Getingar
Hur är det med katter och getingar? Vi har lite getingar innomhus just nu, väldigt slöa eller självdöda. Vi har dödat "drottningen" tror vi för den stora getingen hade ingen gadd och va dubbelt så stor som dom andra. Vi hittar inget bo heller men det kan vara gömt bakom panelen dvs var som helst. Dom är bara på övervåningen och verkar förvirrade så boet håller nog på att upplösas.
Ännu har varken Diesel eller Maskot visat något intresse för getingarna. Har kattdjur nåt inbyggt varnings system som gör att dom undviker getingar? Vad händer om dom blir stuckna?
/Anne - Orolig matte
Usch dom är ju så slöa..vi har sanerat nu…så inga mer getingar på ett tag. De bodde under en takpanna. Var omöjligt att vädra eller sitta på altanen ..man blev stucken..aj vad ont det gör… Yarina blev stucken i tassen..hon jagade en in å hörnan av väggen …aj.. så nu är som borta för tillfället…
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Usch så tråkigt, vi har iallafall inte blivit stuckna ännu. Men vad hände med Yarina, behövde ni uppsöka veterinär? Behöver jag vara orolig när jag inte är hemma att dom blir stuckna å typ blir riktigt dåliga? Huvva, detta är första gången jag har brottats med AIK:are…….
/Anne

Jag har alltid kortisontabletter hemma utifallatt. Vattenlösliga Betapred. Har varit ute för vid ett par tillfällen att en katt blivit getingstungen i munnen/svalget. Har gett kortison och svullnaden har gått ner ganska omedelbart. Givetvis har jag pratat med veterinär också. Dessutom finns här got om huggorm. Katterna går ju inte ute, men hundarna kan bli huggormsbitna, så jag har alltid kortison med mig i fickan. Ta i trä men än så länge har de inte behövts till hundarna.