Perser iFokus

Perser

Etikett: 02-allmänt-kattprat
Läst 405 ggr
Niffi
0

Nytt lagförslag från SJV

Hörde just att ett nytt lagförslag är på gång. Det gäller en nationell databas där personer som fått djurförbud p g a vanvård av djur skall listas. Databasen kommer även att vara tillgänglig för t ex arbetsgivare som anställer personer som skall handha djur och kanske också för uppfödare som säljer djur. Som tidigast kan denna databas vara igång nästa sommar.
Verkar vara på tiden. Förut så har det ju räckt med att en person som fått djurförbud i ett län flyttat till ett annat län och har där kunnat skaffa sig djur igen. Dessutom skulle det kunna vara ett hjälpmedel för oss som säljer djur.

SussiF
0

Det verkar ju vara ett riktigt vettigt lagförslag, hmmmm mäste vara nåt fel någonstans….. Ska bli intressant att följa utvecklingen och genomförandet !

Kittentotts
0

Man kan ju i så fall hoppas att man som uppfödare kan ta del av detta register

/ carina

manbukten
0

Är ju bra men undrar om det inte strider i mot några andra lagar.

Spännande att se

englagirl
0

Hoppas att detta blir bra för man har ju hört flera stycken som INTE borde ha hand om djur och får djurförbud i en kommun bara flyttar osså kan dom skaffa nya djur :-(

Och som du säger Kittentott att vi uppfödare kan ta del av registret.

Ha en bra dag allesammans

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Lovebuffen
0

Egentligen är jag helt emot all denna offentliga registrering, MEN….för att skydda djuren tycker jag att just detta lagförslag är bra. Sedan är det så sorgligt att det ska behövas sådana här åtgärder för att djur inte ska fara illa.

Kittentotts
0

#5 Som du säger för skydda djuren behövs detta

Men jag är inte emot sånt här annars heller, enda sättet skyddas

/ carina