få i tabletter???
Skulle idag ge mina katter avmaskningsmedel…. det var ett år sedan så tänkte att det är lika bra. Förra året köpte jag Axilur flytande - fiffigt tänkte jag, bara att spruta i mungipan! HA HA HA gick inte alls det var Axilur över hela lägenheten och mig … Inte en micromillimeter i någon katt! Ett rejält bett i tummen också…
Så i år tänkte jag ta tablett Drontal - engångsdos åtminstonde, efter vilt slagsmål med min ena honkatt har jag nu gett upp, biten och riven och med en katt som hatar mig (långsint är den lilla apan också!) Tabletten blev bara gegga på mig och golvet.
Pasta har jag också prövat, även att kleta på tassen, men nej de bara vägrar, tror att de hellre låter tassen trilla av en att slicka i sig det
Att ge i maten fungerar inte heller då de bara äter torrfoder och totalvägrar allt annat.
Vad /hur gör ni????
Funderar på att gå till veterinären och be dem att ge det … men det kostar väl en förmögenhet…..
Det känns ganska angeläget att få i dem då jag starkt misstänker att den ena hunden har mask så jag vill ta hela gänget på en gång.
Har kollat i fass och hittar inget "Spot on" medel… Ska tipsa läkemedelstillverkarna om det, borde bli en storsäljare!!!
Tips och råd mottages tacksamt!
Katarina

Den ena gillar nötter och chips
En gillar en liten liten ostbit, men inget kletigt. Och en äter inget annat än torrfoder (RC)
Förstår inte hur de kunnat bli så knepiga med maten 
Katarina
_Har kollat i fass och hittar inget "Spot on" medel… Ska tipsa läkemedelstillverkarna om det, borde bli en storsäljare!!! :):):)
_det finns ju
www.vet.bayer.se
men jag tror väl att det måste gå att köpa på apoteket
viktigt är dock att man inte tar fel…hundpreparat till katt
jag tror att det är katter som har blivit väldigt sjuka av det,..till o med dött
men detta är ett spot on
vi behöver aldrig mer slåss med våra katter:):)
bra va!!??
på min lilla broschyr står det
Spot.on
Ett nytt sätt att avmaska katten

# 4 Ahh!! Perfekt!
Frågade på Apoteket idag men de visste inget…
Det är inte receptfritt va? har du provat det själv? På katterna alltså 

Vad heter preparatet? Ser inte det på deras hemsida…. prata med din veterinär står det
hehe
konstigt…det står inte nåt namn på min broschyr heller
men när jag går in o tittar så "vet" jag att det är detta
http://www.animalhealth.bayer.dk/sv/hund/profender.html
profender heter det
kanske är det receptbelagt
nä..jag har inte testat…
jag har inga katter ute…
o sen detta kom fram så har jag inte avmaskat mina katter…annat än med banminth o drontal
jag avmaskar inte annat än om jag ser symtom längre
det finns ju numera ett "kit" man kan köpa för att testa om de har mask
o det är nog det jag tänker göra i framtiden tror jag
jag har fått reaktioner på avmaskning på de sista kullarna
Ett sätt är kanske låta dom vara utan torrisar ett tag så de blir ordentligt hungriga,och sedan krossa tabletten till pulver och strö på några torrisar,kanske fukta dem lite,så pulveret fastnar…och sedan vänta och se om det inte slinker ner. Det gäller ju att ha en katt på en dos så att säga.
Axilur tabletter som man löser med lite vatten o blandar i mjukmat brukar funka. Mina tycker att uppblött axilurtablett är gott bara som det är(!) men det ska ju ändå tas i samband med foder för bästa effekt har jag för mig. Flytande axilur däremot är ingen höjdare.
När jag ger katterna sånt de inte gillar lindar jag in dem i en handduk eller filt så att bara huvudet sticker fram. På det sättet är det mycket mindre risk att bli klöst om det man ger dem är riktigt äckligt. Tänk bara på att inte använda en handduk du är rädd om då både medel o klor kan skada tyget.
Tabletter gör jag bara så att jag öppnar munnen släpper/lägger tabletten så långt bak på tungan som möjligt. Då brukar de svälja den, om de inte sväljer på en gång försöker jag hålla igen hakan försiktigt och stryka dem på halsen för att stimulera sväljreflexer.
Det finns Profender spot on avmaskning för katt. Endast via recept men det går alltså att få tag i. Har själv använt det och det är jättebra.
Strong Hold ett spott on lösning den är super kan skrivas ut av veterinär via telefon..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Profender är också ett avmskaningsmedel som ges med pipett i nacken.
Jag skrev en artikel om detta på Norsk Skogkatt iFokus för 1,5 år sedan då det var relativt nytt. Här är länken.
Min veterinär sa att dom medel som finns som "spot on" inte täcker upp alla sorter av mask.
Jag brukar göra lite som typ man gör för att få en häst att öppna munnen :) jag håller tabletten med tummen och pekfingret och "trycker" mot mungipan tills katten öppnar munnen och snabbt som ögat petar jag in tabletten lååångt in på tungan förbi den där "magiska gränsen" där det är lättare att svälja än att försöka spotta ut. Tänk dig själv hur du gör om du får nåt på tungan väldigt långt in .. då vill man svälja inte spotta ut… Men som sagt … man kan ju få lite småsår från tänder och dyligt :D

Profender är ett avmaskningsmedel i spot-on form mot rundmask och bandmask hos katt. Det är de masksorter vi har inhemska i sverige som kan drabba katt, så det är fullt tillräckligt.
Man kan också ta träckprov och sända till laberiatorie för att kolla om katten har mask. Testkitt finns att köpa på apoteket och labbkostnaden ingår i priset. Man bör ju inte avmaska i onödan då det finns risk att masken blir resistent.

Rulla in tabletten i smör :) har jag gjort på annat här, fungerar utmärkt, dela den gärna i mindre bitar som slinker ner lättare
Annars så är stronghold bra som du får via veterinär.Profender har jag aldrig testat, är detta receptfritt?
/ Carina

Profender är inte receptfritt,men alla vet. skriver ut det även på telefon. Annars för att få i dem tabletter lättare finns det en tablettingivare på apoteket och oxå en "pillpocket" som man gömmer tabletten i.

#17..det är nog bra mycket dyrare:):)
Spot-on, lösning, endosbehållare 0,35 m=0,5 - 2,5 kg=
2 dos(er) endosbehållare, receptbelagd, **117 kr
**40 dos(er) endosbehållare, receptbelagd, 1483.50 kr
Spot-on, lösning, endosbehållare 0,7 ml = 2,5 - 5
2 dos(er) endosbehållare, receptbelagd, 127.50 kr
40 dos(er) endosbehållare, receptbelagd, 1815 kr
Spot-on, lösning, endosbehållare 1,12 ml =5 - 8
2 dos(er) endosbehållare, receptbelagd, 204 kr
40 dos(er) endosbehållare, receptbelagd, 2706 kr