Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 742 ggr
Ingson
0

Funderingar om Exotic

Hej. Jag har funderat ett tag på att hitta en ny kompis till min cornish rex kille. Jag här tittat på rasen sphynx  och devon rex men har gjort en total vändning och hittat den underbara katten exotic. Har tidigare trott att jag bara gillat smala tunna katter med massor av energi men ju mer jag läst på om perser och exotic så känner jag att jag gillar det jag läser. Nu undrar jag om det är helt galet att ha dessa raser i hop cornish och exotic? Skulle det kunna ha roligt med varandra? Det är ju både utseendemässigt och till sättet helt olika. Det de har gemensamt är nog att de trivs att vara innekatter ( även om min katt försöker rymma ideligen). Är det någon som har erfarenhet av bådar raserna?

feiner
0

Vet att du säkert får höra både för och emot men haft crx och rekomenderar bara crx kompis till en sån kisse. Funkade inte alls hos mig mellan raserna temperamentmässigt. Min Rut led oerhört trots att hon träffade henne som kattunge och kunde inte se crexens påhopp och energi som kul bus. CRexen blev också rastlös av att inte ha en likasinnad. Min Elsa fick flytta tyvärr då jag var tvungen att välja, så valde bort crxen.

RaktajinosCattis
0

Lilli-Ann Four-X  henne skulle jag hört me :)

/Cattis

yadhayezibas
0

Jag tror att det kan funka. Alla perser och exotic är ju inte enligt boken. Ett par av mina är mer vilda än tama och fulla med bus. Glad

Twice-As-Nice
0

Hej!

Jag känner en uppfödare av cornish rex som också har en perser och en exotic och det funkar bra hos henne iaf.

Hälsningar Kristina

Kittentotts
0

Jag tror nog detta kan fungera, men jag kan inte så mkt mer än att jag träffat Cornish rex hos en vän. Men sen är ju alla katter oavsett ras mkt olika i sitt sätt

/ Carina

AnnaKarin
0

Här har vi Devon Rex, Burmilla och Exotic. Den som är vildast och klättrar och hoppar högst är Exotichonan på 2,5 år. Kan tänka mig att det kanske är större chans att det lyckas om man tar in en Exoticunge till en vuxen CRX som, eventuellt, sansat sig något.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

krasivis
0

Jag tror att det skulle fungera bra om det var en livligare exotic. Jag har en sådan här och det är Lina, hon är av den sprattliga sorten men kan också vara enormt gullig och vilja ligga stilla o bli klappad på.

Sidentassen
0

Jag har ju varken EXO eller CRX men jag har däremot Perser och Sphynx och det fungerar utmärkt !

Jag kan bara råda dig att testa, jag är helt inne på att det inte beror på raserna utan katternas personlighet, och du borde ju veta vad din katt gillar som du har idag.

Hittar du ingen Cornish can jag varmt rekommendera Sphynx, dom är helt fantastiskt underbart ljuvliga Skrattande

Hälsar Lotta P

feiner
0

Haha, som jag sa du kommer att höra för och emot, till slut hamnar det på hur gärna du själv vill. Lyssna verkligen på de tankar du själv har om detta innan du slår till.

Ingson
0

TACK för svaren. Jo, det är nog som ni säger det beror nog på personlighet. Skall fundera lite till……….