Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 2084 ggr
Bullan
0

Artikel om "huskurer"!

Är det någon som skulle vilja skriva en artikel om gamla beprövade huskurer, som man kan använda sig av då nöden kräver???

Tex mot diarre, hård mage, mjölkersättning, m.m. m.m…

Skulle vara jättebra om det fanns samlat på ett lättåtkomligt ställe! Så om man behöver en "kur" mot något på sin kisse, så kan man gå in och titta på ev. recept på detta m.m.Glad

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Marita-L
0

Här kommer några tips som jag har hittat…. Glad

**Ett bra sätt att få bort urinlukten från möbler:
**Lägg på ett tjockt lager med potatismjöl och låt urinet suga in ordentligt.Borsta av potatismjölet och tvätta sen av med ettika utspätt med vatten..eventuellt kan man lägga på ett nytt lager med potatismjöl och låta ettikan/vattnet sugas in i potatismjölet, sen bara dammsuga av detta då den inte luktar urin av det mjölet.Skrattande

Hak svamp
Apotekets jordnötsolja funkar jättebra om din katt har hak-svamp. Ofarligt och smakar inte illaOskyldig

Lös mage
Om katten blivit lös i magen av t ex någon olämlig föda pröva med att ge den morotspuré på burk (barnmatsburk). Katter brukar gilla detta och det brukar snabbt hjälpa.

**Hårda magar
**Hej, ett litet tips för hårda magar. En klick messmör 1/2 till en tesked eller lite parrafinolja går även bra med vanlig matolja

För kräsna katter
Om din katt är petig med maten så kan man strö på jästflingor över maten.De flesta katter tycker om det och slickar ivrigt i sig av maten.Finns att köpa på hälsokost.

Aptitökare
för spinkig, kinkig och/eller bebiskatt

2 msk Majzena rörs ut i 1/2 dl mjölk tillsammans med en knivsudd socker och pytte-pyttelite salt.
Därefter ges 2 dl mjölk ett hastigt uppkok varpå
majzenan vispas ner kraftigt. Lägg gärna till en rå äggula och vitaminer.
OBS låt svalna ordentligt innan servering.

Kan förvaras i kylskåp ca 1 dygn och värms upp i micron på svag värme så
det bara blir rumstempererat..

Ett alternativt bad
En katt som inte tycker om att bada. Inför utställning vill man ju alltid göra katten fin. Man kan torrbada henne med lite ljummen vetekli. Man värmer upp vetekli i mikron/ugnen, ställer katten på en tidning och massarar veteklin i pälsen. Hon tycker att det är ganska skönt eftersom det är lite varmt.

Jag måste bara skratt lite här för tipset ovan……hahahahahaha

För lösa magar
Jag ger mina katter rå nötfärs om de råkar vara tillfälligt lösa i magen.
Funkar jättebra! Lika med små kattungar. Jag har små portioner frysta och färdiga utifallatt… Och tar det lång tid innan katterna behöver färsen, blir det köttfärssås till middag!! Viktigt att det är nötfärs!!

OM man har slut på mjölkersättning när man fått kull har är detta ett bra recept
1 glasflaska kaffegrädde
1 äggula
1 tsk druvsocker
1 knivsudd citronsyra.
Värm upp blandningen(OBS ej koka) sen är den färdig att ge.

Har man däremot tillgång till råmjölk ifrån get är det de bästa.

Hur man får bort urinlukt
Ett bra billigt tips på hur man får bort urinlukt om katten strilar.
Man tar vanligt ättikssprit i skurvattnet eller i en hink och torkar med.
Det skall vara rätt mycket ättikssprit.
Brukar också diska toalådorna med det för det löser kalken som bildas allra helst om det finns fertila hanar
Lukten försvinner, även möbler som har blivit nerkissade Torkas med ättiksvatten.

Ja det var allt jag hadde på lager..hahahah

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Bullan
0

Oj…va braSkrattandeska genast bokmärka detta!!!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Kittentotts
0

Klart vi skulle kunna göra en artikel om olika tips, men vi bör nog kolla upp så inget av dem är skadligt på något sätt innan som vi får in, vi vill ju inte göra illa någon lite kisse vilket man kan göra med fel metod. Men vi kan ta in tips, sen kan man höra med någon som kan lite mer inom området, känner ju en som kan en del jag brukar fråga och som jobbat på djursjukhus innan med.

Men det är mkt intressant med alla tips vi kan få! Sen skriver jag gärn aihop allt till en artikel på allt vi får in :))))

Tack Marita för alla dessa tipsen!

Marita-L
0

hahahah vi får nog prova…jag tänkte jag skulle kolla upp den här kuren med vetekli..hahahahaha

Crystal Pearl´s

Kittentotts
0

ja den kanske man kan ha på en ilsken bondkatt iallafallSkrattandeAnnars får man väl sätta toppluva över huvudet och in i badet trots ilska.

Marita-L
0

Är det någon annan som har en gammal huskur i sina skåp?

Crystal Pearl´s

Bullan
0

Puttar upp denna om "huskurer" …fyll gärna på om ni har någon på lagerCool

amorosa
0

Vilka bra tips, sånt är roligt att läsa och spara så man har när det behövs

kalltorpets
0

ToppenSkrattande #1

Blir till att och spara och skriva ut !

Lena