Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 1195 ggr
McLaren
0

Trimmfön tror jag det heter :-)

Jag har en hårfön som jag är nöjd med och hitills tycker jag att den har räckt fint till Niki och McLaren..

Men nu har de ändrat stuktur på pälsen och den har liksom blivit tjockare… Pöjkera är ju ett år nu så det är väl därför som den ändrats.

När jag fönade härom dagen, efter deras bad, så tycker jag att det tog lång tid och att de inte blev riktigt krut torra… När jag lagt ner så mycket tid så vill jag att de ska vara fluffiga och FINA efter!! Å dessutom vill jag vara klar fort med McLaren som inte gillar att bli fönadOskyldig Låter som en morrande tiger i nästan tjugominuter. Han är en bestämmd herre, vill jag lova!Cool

Vad tycker ni är en bra "fön"?

Självklart skulle jag vilja ha en "sådan där bur" som Tessan och (jag tror det var) englagirl har.. Men jag läser nu och plånboken är begränsadGlad

Vad har ni för "fön" och vad kostade eran??

SÅÅÅ tacksam för svar!

///Åsa

Kittentotts
0

Varför inte försöka få tag i en dammsugare med utblås, detta har jag haft i alla år, nog bland det bästa man kan ha som är billigt, Har badat och fönat med denna gamla dammsugare i alla år, fått så mkt beröm för deras pälsar av domare mm.

Idag har jag en riktig trimfläkt, detta fick jag chansen äga på grund av vän som sålde t mig, den kan skrämma slaget ur de flesta katter, men mina har vant sig nu

Du skriver Mc Laren låter som en morrande tiger i 20 minuter :) finns ju de som alltid gör det, och det tar ju iallafall 30-40 minuter få en katt helt torr, han lär sig :)

/ Carina

McLaren
0

#1 Åhhå tar det sååå lång tidGenerad 

Ja jag tror också att min herre lär sigCool

Tack för tipset med dammsugaren.  Vet du vart det går att köpa en trimmfläkt? Å jag har kollat på blocket å Tradera men vad kostar en ny? Det fanns en beganad för 2000 och det tyckte jag var dyrt… Om jag inte hittar en begagnad, så kollar jag dammsugare :-)

//Åsa

Kittentotts
0

#2 Dammsugaren tar inte lång tid med, jag badade ibland 4 katter på raken då vi skulle ställa ut, det är kanonblås i en bra dammsugare, detta har de flesta uppfödare tills de köper en Trimfläkt, mkt bra resultat

En Trimfläkt kostar, den på tradera va inte dyr, de ligger på så mkt mer nya

Denna finns också, bra tryck i, men väsnas en hel del, den har köpts av många uppfödare

http://www.swecat.com/v4/product.php/1265

På Gneta Galten finns en, sattes in i sept, så man får ju ringa och höra, sök på: Edemco Trimfläkt, en uppfödare som säljer den, pris??

www.gnetagalten.se

Här kan du läsa om perserbad och hon berättar här om dammsugare b.l.a

http://hem.passagen.se/leni9101/groom1.htm 

Svårt finna begagnade trimfläktar, man får ha tur som jag hade, blev erbjuden, så glad över min, men har inte tänkt skaffa det annars så, inte innan jag fick så många katter som idag, innan klarade jag mig perfekt med min dammsugare

En ny trimfläkt kostar mellan 3000-6000 iallafall

/ Carina

McLaren
0

Tack Carina!! Jätte gulligt.

Sparade sidan om "pälsvård till vardags" . Super sida.

Swecat har slutat med sin trimfläkt

Å den trimfläkten på gnetagalten var borta

Det lutar åt att jag köper en ny damsugare istället. Vår gamla ger ändå upp vilken dag som helst nu… Tänkte att jag tar med infon "pälsvård till vardags" till säljaren, för jag har svårt att förstå hur det går till…. Alltså med damsugaren.

Några tips om vad som är super att ha på en damsugare, förutom att det ska gå att koppla om till utblås? 

//Åsa

Kittentotts
0

Jag hade bara slangen att blåsa med, gick superbra!

Köpte min dammsugare på loppis, den va aldrig andvänd, nästan synd ta denna t att andvända :)) va en av de första modeller som kom ut

Men men! Det är ju inte lättaste få tag i en som blåser utåt verkar det som, men..våtdammsugarna av de billiga modellerna iallafall blåser utåt, typ:

VÅT/TORR DAMMSUGAREKostar kring 399:- på Rusta

Nackdelen är den väsnas mkt, så man bör kunna ställa dem bakom nått, el göra en låda som man kan täcka över på nått vis så ljudet försvinner lite. Kan säga att undrar just om inte Trimfläkten låter lika illa ändå, mina grannar hör min då jag fönar härSkrattande

/ carina

Trini
0

Jag beställde en trimfläkt från USA genom ebay och det hela gick på 1600 ink frakt. De säljer likadana här i Sverige men då får man betala 3000 så jag tycker jag gjorde ett fynd. Men vill man inte betala så mycket så tycker jag att tipset från Carina är bra och dammsugare med utblås räcker ju gott och väl när man bara har två katter. Det tar bara lite längre tid än en trimfläkt men är ju ändå klart snabbare än med vanlig hårfön.

min hette metro airforce commander och är på 4 hp. Den har två lägen, ett med ett jätteblås och ett med ett lite mindre blås. Den väsnas en hel del men jag ställer den utanför dörren till rummet jag blåser katterna i och drar igen dörren så mycket det går.

McLaren
0

#5 Nämen va billig damsugare!! Vi har rusta här, så ja ska kolla. Undrar om jag kan sno svärmors damsugareGenerad Den är nog en av de första modellerna som tillverkades….Cool Ska kolla om den blåser ut, också…

Tack ännu en gång för tipsen!

#6 Tack för info! Önskar att jag vågade buda på ebay… skulle vilja ha en fräck klösställning också. Får tuffa till migCool

//Åsa

Kittentotts
0

#7 Klart du vågar buda på Ebay, här finns ju några som kan lite Tyska, så de hjälper dig säkert tolka det du inte förstår

Finns ett inlägg där vi pratat om Ebay, hur man gör mm här, sök så ser du

Hoppas det löser sig för dig Åsa. Ha det så bra!

/ Carina