Hjälp med pälsvård! *massor av frågor*
Jag har tagit hand om en jättefin liten perserdam från en vänninna som var tvungen att omplacera henne. Katten kom inte överens med hennes övriga katter och barnen i huset samt att min vän kände att hon inte riktigt hann med pälsen.
Själv har jag bara haft huskatter och cornish rex innan, så jag får erskänna att jag inte riktigt viste vad jag gav mig in på när jag tog mig an en perser med krävande päls…
Problemet är att den här tjejen inte är så förtjust i att bli kammad. Både jag och sambon försöker varje dag, men hon låter oss bara hålla på någon minut sen tröttna hon och protesterar. Hon tycker inte om att sitta i knät och bli fasthållen så det är svårt att hindra henne från att slita sig och gå iväg när man håller på. Har försök att vara bestämt och hålla fast henne för att reda ut tovorna, men det har resulterat i att jag blivit både riven och biten och hon har blivit hysterisk. Annars är hon hur go och snäll som helst. Tyvärr har jag nog luggat henne så illa att hon ogärna låter mig ta i henne alls längre…
Det känns hopplöst, tovorna kommer i snabbare takt än vad jag hinner reda ut dom! Det går ganska bra att ta tovorna runt halsen och bröstet, men på bakkroppen får jag inte alls vara, så där har det nästan blivit som en matta i pälsbbottnen, och riktigt stora tovor på sina ställen. Har enormt dåligt samvete och jag vet inte om det är mest plågsamt för katten eller mig när vi har våra pälsvårdstunder! Försöker muta henne med godis och ibland samarbetar jag och sambon så den ena håller fast henne och kelar med henne/ger henne godis och den andra kammar, men det håller ändå bara en liten stund.
Vad ska jag göra??
Det är möjligt att jag bara har "fel" teknik, men vad gör jag för fel?
Vilka verktyg är bäst? Jag fick med en karda och en kam med långa stålpiggar (tätare på ena sidan, och glesare på andra) men inget av det funkar särskilt bra tycker jag.
Hur ska man göra med bad? Min väninna påstår att tovorna blir lättare att reda ut efter att man badat henne, men någon annan stans har jag läst att man absolut inte ska bada en perser med tovor, utan dom ska redas ut först?
Köpte någon balsamspray som jag ska testa och se om det hjälper, vad har ni för erfarenhet av sånna?
Hur fluffig päls "ska" en perser ha? Har tittat i kattböcker och på andra bidler av perserkatter och jag har aldrig sett en sån fluffboll som den här tjejen. Hon är helt klotrund, och då är hon ändå rätt smal under pälsen. Kan det ha att göra med att hon är så dåligt kammad, eller är vissa perserpälsar mer porösa och krävande än andra?
När är det dags att ge upp och ta fram trimmern?
Tacksam för svar, känner mig verkligen som världens sämsta kattägare just nu… Har den här katten bara tillfälligt på prov för att se om hon kan bli kompis med min andra katt, så det är mao inte säkert att jag kommer behålla henne. Det känns dock väldigt dumt om den avgörande faktorn blir att jag inte klarar av hennes päls om det nu skulle visa sig att hon och min katt kommer överens. Men ibland känns de som det vore bättre om hon fick bo hos någon duktig perserentusiast istället för hos mig som bara "vanvårdar" henne…

Ta fram rakapparaten och raka ner henne och sen håller du efter med bad var 5-6:e vecka. Det är mitt råd till dig.
En perser som man badar regelbundet är LÄTTARE att hålla fin och pälsvården kommer inte att kännas svår.När en perser fäller och när den är fertil så blir det lätt tovor i pälsen och som du beskriver det så blir det som en matta om det går för långt.
Bada henne INTE med tovorna utan ta fram trimmen och ta ner pälsen rejält så ska du se att du kommer att få en fin päls på henne sen.
Lycka till
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Jag håller med englagirl! När min benji blev fertil så blev han sååå tovig så jag rakade ner honom istället!Det gör ju inget så länge man inte går på utställningar med katterna.Blir mkt skönare för dom med;)Fast jag anlitade då djuraffären,de tog bara 250 kr o är ju proffs!
Tack för svaren! Tjejen är 6½ år och kastrerad sedan länge, men det kan nog vara en kombination av att hon har en fällperiod ( mitt i vintern?) och att hennes päls inte blivit ordenligt genomkammad på länge.
Har funderat på att gå till ett hund/katttrim med henne , men jag vill inte göra det först utan hennes "rikitga" ägares tillåtelse, jag har henne som sagt bara på prov. känns väldigt pinsamt att hon blivit så tovig under sin tid hos mig bara…
Hur ofta och hur länge brukar ni borsta era katter?
Vad använder ni för kammar och sånt?

Tyvärr så tror jag inte en trim tar emot henne med tovor o allt
Om hon ska trimmas kan hon behöva sövas om hon dessutom är rädd & osäker
Svårt komma åt tovor som blivit som en matta med trimmen också
Att bada en katt som har tovor går inte, måste ha bort tovorna innan annars får du mer liknande matt tovor
En perser behöver badas ofta för slippa få tovor, borstas och hållas efter så det inga bildas
Sen är frågan om hon är van vid fönen, annars lär du få mer tovor igen

Veterinärer rakar ner dem under sövning/lugnande.Sedan är det mycket lättare att vänja katten vid kamning och badning regelbundet.De flesta perser behöver nog kammas dagligen till varannan dag,särskilt om de tovar lätt.

Känn dig inte som en dålig matte, för det är du inte!!! Alla är vi "barn" i början! 
Jag håller med att det bästa vore att raka ner din katt först och sen börja om med kamning varje dag. När katten är nerrakad så kamma din katt mjukt och skönt även om det känns dumt då den inte har någon päls då, men det är för att vänja din katt vid att det är mysigt att bli kammad, och så massor med godis såklart! 
Ett tips är att prata med en hundtrimmare, de brukar även ta katter och är proffs och de är billigare än veterinärerna.
Känner du inte att du kan raka ner din katt, pga att hon ännu inte är din, så finns det ett annat knep som bör göras när katten sover och är loj, och det är att du tar en kam och för in den under en tova, alltså mellan huden och tovan, och så klipper du OVANFÖR kammen. På detta sättet kan du ta bort tovorna en efter en utan att riskera att klippa din katt i huden, men det tar lååång tid och säkert flera, flera dagar innan du är klar, men kanske ändå ett alternativ? Det gäller att ta några tovor här och några tovor där…..när katten sover och är trött. Sedan är det bästa att klippa ner katten helt när du är klar, för annars kommer katten att se helt tokig ut iaf pga alla hack!
Ge inte upp pga detta, för du kommer att lära dig och få snits på pälsvården efter ett tag!
Lycka till och berätta gärna hur det går!

Var bor du i landet? Bor du i närheten av Göteborg är du välkommen till mitt trim som tar emot t o m väldigt toviga katter.
Annars är det bara att leta upp ett hundtrim som även tar emot katter eller också återstår veterinären. När en katt blivit såpass tovig och du inte är van och vet exakt teknik är det inget att ge sig på att försöka reda ut tovor. Man får vara mycket rutinerad då. Och är det tillräckligt mycket tovor är det inte ens lönt att försöka reda ut dem utan för både kattens och din skulle är det bäst att skala av alltihop och börja om.
När du fått din katt klippt så försök att komma i kontakt med någon perseruppfödare och be att få en lektion i hur man kammar en perserpäls. Och glömt allt vad kardor och borstar heter, de tar uppe på ytan men kommer inte igenom pälsen. Det måste till en bra kam och allra helst mirakelkammen.
Och aldrig aldrig aldrig bada en tovig katt, då blir det ännu värre tovor som sätter sig riktigt hårt in på skinnet och katten riskerar allvarliga skador. Däremot kan det faktiskt funka att våtklippa katten med en proffstrimmer men det är inte heller något du ska ge dig på.
Jag kan trösta dig med att du inte alls är någon dålig kattägare, jag har träffat så många sådana som dig som tagit hand om en perser utan att ha fått "utbildning" på pälsvården och de är förtvivlade och skäms när de kommer till mig. De brukar bli väldigt lättade när jag bestämt förklarar att de absolut inte har något att skämmas för, de har ju gjort så gott de kunnat. Jag visar sedan ordentligt hur de ska kamma för att slippa problemen i framtiden och det har fungerat väldigt bra. Många kunder har ringt mig och tackat för råden fast de brukar faktiskt överlåta bad och fön till mig :-)
Jag önskar dig lycka till med kissen och har du fler frågor finns vi här på forumet och besvarar dem gärna. Du får gärna ringa om du känner att du behöver det, jag har nr 0703-656 756.
Tack för alla svar! :-) Lyckades faktiskt sitta en ganska lång stund med kissen i går och pyssla med hennes päls. Har gett upp på kardorna och kammarna nu, men man kommer ganska långt med att reda ut tovorna med fingrarna, dela på dom och plocka bort död päls. Det knepiga är att på framkroppen får jag hålla på hur mycket som helst, där kan jag till och med vara ganska hårdhänt om det skulle behövas, men så fort jag så mycket som petar på bakkroppen börjar hon gny och morra på en gång- tyvärr är det ju där som det är värst. Tror inte det har att göra så mycket med att hon är hårömm, utan bara rädd om sitt bakparti om man säger så.
Elisabet E - Tack för råden! Jag bor i Göteborg så det vore verkligen guld om du kunde hjälpa mig!!! Jag hör av mig så fort jag pratat med ägaren. :-)

#8 Ja men det är ju perfekt, nu har du proffshjälp inom räckhåll. Jag kan hjälpa dig med både tovorna och framför allt lära ut hur du ska sköta pälsen på din katt. Det här fixar vi galant :-)

Hmmm en fundering bara.. kan det vara så att hon till och med har ont någonstans på bakkroppen när du inte får röra? Fast det är kanske bäst att börja med nerrakningen och se om problemen kvarstår med att du absolut inte får röra baken. Gör det det måste du nog kolla upp henne hos en veterinär.. Får du klappa henne på baken eller är det bara borsta du inte får?
#9 Jag tycker du är otroligt gullig och omtänksam

Många katter är väldigt känsliga och rädda om sina bakdelar så att de oftast kan vara väldigt snälla så länge man håller sig framtill för att sedan ilskna till ordentligt när man kommer bakåt är faktiskt ganska vanligt.
Katten i min Avatar, min älskade Oliver som jag förlorade för två år sedan i morgon var en ängel, världens mest frimodiga katt som var jättesnäll men djäklar i havet när vi kom bak till hans obefintliga klockor! Då vart det strid på kniven och det var det så länge han levde. Här skulle djäklar i mig inte kammas vid några klockor tyckte Oliver och jag tyckte helt annorlunda. Så vi hade våra "diskussioner" vilka jag för övrigt alltid vann :-)
aha, det är därför faaaan flög i McLaren när jag fönade honom därbak…. Allt gick jättebra och heltplötsligt muterade han till en tiger..
Jag vinner också förövrigt alltid dessa disskussiner

#12 Det låter juh bra, då är det säkert bara tovorna och att hon är lite fin i kanten. kan man ju förstå, skulle själv inte uppskatta att bli kammad där bak =)…
jag håller med alla ovan
fixa till henne hos Elisabeth o börja sen om
varje dag ska ju "kamma" henne
kanske skulle du börja med en borste innan hon har nåt hår..eller är de fel Elisabet
sen en sak till…bakdelen…som är känslig..där märker jag på mina katter…att bakdelen börjar vid höfterna…
annars myser de bara

Igår hade jag Casiopeia och Maia (rätt stavat?) på besök på mitt trim. Ur transportburen kliver den perfekta perserkroppen!!!! Och hon är svartsköldpadd och vit.
Jag som förväntade mig ett tovpaket grande såg med en gång att det här är ingen som helst fara. Maia var hur snäll som helst och jag kammade ut några tovor och klippte med maskin lite i hasorna.
Så matte har gjort ett väldigt bra jobb med henne själv och fick en lektion i hur det går till att kamma perser. Maia har lång päls med mycket volym men hon var ren och fräsch i pälsen så matte ska ha all heder.

Va Härligt!
Kanske får vi se en bild på skönheten, låter som en fin tjej. Svartsköldp-vit mumsimums färger
Härligt…
Bakdelen kan allt Kotten vara lite rädd om också.
Vi hade vår lilla uppgörelse kort kort igår… :-) Men vi vann båda två även om han kanske inte insåg det direkt! :-)Men nu trivs han, fräsch o go…

Jag klipper mina som inte ställs ut på mage och bakben, rumpen regelbundet, så mkt lättare hålla fräscht

Sitter just nu och är starkt frestad att åka upp till trimmet och hämta hem min klippmaskin och gå loss på juvelerna här hemma!!!! Fy f-n vad trött jag är på katthår!
Att göra sphynxar av dem allihopa ligger farligt nära just nu 
Puttar upp den här gamla tråden. Kan säga att Mayas pälsvård gått så mycket lättare sen Elisabets expertundervisning :-) Det enda hon inte riktigt accepterar är under magen/svansen, menjag hyar lyckats hålla efter det rätt bra ändå. Hon är klart tryggare med att jag håller på med hennes päls nu.
Det jag funderar över nu är den här värmen som verkligen slagit till nu… Hur brukar ni göra med era pälsbollar när det är varmt? Min lägenhet kan bli ganska varm när solen ligger på. Funderar lite på att göra ett återbesök på kattrimmet och klippa ner Mayas päls så det kanske blir lite svalare för henne, men är osäker på hur mycket hon lider av det. Är det vanligt att man klipper ner persrar på sommaren?
Många som har perserkatter som sällskap klipper ner katten under sommaren men det är inte nödvändigt. Nu bor jag i ett hus men jag tror att oavsett hus eller lägenhet så är badrummet ett favorit tillhåll under sommaren kallt klinkers golv eller ett lite svalare badkar. Rikligt med färskt vatten det räcker för mina iaf.

Kan säga jag har klippt ner ett par stycken här inför sommaren. Det är skönt både för mig och dem att ha ledigt
Denna sommaren har jag flera stycken kattungekullar, och de mammorna har jag rakat ner, det är varmt för dem vara i en låda med massa småttingar i värmen
Oftast tycker katterna om bli nerklippta, en del blir som kattungar på nytt, kan röra sig så bra
#23 Om du hade tänkt dig hälsa på Elisabet på trimmet igen så vill jag bara tala om hon slutat med trimmet. Men det finns ju flera trim i Göteborg om du bara ska klippa ner
/ Carina

Vegagatan ska ha ett bra trim, inte så dyra heller
Vi la in en länk på detta i en annan tråd, ska se om jag finner den
/ Carina
GGs hund och katt, Vegagatan, de är jättebra 031-144991
Nu är tid bokad på trimmet på vegagatan, jag och maya ska dit på onsdag :-) Tyvärr kunde jag inte få en tid när veterinären är där så ni får hålla tummar och tassar för att hon är duktig och klarar av att bli klippt utan lugnande… jag är lite orolig för hur det ska gå, men det finns ju bara ett sätt att få veta, eller hur? Ska bli skönt för henne att slippa lite av all denna päls i värmen! *pust*
Brukar gå bättre än vad man tror, katterna känner av när en lugn och van hand tar över pälsvården

Tror oxå att det kommer att gå bra. Låt oss få veta hur det gick sen :-)
Kram o lycka till
// Lena
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~