Fula pälsar
Hemma hos mig har jag två kissar som är anmälda till utställningen i Luleå i Septemeber. Problemet är bara att de är hemskt fula i pälsen båda två. Någon som har några tips på hur jag ska få till detta. Mat, vitaminer, bad osv.
Den ena katten är min Doris som har tappat mycket päls, pga av operationen, kastreringen och att hon var i så dåligt skick efteråt. Pälsen har börjat väca ut på magen och runt halsen där hon också var kal efter att hon fick en bakterieinfektion där. Eftersom hon är colourpoint så är hon ju svart i topparna på den nya pälsen, men där hoppas jag att ett bra vitschampo ska hjälpa till. Men resten av pälsen ser också för taskig ut, hon har fällt ut galet mycket, har knappt någon svans, den är lika smal som på en korthårig katt. Finns det någor som kan stimulera pälstillväxten till henne? Och vilket schampo ska jag änvända för att få bort det mörka?
Kan tillägga att jag egentligen inte hade tänkt ställa henne, särskilt eftersom hon är så ful li pälsen, men eftersom mamma så hemskt gärna vill ställa vår 17-åriga huskatt, för första gången så vill vi verkligen ha med henns som sällskap och trygghet åt honom i buren. Och om vi ändå tar med henne så är det ju kul att få en bedömning med, hon är ju fin annars även om pälsen är ful.
Men då är problemet med Blunder då, den senaste tiden har han päls börjat tova mycket. Jag vet att bad antagligen hjälper, men hans päls har aldrig tovat förr och han är ju trots allt 17 år så jag undrar om ni tror att något tillskott kan hjälpa honom. Kan det vara så att han pga ålder har fått brist på något som gör att pälsen tovar lättare. Vad skulle i sådana fall hjälpa?

Hej Sofia!
Vad kul att få se Doris igen!!!!
Jag tycker ju om henne så mycket!
Kul att Blunder också kommer ut på utställning!
Skulle inte din mamma ha en katt ifrån mej tror du???
Det tror jag!Hör me henne vetja!
Jag har ju 2 hanar och en hona till salu!
Vad jag fick till Venuz päls med (hon var ju kal runt halsen när jag var på Birka i december och hela kragen var ju där redan efter nån månad)det var ju B-vitaminspruta men veterinären sa att de kissar ut allt dan efter.Men det hjälpte!
Svea blev bättre med B-vitamniner jag köpte på ICA.
Tror inte många katter har bra päls nu.
Men så här har aldrig Olle sett ut förr!
Kanske skulle ge han en spruta också…
Vi ses i september då!
BTW hälsa din mamma att katterna är lev.klara om 2 veckor
Heléne Fahlgren!

hmmm.. jo jag har funderat på B-vitaminer. Kanske ska köpa tabletter bara och ge.
Och jo du Helene en kattunge från dig skulle inte vara dumt, jag ska hälsa mamma, men det verkar som de har tänkt att ta Doris i från mig, så vi får se. =)
Men det känns faktiskt roligt att ta med henne trots allt, men vette tusan om det blir något cert som hon ser ut .
Och det kommer att bli kul med utställning igen och vi kommer att ha massor med katter med oss, det blir förutom blunder och Doris även Sune, vanessa (idas nya kattt), och min nya kisse. Så spännande värre. Vilka ska du ta med?
Mina katter älskar såna där öljäst tabletter som man kan köpa. De är ju fulla med b vitamin.
Bada bada bada o bada så kommer pälsen hinna bli fin tror jag.