Bra kattsand??
Nu är det så att jag hämtar min lilla perserkille på fredag och jag skulle behöva få ett tips på en bra kattsand. Det finns ju en hel del att välja mellan och jag har erfarenhet av vissa utav dem. Men finns det någon sand som någon av er har fastnat för? Eventuellt någon som döljer lukt bra?
Pussi Compact. Prisvärd och finns i vanliga matvarubutiker.

Everclean "Sandelwood" Helt underbar doft! Sandelwood används ju oxå som bas i parfymer. Rekomederas skarpt!
S*Loveline´s Perser
www.lovelines.se

Pussi Compact. Finns i 5 kg påsar hos dom flesta butiker och i 10 kg påsar hos dom större (t.ex. Ica Maxi, Coop Forum, Willys). Dels tycker jag att den tillhör dom bästa i funktion + att det är den billigaste, jag betalar 80 kr för 10 kg på Willys.

#2 Instämmer everclean eller cat choice dyra men de bästa finns inget som slår dessa
everclean
som uppfödare med "ett antal" katter så finns det inget som slår everclean enligt mig
men om man bara har en eller två katter så skulle jag köpt pussi kompakt…everclean är dubbelt så dyrt

Ever Clean * ÖVELÄGSEN * Enligt mig 
// Mia
Finns Pussi Compact i samma grovlek som Ever Clean samt doft ?

# 8 Nej
// Mia

Har provat alla på marknaden, finns inget som slår Everclean så är det bara. Dyr men mkt dryg
/ Carina

# 10
Håller med dej till fullo Carina!
S*Loveline´s Perser
www.lovelines.se

Och jag tycker inte som er andra.Jag föredrar Tidy Cats långt före Ever Clean.Lika dyr ungefär men dubbelt så bra på alla sätt.Klart värd pengarna.
Pets Plus kör jag med.15kg kostar 129:-Och den luktar väldigt gott.
/Annika.
puttar upp en sand tråd =))
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

jag använder Pussi som jag tycker fungerar alldeles utmärkt. Köpte ett dyrare märke förr o provade men skillnaden var inte märkvärd så jag kör på mitt "billigare" märke.
Tack för alla svar, nu återstår det att se vad man väljer. Man kan ju prova sig fram lite=)

Jag har 8 katter samt kull då och då. Det fungerar perfekt med Pussy Compakt. Åtgång ca 20 kg / månad (varierar givetvis beroende på kull mm). Som någon tidigare skrev 80 kr / 10 kg på Willys. Skall mycket till för att något skall bli mer prisvärt.

Min erfarenhet av Pussi Compakt är att det luktar,och blir väldigt "blött" Jag fick byta all sand i lådorna varannan var tredje dag med Pussi,så det blev mycket dyrare än t.ex.Tidy Cats.Men det är väl olika vad man tycker.Jag känner minsta lilla som luktar,är väldigt känslig för odörer.

Här luktar det inget, inte ens när jag haft fertil hane. Jag brukar diskret fråga besökare också, men ingen har sagt att de kännt någon odör. Jag byter alla sand i lådorna 1 gång per månad i övrigt fyller jag bara på samma mängd jag plockar ur.

#18 Jag har ju samma uppfattning som dig om Pussi. Och är också känslig gällande luktsinnet, och pojken på 10 år som spyr av lukter. Jag bytte som dig då jag hade Pussi, håller liksom ingen ekonomi för heller, sen så va jag ändå inte nöjd :(
Vet de som har denna sand, de känner inte lukten, men jag gör det direkt då jag kommer in. Inte urinlukt utan någon annan frän lukt, kan liksom inte beskriva
Jag hade en vän som inte varit hos mig sen jag hade Pussi, hon sa här luktar inget katt alls, mkt bättre än innan, men…sa jag! varför har du inget sagt, hon såg skenerad ut. Nu så säger istället alla, här luktar inget med ett frågetecken. Synd är att folk inte är 100% ärliga ibland, de kan inte med tror jag.
Nu luktar inte Pussi så illa som vissa andra sorter, och inte urin, utan nåt annat fränt som jag skrev ovan
Sen är vi ju olika känsliga. Kan säga jag tycker inte det är farlig vara hemma hos någon med denna sanden, men att leva med det, klarar inte min och sonens luktsinne
/ Carina

#20 Jag kan tänka mej vilken doft du menar! Då jag var gravid, så stod jag inte ut med kattlådan om än den var kliniskt ren! Det var just sanden som luktade…jag kör alltid Pussi kompakt. Men sedan då jag fått flickan…så har jag aldrig kännt lukten igen. Kände den aldrig innan graviditeten heller. Men lukten var så stark att jag var tvungen att hålla för näsa och mun för att inte känna den minsta lukt av sanden…för då höll jag bokstavligen på att kräkas!!!

Har provat massor av sand men absolut bästa är black label(dyrast med;(

#21 Ja du beskriver nog det perfekt. Går liksom inte beskriva hur man menar. Jag va som dig gällande kaffe under gravidteten, stackars gubben min, inget kaffe i huset på 9 månader.
Men det gör liksom ont i näsan på mig tillslut
Sen säger jag inget vad för sand andra har, hälsar jag på, ja då hinner liksom inte näsan bli irriterad
Sen tror jag vi alla har olika sinnen för lukter
/ Carina
Hej,
Jag har testat en del; Pussi Compact, Cat Exclusive, Katty och nu ska jag börja med EverClean - hoppas jag inte blir besviken. Hehe EverClean är i vart fall 50 öre billigare än Cat Exclusive per kilo :P

#24 Du får gärna berätta om din upplevelse gällande Everclean senare
/ Carina

Jag tror oxå att det beror på hur ofta man tömmer lådan och hur många katter man har samt hur mycker sand du har i lådan.
Har kört EC länge men kör nu Exclusive nu för den blir billigare, provade pussi compakt men den tog inte bort lukten eller vad det nu var, + att maken kände mer av allergin så han t o m frågade om vi inte "kunde köra det vanliga", när jag sedan gick tillbaka till EC och Exclusive så mår han MYCKET bättre… så allt handlar nog inte bara om katters behov…

#26 Jo så är det ju förstås.Vi har 1 låda/2 katter,rensar dagligen oftast gånger flera,tömmer hela vid behov ca 1ggr/mån och håller minst ca 5-6 cm djup med sand.Dety jag inte gillar med EC är att den dammar så mycket och att klumparna blir som cement,tyckte den var bättre förr.

#26 Då jag hade pussi kan jag lova jag rusade för tömma, är ju hemma, så det låg aldrig skit el annat i.
Så gör vi ju än idag, men det luktar inget,
Skulle aldrig låta lådan ligga med skit el kiss, fy fablerna för en toa som inte är spolad brukar jag säga. Sen finns ju gånger då man inte är hemma på en dag, men det är så sällan
/ Carina