Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 876 ggr
Luna1988
0

Vi har skaffat en perser

Igår köpte vi en Perser, en hona, vit ocb beige på 14 veckor. Hon är underbar!! Har två ökenråttor också men tycker det funkar bra.
Vi hade tänkt ha henne som innekatt eftersom hon är renrasig å därmed var dyr.. Vad ska man göra för att aktivera henne inne och hur ofta ska man gå ut med dem i koppel?
Undrar vad man ska göra åt rinnande ögon också!

Tacksam för svar

/ Carolin

Kittentotts
0

Jag tycker ert beslut att ha henne som innekatt är bra, en perser är inte till för gå ute

För aktivera henne kan du leka med pingisbollar tex, lite småleksaker med kattmynta som finns i zooaffärer, ja där kan du ju även hitta annat kul. En klöspelare är det första du ska inhandla, detta är viktigast anser ju jag, kartonger brukar också vara kul leka gömme i. Och kattvippor är roliga, finns billiga på Ica Maxi, ett spö med fjädrar el pinglor mm

Gå ut i koppel är inte livsviktigt, detta beror helt på om du vänjer henne vid detta, det bestämmer ju du som ägare hur mkt i så fall. Har du balkong? el Altan? i så fall kan man sätta nät så det inga risker finns för fall el att smita

Till hennes ögon tar du bomullsrondeller tex och saltlösning, torka minst 1 gång dag. Imellan tar du det som rinner med tex en torr servett

Har ni fått hjälp med hur ni ska sköta päls? hur bad går till osv? vad ni ska ha? Och hur ofta hon behöver bada?

Lycka Till!

/ Carina

Luna1988
0

Ja vi har fått en beskrivning på hur vi ska sköta pälsen..
Bada en gång i månaden och föna med dammsugaren (suger inåt) och så ska man borsta henne varje dag. Nåt mer som man ska tänka på vad gäller pälsen ? nåt speciellt schampo?

RaktajinosCattis
0

#2 jag hoppas att du menar blås ut och inte sug in :)

man får ha en dammsugare som man kan "vända" så att den blåser istället för suger. En liten kattunge på 14 veckor kan man oxå föna med en vanlig fön men dammsugaren är snällare eftersom det som brummar och dånar då är en bit ifrån.

Annars skriver jag under på allt #1 redan sagt. OM det är så att kattens ögon rinner mycket eller att det är missfärgad tårvätska så bör ni undersöka så att hon inte fått en ögoninfektion. Annars kan man följa rådet som min kusin skriver om. Jag behöver själv inte torka mina katters ögon mer än nån gång då och då. Jag har en katt som jag torkar en gång om dagen. Jag har märkt att om jag är där och torkar för ofta så blir det lättare en infektion av det.

Lycka till med den lilla

/Cattis

Kittentotts
0

#3 Instämmer helt i det du skriver Cattis med att man inte ska tvätta onödigt mkt, man stimulerar ögon att rinna mer, så man ska bara tvätta om det behövs.

#2 Du frågade om Schampoo. Till din tjej bör du ha ett som är till för ljusa färger, detta tar bort ev gula missfärgningar mm som lätt blir på en ljus katt

Här finns en djungel av schampoo, tex

I ALL WHITENING SHAMPO

Espree Bright White Shampoo Cat

CARDINAL BLUE DIAMOND SHAMPO

Man blandar ut alla schampoo sorterna med vatten, så de är mkt dryga.

Innan du badar en katt så ska du avfetta den med Yes, samma där att du tar 1 del vatten till tex 10 delar vatten

Vi har en artikel om detta:

http://perser.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=2afa571e-b3c1-4c6f-aaa4-eaf88457cfb6

/ Carina

Kittentotts
0

puttade upp tråden hur man badat perser

/ Carina