Övergivna kattungar
Hallå, mina svärföräldrars huskatt (utekatt) har försvunnit och efterlämnat 3 söööta små pipiga bäbisar på 10 dagar. När dom började ana att hon inte skulle dyka upp igen rusade dom till apoteket och köpte ersättning. Svårt att få dom att ta den lilla nappen på flaskan, några tips om ni har är välkommet.
Dom måste ju hållas varma så dom har lagt en pet- flaska med varmvatten i korgen och dom måste kissas manuellt eftersom mamman inte kan slicka dom längre. Det är allt jag kunde bidra med. Något annat man måste tänka på?
Vet inte vad dom väger men dom såg rätt så välmående ut nu och dom fyller ut en normalstor hand. Dom sover och piper om vartannat och dom klättrar på varandra, har öppnat ögonen åxå.
Mamman smet ut vid 07:00 i morse och har inte kommit tillbaka ännu. Dom skulle mata dom varannan timme.
Min Diesel va en så bra mamma så jag har inga erfarenheter av sånt här pyssel. Det ända jag gjorde va att jag fick kissa dom ibland på uppfödarens begäran och mata en av dom extra med nötfärs (minns inte hur gammal hon va då)för hon va rätt så liten. Diesel tog hand om resten… Bortskämda mig.
Alla goda råd och tips välkommnas varmt!!!!
Tack!
/Anne
Stackars småttisar:(Hoppas att mammakatt dyker upp.
Det som är JÄTTEVIKTIGT är att man blandar korrekt och att man inte ger för mycket…….
oftast är det för snålt med hålet i nappen….de tar inte om det inte kan känna att det kommer ersättning fort nog.Endel ger ersättning med en medicinspruta som finns på apoteket.
Och man måste tänka extra mycket på att de får ur sig avföringen,som blir lite fastare med ersättningen än den dom hade medan dom diade.

De hade behövt en napp t medicinsprutan, har lagt in en bild på hur de ser ut, dessvärre kan de vara svåra få tag, i vissa välsorterade zooaffärer kan de ha dessa. Men man kan även ta ventilgummin som man har t vissa cykeldäck:) sätt dem på medicinsprutan
Nu är de 10 dagar, då äter de ju bara ersättning, då de är 3 veckor kan man börja ge mat som är mjuk och inte massa bitar i början helst.
Ta en bomulstuss el pads med ljummet vatten på för kissa/bajsa av dem med
Förhoppningsvis kommer mammkatt åter, hoppas inte hon löper så hon ville ut på äventyr igen bara. Bästa är hålla dem inne, vet detta är svårt då de är vana utekatter.
Vad säger ni andra här om varannan timme? de är ju 10 dagar, borde de inte klara va 3e timme då?
Tycker ni ska väga dem så ni ser de får i sig vad de behöver, 10gr per dygn är ok, Se till så de inte blir hårda om magarna så de blir förstoppade
Detta är vad jag kommer på just nu
Kattmammorna brukar ju sköta detta själva
/ Carina
tycker oxå att var tredje timme bör räcka
o hur mycket ger man varje gång
10 ml..är det för mycket??
kommer inte ihåg
jag brukar känna på magen så att den inte blir för uttänjd..när jag matat till
jo…klipp ventilgummit ganska långt…minst 2 cm
de suger ner den ganska långt ner..
det ser man oxå på napparna som Carina har på bilden
Hej!
Tack för all support!!!!!!
Mamma katt kom tillbaka nu på morgonen med ett släptåg av hannar så hon va ute å raggade men nu har hon husarrest!
She's grounded!!!!!
Gissa om vi är glada!
Kram på er!
Anne

ohh va skönt att hon kom hem igen

Ja verkligen jätteskönt o höra att hon är hemma igen.

#4 Härligt höra mammakatt kommit hem igen
Men nu kan de vänta sig tillökning igen om 63-65 dagar
Kanske dags kastrera?
/ Carina
gott att det löste sig

Säger det samma.Hoppas att dom kastrerar honan omgående så att honan slipper att få en ny kull så tätt inpå.
Stolt ägare till tre La permer
#8 & 10
Jag ska framföra rådet om kastrering till mina svärföräldrar, dom andra två dom har är kastrerade så nu är det ju dax för lilla Siri åxå. Jag håller med Er!
Har just varit hos dom å snyltat lite våfflor så här är en bild på den lilla familjen…
Den svarte verkar lite grå i underhåret och är lite luddigare än dom andra två, undrar vad pappan är för något? Söta är dom och hem har dom redan.

Tack för alla kommentarer!
Kram Anne

Vilka härliga bilder!
Och kattungarna är bara så fina
/ Carina
Hallå igen!
Vill bara visa hur dom små sötnosarna ser ut idag…. Deras semilånghåriga syster har flyttat så hon fick inte vara med på bild. Den svarta som såg ut att bli långhårig blev korthårig och tvärtom. Söta och busiga är dom och dom ska stanna hos mina svärföräldrar. Mamman kom ju tillbaka och tog väl hand om sina bebbar.
/Anne ; )

Vilka vackra missar allihopa, skönt att allt gått bra fast deras mamma försvann.
/Lotta
/Lotta
Fina kattkillar :-)
Blev lilla Siri kastrerad?
#18 Inte ännu tyvärr…. = ( Men jag och maken tjatade lite på dom om det igår när vi va där och dom pratade om när dom skulle kastrera killarna så förhoppningsvis så tar dom Siri åxå då.
Lustigt nog är hon 5 år och detta va första kullen fastän hon gått som utekatt hela tiden.

Men vilka sööööööööta katter.
Och vilka härliga bilder du tagit,gillade skarpt dom svart/vita bilderna.
Vad skönt att mammakatt kom tillbaka och tog hand om dom små :-)
Fortsatt lycka till med dom hos svärföräldrarna.
Kram
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
#20 Tack 
/Anne
#16 oj vad jag läste slarvigt, mamma katt hade ju kommit tillbaka och varit en duktig mamma.
/Lotta
/Lotta

Vilka jättesöta katter!