besiktning av Busan
Idag ska jag åka till besiktning med Busan, vi fick ju henne tidigare så därför vi får åka med henne.
Hur går besiktningen till? Tar det lång tid ?
Vad händer om de hittar nåt?

Normalt sett så får inte en katt lämna en uppfödare om inte den är besiktad och fullvaccinerad. Ett besiktningsintyg får vara max 1v gammalt då katten lämnar uppfödaren. Så jag antar att katten nu även ska vaccineras också!? Detta är kostnader din uppfödare borde stå för.
Själva besiktningen går till så att veterinären klämmer och känner igenom katten och ser så att allt är normalt…svans, bröstben, ögon och öron osv…inget märkvärdigt alls. Och hittar då veterinären en avvikelse, så skriver han in det i ett besiktningsintyg. Och skulle en defekt finnas, så skulle det för det mesta innebära ett nedsatt pris för köparen. Sedan då allt detta är gjort, så brukar de få sin andra vaccinationsspruta.

Men visst är katten över 12 veckor?
Håller med Bullan om att detta borde uppfödaren ha sett till.
ojojoj nej detta var jag fullt medveten om. Busan är redan vaccinerad, och uppfödaren hade en tid idag för besiktning. Vi ville ha katten tidigare så det var inte hennes fel. Hon har stått för alla kostnader :)
kram

Är det en registrerad uppfödare FÅR hon inte sjla någon katt utan besiktning.Det gäller båda kattungar och vuxna katter.
Stolt ägare till tre La permer
Är det en raskatt från en registrerad uppfödare som är medlem i en kattklubb? I så fall är det som de andra skriver; att då har ju uppfödaren brutit mot x antal regler redan. Inte så lätt för en köpare att veta, men uppfödaren borde verkligen veta bättre. Hoppas katten går igenom besiktningen och att det inte blir något strul för dig.

Instämmer med ovan, köparna får lov att vänta till det hela är klart. Ska skötas av uppfödaren

Instämmer med ovanstående.
/ Carina
Ja hon är med i en kattklubb och är uppfödare!! Hon sa att hon bröt mot reglerna men eftersom hon visste hur gärna vi ville ha katten så lät hon oss ta katten på besiktning idag istället. Busan var frisk men har rinniga ögon så hon fick utskrivet ögondroppar.
Busan är en renrasig katt

Förhoppningsvis ska din katt leva med dig i många många år.Att inte kunna vänta ett par dagar då.ALDRIG skulle jag släppa iväg en katt som inte är bestiktigad.Kan köparen inte vänta så är det fel köpare.Kattens väl måste få komma före.

Det är ju inte bara kattklubbens regler hon brutit mot om katten var yngre än 12 veckor vid leverans. Fr o m 1/5-08 får kattunge skiljas från mamman tidigast vid 12 veckors ålder enligt jordbruksverkets regler.

Om hon så lättvidigt bryter mot besiktnings och åldersreglerna.Vilka mer regler struntar hon i.
Oseriösa uppfödare gör ju att även seriösa uppfödare får s**t på sig tyvärr.
herre guu vad ni klagar. Busan är 14 veckor så sluta klaga. Nej men vi har en försäkring så om fel hade hittats på Busan så hade vi fått pengarna tillbaka.
Vi kunde inte vänta eftersom vi endast hade skjuts då.

Fast det är ju så Luna1988 att vi uppfödare har regler och dessutom lagar att följa. Det är framförallt för kattens bästa men även säljare OCH köpare tjänar i längden på att följa dessa, sen spelar åldern på eran kattunge ingen roll. Det är ALLTID så att ska man som uppfödare sälja katt så ska det medfölja ett besiktningsintyg som ej är äldre än 7 dagar. Dessutom så finns risken att er försäkring inte täcker om det skulle bli något iom att försäkringsbolaget vill ha in besiktningsintyget om det skulle hända något med katten. Är det intyget stämplat med datum efter ni har tecknat försäkring så kan det hända att skadan inte godkänns iom det har blivit glapp på dagar. Inte illa gentemot dig men säljaren har inte fullgjort sina regler iom att denne gjort som den har gjort.
Ja alltså det finns ju ingen anledning till att ens veterinärbesiktiga katten nu när ni redan fått hem henne .. en veterinärbesiktning är i mångt om mycket till för att ni som köpare skall veta att ni får hem en fullt frisk katt och även för säljaren att katten var frisk när den lämnade uppfödaren. Jag kan inte se annat än att det kan bli ett helskotta problem med försäkringsbolaget om din katt blir sjuk. Dessutom står den på medicinering för rinnande ögon redan nu. Det är något som hade stått på besiktingen om sådan hade utfärdats. Nu får man ju hoppas att allt går bra men skulle det bli några följder så kan jag ge mig på att försäkringsbolagen kommer gnälla om hur och när och var katten egentligen blev sjuk.
Detta med ögonen kan bli ett problem då det oavsett orsak inte kan klassas som ett dolt fel och försäkringsbolaget kommer nog itne ersätta kostnader pga att katten redan hade detta då ni skaffade den och alltså inte har ett friskintyg.
Lycka till med den nya familjemedlemmen.

Det som #14 och #15 är helt sant. Då min svägerska skulle köpa en kattunge av mej, så visade det sej på besiktningen att veterinären tyckte att kattungen var rinnig ur ögonen, men inte så pass att det behövdes någon medicinering eller så för det. Det skrevs dock in på intyget. Sedan hade jag varit in med hela kullen då de var kring 8v pga dåliga magar och systern fick en bula med vätska insprutat under skinnet och sedan fick alla penecillin och blev friska.
Då svägerskan sedan skulle försäkra sin katt, så menade försäkringsbolaget att hon aldrig kunde få ersättning för något som skulle röra sej om vare sej ögon eller mage!!!! Så den katten har reservation på ögon och mage!
Så har man otur…så händer detta. Det är inte alla katter de kollar upp på detta sättet med att ringa veterinärer för att se om något finns registrerat på dem…men de gör stickprov.