Perser iFokus

Perser

Etikett12-pälsvård
Läst 955 ggr
amorosa
0

Gulfärgade i det vita

Har en undran, varför blir en del så gula under hakan och på kinderna, Blir de flesta som är mycket vita så ? Kan man förebygga det eller förhindra det? Hur? Ser lite tråkigt ut.

Bart
0

En av mina blir det av maten RC,men det är kanske inte så du menar? Det finns ju medel som bleker bort det om man vill det.

simzonites
0

Missfärgningar på kinderna, alltså under ögonen, beror oftast på att ögonen rinner. Då gäller det att förebygga genom att hålla ögonen rena, torka bort, tvätta vid behov med koksaltlösning och torka försiktigt torrt med bomullspads. Det finns speciella puder som är bra bla eye envy.
På hakan kan det antingen beror på fett från fodret. Ev kan det också handla om så kallad svarthaka men då är det som små svarta prickar i huden om du tittar noga. Rengör så förebygger du risken för inflammation i huden.

Missfärgningar på insidan av frambenen, tassarna beror på att katten tvättar sig i ansiktet, har den då smuts under ögonen så sätter missfärgar detta pälsen med tiden.

Beroende på vad din katt har för färg förutom vitt så finns det många olika schampon att välja på.

/Lotta

/Lotta

monica75
0

jag har ju en katt med mycket vitt, det som hjälpt mig är Eye-envy. Vätskan och pudret är suveränt, syns skillnad efter bara ett tag. Sen behöver det bara underhållas med vätskan nån gång då o då. Pudret använder jag varje dag i stället för potatismjöl.

Kittentotts
0

Jag har en kille här nu som äter med hela sin kropp :)) Vit på det mesta av kroppen

Framförallt så gäller ju det hålla honom ren, tvätta hals haka kinder varje dag, det fungerar ju bra här. Andvänder inga puder el annat, men jag har hemma om det skulle va att det behövdes.

Bada oftare i schampoo som är avsett för vita katter, själv har jag Espree blåa för vita katter hemma just nu, men tycker även om 1 all system

Sen så är det ju så att vita katters hår drar åt sig mer i ung ålder, bättre sen då de bytt sin babypäls

/ Carina

Bart
0

2# Ja det gäller ju även om de blir missfärgade av maten,att de får på frambenen/tassarna när de tvättar sig.Så blir då min i alla fall.Och jag vet efter kontakt med RC att det är Tagetesextraktet som ger missfärgningen.