
// Mia