Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1336 ggr
ophelia
0

Hemlisen tog slut

Lite ledsenGråterMin hemlis tog slut innan den riktig hade börjatLedsen

Jag har ju letat efter en Exotik pojke.Hittade en liten kille hos en uppfödare som jag kände förtroende för.Han såldes som sällskap så jag kollade om han inte kunde hålla för avel.Jooooodååå fick jag till svar mycket väl.Han är jättefin men hankatts ägaren vill inte att han ska säljas till avel.Suck.Men uppfödaren erbjöd sig att ringa och fråga om inte ett litet katteri kunde få ta honom.Det blev blankt nej till både uppfödarens och min besvikelse.Attan också när man hittat något som kändes rätt.Ok kavlar upp armarna och börjar omGladSylvia

Marita-L
0

Usch vad tråkigt. Hoppas du snart hittar han igen

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Cajza
0

Så tråkigt Sylvia, det är bara "att spottai nävarna" och leta vidare. Lycka till // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

ophelia
0

#1 och 2

Ja det är trist.Hittade honom när jag kollade upp en vuxen hane.Han har import pappa och kombinationen skulle inte göras om.Stamtavlan var kanon.Jajajajajaja så är det.Det ska inte vara så lätt.//Sylvia

Annkis54
0

Åh så synd
att du letar efter en exo vet jag…men med eller utan vitt??
så kan vi hjälpas åt att leta..
jag har ju troligtvis hittat min

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bart
0

Så synd! Vet hur det är, jag har ju 2 honor med avelsrestriktioner från just pappans uppfödare.Hoppas du snart hittar din drömkatt!

Dockan
0

LedsenFy så tråkigt för dig.Lena

Hälsningar LENAGlad

EddaM
0

Tycker att det är konstigt att en kattuppfödare kan sätta sådana regler, får man det? Kan man inte bara ge rekomendationer? Har en katt från mitt katteri med svans knick, hennes ägare förklarade jag varför hon inte skulle avlas på.

Men att sätta gränser för "behålla" just mina linjer skulle jag inte, det e ju det som e meningen när man får en fin katt tycker jag.

Eller har jag fel?

*kramar* från oss

PS:Du hittar snart din drömpojk=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

ophelia
0

Tack alla för medkänslan.Uppfödaren fick inga restriktioner vid parningen de kom när ungarna var födda.Uppfödaren är helt ny så hon kanske tror det ska vara så?????

#4Är nog inne på ,med vitt.Men så är det ju det där med att det ska kännas gott att prata och ha kontakt med uppfödaren något som jag tycker är så viktigt.//Sylvia

MonicaLagerquist
0

Säljer man katt mellan två uppfödare kan man skriva vilka avtal som helt så länge båda går med på det.Säljer en uppfödare till en privatperson kan inge såna avtal skrivas.

Trsit att en vacker katt inte får användas i avel.

Stolt ägare till tre La permer

Halle
0

Trist för dig som hittat en katt du ville ha.

Nog var det lite taskigt att komma med kraven efter parningen redan var gjord! Men jag förstår ju att uppfödaren inte vill gå mot vad hanägaren tycker.

Men de bra katterna borde ju vara dom som ska användas i avel.

/Marita

Kittentotts
0

Fy va tråkigt för dig!

Hoppas du finner din katt snart ändå

Har väl inte riktigt förstått mig på sånt med restriktioner, är väl ok om en katt har ett fel el annat, men??

Håller med dig att det är viktigt kunna ha en bra kontakt med sin uppfödare efter ett köp, detta har jag haft turen i finna i mina uppfödare

/ Carina

SussiF
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch vad tråkigt ! Hoppas du finner din lille gosse någon annanstans då. Hmmmmmm, vitfläck….. nja då går ju Riff bort direkt då och vitfläckar föds nog inte här än på ett tag. Min Decade, som fortfarande är i Polen, ska få en kull i början av augusti och där du !!! Om du vill så kanske vi kan komma överrens om något för jag skulle få välja en kattunge i den kullen :-)

Det här är Decade då hon var 8 månader…. och här kommer pappan:

/Sussi

Annkis54
0

#12..när jag såg kortet på Decade..så tänkte jag..wow ..där är ju Ohelias katt hehe
men med de 2 du visar så kan ju kanske rätt katt födas
en cremevit eller en rödvit hane går ju att få där

Kanske nåt för dig Ophelia??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bart
0

#7 I det här fallet står det i kontraktet,att de endast får användas i mycket begränsad avel.Vilket innebär 1 högst 2 kullar,men det har inte blivit några kullar alls på någon av dem,och nu är de för gamla.Men jag kommer aldrig mer att köpa med restriktioner(visste inte bättre då),då jag anser det vara fel.Skulle inte heller sälja med restriktioner.Man blir ju så otroligt begränsad,inte bara i antalet kullar utan det kan även i bland gälla val av hane t.ex.Jag tycker att köpt katt,ska var och en få bestämma själv vad och hur man vill göra med.(avla eller ställa ut etc).

McLaren
0

Såå synd. Stackars dig. Du ska se att du hittar din pojke snart!

Dolleminas
0

Med risk att bli påhoppad (men det tål jag) så fattar jag inte vitsen med restrektioner, så länge det inte gäller defekter och inavel men det borde ju vara självklart… så jag hoppas att du #0 hittar din hane.

Sen nästa sak jag tar avstånd ifrån om det inte föreligger medicinska fel eller andra ovanstående fel är denna hysteri om tidig kastrering, vet ej hur stort det är inom kat 1, men inom rexar är det vanligt också "för att rädda linjer".

IdaJ
0

#16 Intressanta frågor. Vi startar en ny tråd om detta.

ophelia
0

Oj så många som har varit inne och har funderingar.

Det är klart att har man skrivit kontrakt och är överens så är det ju det som ska gälla men när inget är skrivet och kravet kommer efteråt så är det ju lite jobbigt.Jag tycker synd om uppfödaren som har en fin gosse som hon ska sälja som sällskap när han istället kunde gjort nytta i aveln.

Ja vi människor gör det inte lätt för oss.Men visst är det en bra ideé att prata om detta för i Sveraks stadgar så står det väl att man ska främja aveln kan inte formuleringen så här på rak arm.

#12 Dacade ser kanon ut.Får väl se vad som händer framöver.Har som sgat ingen panik.//Sylvia