kattungar på utställning
tänkte ev. ta med en såld kattunge till Drammen
får den komma med in på utställningen som sällskapskatt…den har en vecka kvar tills 3 månader??

Hej Annki. Du får ta med dej kattungen till utställningen, den kommer in inga problem. Man kan ställa ut kattungar från 9 veckor och få dom bedömda utom tävlan från den åldern så det är absolut inga problem.
Åh vad bra…hmm
Om jag vill ha en bedömning på henne så kan jag alltså få det
ska jag skicka in en anmälningsblankett på henne då eller??
tur att jag frågade :):)

Ja, då måste du skicka en anmälan klass 13.
oki
fixar det då:):)
ska försöka VERKLIGEN göra rätt denna gången

Gör så. Det blir nog rätt denna gången. Ha ha ha 

NEJ! Kattungar får inte skjiljas från mammakatt innan de fyllt 12 veckor. Om du skall ha med kattungen så måste även mammakatt vara med och då givetvis resterande kattungar i kullen. Detta enligt de nya reglerna från jordbruksverket som gäller från 1 maj 2008.
http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004679/2008-005.pdf
9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder.
Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12 veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger.
Tror inte att två långa dagar och en natt är att betrakta som temporärt. Givetvis skulle kattungen ha diat under den tiden om mammakatt vare där.

Oj, det är så nytt med alla dessa regler så man kan inte allt.

Om den har ca 1 vecka kvar tills den är 3 månader så är den ju i alla fall 12 v,eller hur?
När är katten född?
Ex,om din katt är född den 1 januari så är den ju 3 mån den 1 april men 12 v den 25 mars. eller är det jag som tänker fel? Solsting kanske :-)
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

#8 Du tänker rätt. Givetvis kan det finns gränsfall då kattungen är över 12 veckor men inte fyllda 3 månader på utställningen och då går det ju bra med klass 13, bedömning utom tävlan (eller som sällskapskatt) utan att mamman är med.
vojne vojne:):)…tänkte inte på de nya reglerna jag heller:)
hon är född 15 juni…så det slår på en dag:)
det står ju "om särskilda skäl föreligger" så jag får väl ta reda på vad det betyder:)
så Ann-Louise…det kommer ingen anmälan nu då:):)

Men ursäkta om jag har fel men är det inte så att kattungar under 12 veckor får ställas ut bara som kull och för att få enskild bedömning så ska dom vara över tre månader.
Stolt ägare till tre La permer

#10 Just orden "om särskilda skäl föreligger" är ju i samband med att lämna uppfödaren och inte i sambandet att skiljas från mammakatt.
Så tolkar jag texten.

Jag trodde det hela handlade om att "ta med sig katten in på utställningen som sällskapskatt" och då är den ju över 12 v och får lämna mammakatt :-) men inte ställas ut eftersom dom då måste vara 3 mån,i alla fall i Sveraks regler.
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

#11 IDP utställningsregler. Klass 13 Bedömning utom tävlan. Där kan man ställa ut katt som inte fyllt 3 månader. Kull kan också ställas ut innan de fyllt 3 månader. Det är Klass 1 Ungdjur som är 3-6 månader.

# 8 Englagirl har RÄTT!!
Då katten är över 12 veckor…så behövs inde dispens för " särskilda skäl "
Lycka till Annki
// Mia
// Mia

#13 + #15 Annkis kattunge blir 12 veckor på söndagen den 7 september. Utställningen börjar på lördagen den 6 september. Alltså slår det på 1 dag men i fel riktning. Katten är INTE över 12 veckor och kan inte tas med på utställningen. Hemskt tråkigt men sant.

#16 näää det är sant…..1 dag för "ung" :-(
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Jag fick inte ställa Ögonaböj i Trollhättan då hon samtidigt gick i kullklass. Inte ens i klass 13.Men jag fick väl fel uppgifter då.Sen finns det ju en aspekt till på det hela.Jag som SVERAKare får inte ställa katt under tre månader så jag kan tyvärr aldrig ställa kull på IDP även om det skulle passa med mina kullar.
Stolt ägare till tre La permer
får se nu då om jag har fattat rätt
man kan få de få dom bedömda utom tävlan innan de är 3 månader..fast de måste vara 12 veckor, OM inte mamman o ev. andra kattungar är med
#18 kanske kan man inte ställa kull samtidigt som man ställer en av ungarna i klass 13..??jag vet inte
i övrigt så skickade jag ett mail till jordbruksverket o frågade om situationen kan gå som "särskilda skäl":) vi får se vad jag får för svar
det taskigaste i det hela är att köparen ska behöva åka hem till mig när jag ändå är i Norge:(
#19, låter ju ändå som om katten får det bättre OM han nu får bli levererad som 11 veckor o 6 dagar än att folk ska köra fram o tillbaka, ska bli kul att höra svaret och jag skulle bli förvånad om de inte säger Okey.

#20 Men kattungen bryr sig väl inte om hur långt folk får åka. Han/hon måste ju åka sträckan oavsett om han/hon är 11 vecor o 6 dagar och gör resan på lördag morgon eller 12 veckor som föreskrifterna säger och reser på söndag kväll.
#21, om kattungen ändå skall med till utställning i Norge så borde det väl ändå vara bättre för den att inte kånka fram o tillbaka för den kan ju anmälas som kullklass så är mamma katt osv med o katten leveransklar på söndag

#22 Men jag förstod det inte som att den skulle anmälas i kullklass utan tas med som sällskapskatt för att levereras på utställningen.
Det gåt inte om inte hela kullen och mammakatt är med enligt nya reglerna.
Alltså oavsett så är det en enkelresa som kattungen skall göra.
#20 #22..ja..Niffi har rätt
katten skulle bara med för att levereras…o OM det hade gått så hade jag tagit en bedömning på henne.
först så trodde jag att jag kunde ställa ut henne…men kom på att för att bli 3 månader så fattades det en vecka.
Men jag tycker ändå att det ska bli spännande att se svaret.
jag tror väl att de tycker regler är regler…men vad är då särskilda skäl:):)
jag personligen bryr mig inte om vilket…det är ju inte jag som får köra:)
men för att underlätta för köparen…speciellt som jag redan har sagt till henne att vi nog kan göra så här
men regler är ju regler
fortsättning följer:)