Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 823 ggr
Kittentotts
0

Kattmynta växter

Ja nu ska jag fråga er som odlat detta någongång el gör

Har några kvar av det jag odlat, retsen har områdets katter rullat sig i, nja mest vår huskatt.

Hur gör jag för andvända mig av detta som nu blommar?

Vill ju göra lite kuliga leksaker till katterna framöver, och även att skicka med kattungeköpare hem

/ Carina

Niffi
0

Kattmynta är en peren som återkommer år efter år efter det du sått den. Ta blad och toppar och torka dem, helst i rumstemperatur men även i ugn 50 grader och luckan på glänt över natten går bra.

Kittentotts
0

Åh tack!

Ja vissa är ju perenner, men då jag köpte fröna va vissa 1 åriga också, får väl se om de kommer upp nästa år också, vore bara kul ha det kvar

/ Carina

heliotropes
0

Jag brukar repa av blad och blommor på en handduk som ligger i en vid korg,lätt när man vill lufta myntan i torkprocessen, det är bara att tippa runt lite på handduken för att undvika att krossa bladen för mycket,smul tappar mycket av aromen om man tänkt ha kvar länge av den. All torkning av örter bör ske på mörka,varma och luftiga ställen. Ex. ovanpå höga skåp som man passerar ofta är toppenställen.

Efter torkning förvarar jag det i en större typ..godispapp-påse,som jag senare plockar ur lite blad ifrån och smular och gnuggar in i lämpliga kattleksaker eller klöspelare. Har man torkat och förvarar det rätt så håller det sig i flera år..

Eva // medarbetare på Perser

Kittentotts
0

Tack för era tips!

Ska bli kul se om jag med lyckas:))

/ Carina