Perser iFokus

Perser

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1584 ggr
Kittentotts
0

Inreda kattrum, snart kommer smått

Ja vi går i väntans tider, vår Olivia är i ca dag 56, jag hoppas hon behåller dem längre än sist, då fick hon för tidigt, detta tror jag berodde på vi flyttade mitt i hennes sista tid i dräktigheten. Nu har det varit lugnt kring henne, hon vilar mest. Så många bor det nog inte i magen heller denna gången som sist. För att utesluta det va blodgruppsfel sist så har vi nu gjort detta innan, och det va inte B grupp, så det kan vi utesluta. Hon verkar må bra, äter och gör sina behov mer än vanligt.

Bara 3 dagar efter i dräktighet är vår Pia. Hon är förstföderska och ser ut som hon skulle spricka, ser ut som en kossa:) Fast hon mår bra och är som vanligt i rörlighet o allt

Nu i dagarna har hennes syster gått sina 4 veckor, och det lyser rött om alla tuttisar :) så hoppas då det va falskt alarm sist

Igår åkte vår Eliza på parning, fast jag tror inte så mkt på denna damenOskyldigHon och gentlemannen verkar vara mer kompisar, så det bli om det blir, annars får vi hoppas till våren få henne parad

Men nu till det jag funderar över mkt. Då jag har småttisar åker jag ogärna bort, som mest t affären el närheten. Men det känns som man låser in sig för länge. Detta innebär ju man ska hålla sig inne hela höstenSkrattandeSå vi har nu börjat inreda vår barnkammare, där ska vara barnsäkert, b.l.a elementskydd, inga möbler man kan trilla imellan el så, ej heller pelare som är höga osv, kuddar o madrasser på golvet som går tvätta

Hur har n andra det? Hur gör ni då smått finns i huset?

/ Carina

Annkis54
0

hmm..ja, vi har nog vår bottenvåning (där katterna är) mer eller mindre kattsäkrade alltid
vi har gjort socklar under sofforna så ingen kan krypa in
vi har gjort "grejor" bakom sofforna så ingen kan ta sig in den vägen heller
mm mm
men ,….nån skulle säkert kunna hitta nåt mer som man behöver säkra :)
så när jag har ungar som är lite större än att de bara ligger i bolådan….så känns det tryggt att lämna huset under en halv dag eller så. Inga problem

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Åhh Carina vad spännande nu kommer jag kika i denna tråden varje dagGlad å se vad som händer

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Kittentotts
0

#1 Låter bra det du gjort med soffan.

Du förstår jag av nån verkar det som ska vara med om det mesta. Detta har satt mig i skräck att jag nog aldrig kan finna alla osäkra ställen.

Några av de händelser jag varit med om:

1 kattunge lyckades hänga sig nästan mellan soffryggen och väggen, tur man är hemma i ett sånt läge.

1 Kattunge lyckades nästan hänga sig mellan altantrappen o väggen, tur jag hade sonen hemma som hjälpte mig bryta upp hela trappen, en höll en gjorde jobbet.

1 Kattunge fastnade mellan hylla o vägg

Så detta har gjort att inga möbler ska finnas nära en vägg i vårt kattrumFot i munnnen

#2 Ja Marita det blir förhoppningsvis lite smått nu, hoppas allt går bra med, för det vet man ju aldrig

/ Carina

Annkis54
0

usch ja…man har varit med om saker
*jag har varit med om både människobarn (när Emma var liten) som höll på att hänga sig i persiennsnöret

*en kattunge som fastnade med en klo på nåt vis i ett hönsnät i en "dörr" som vi gjort…fick klippa sönder nätet

*Mica hade trasslat in sig en såna där gardiner som är som långs snören…såååå snyggt..o jag tänkte att katterna kunde leka med det o när de var förstörda så skulle jag slänga de. Det var bara det att hon hade snurrat in hela sin kropp i en sån "tråd" o himmel vilken tur att jag var hemma

så utesluter man fällor…men det finns säkert fler

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

#4 Ja just dessa saker gör mig så oerhörd rädd att lämna de små då de väl börjar klättra:) Så tänkte denna tråd kanske va något man kunde prata om kattungesäkerhet, man pratar ju barnsäkerhet jämt. Med kattungar finns ju också en hel del farligheter. Fast nu så känns det skönt planera ett rum fr början med säkrare yta, de ska naturligtvis inte vistas där hela dagarna, men nattetid och då man inte är hemma är ju bra. Sen har vi ju kattvakt av stora pojken o hans flickvän i sommar.

/ Carina

Annkis54
0

det är ju kanon att kunna börjar från början med ett sånt projekt
att verkligen tänka igenom hur allt ska vara
men kanske ska du ta en ny tråd om detta
för det framgår ju inte så bra av titeln i denna tråd:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

#6 hmmm? Jo en del gör det väl el?

Jag vill med tråden få fram hur ni andra gör då det finns smått

Sen så tar jag ju upp i den om vi har nu börjat inreda vår barnkammare, Sen hur ni andra gör, har det?

Att inreda ett rum är ju vår ide, sen vill jag höra med er hur ni har det, och sen hur ni gör då det finns smått i huset

Kanske inte i rubriken då det står snart kattungar i huset. Men vad ska man annars skriva för det ska få plats?

/ Carina

Annkis54
0

kanske
hur inreder ni er barnkammare
visserligen har 101 personer läst…men bara 3 som skrivit:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
0

Jag har mina kattungar i sovrummet i en bolåda. Dock kommer nästa kull att få vara i en sån där bra canvasbur som tipsades om här för ett tag sen! Jag har köpt två stycken och ska inviga den ena vilken dag som helst. Kattungarna har fått vara i sovrummet tills de går på lådan duktigt. Ska jag vara ärlig så har jag faktiskt inte gjort nåt speciellt i sovrummet. Utan det ser ut som vanligt. Iofs så har vi inga farliga saker där inne…. Sedan när jag släpper ut dom ifrån sovrummet så har de fått vara på hela övervåningen. Där har jag inte gjort nåt speciellt heller. Bara täckt för vid trappan så de inte kan ramla ner såklart. Kanske har vi haft tur inte vet jag… Glad

Kittentotts
0

#9 Ja trappan har vi täckt också:)) vi har faktiskt en som ramlat ner för detta ocksåFot i munnnenFast den va stor då, va i vårt andra hus. Man lär sig av det man ser.

Sovrummet vågar jag inte ha mina i, det har en förmåga ta sig t huvudet och glida ner mellan vägg o säng som små

Nu har vi börjat göra ordning i vårt dotters gamla rum, kvar blir en säng som inte ska stå intill väggenFlörtSen åker alla kojor och mysgrejer in, har även en babylift och barnvagnsinsats som jag haft t mina då de har smått, dessa tas bort då de är kring 3-4 veckor, då hoppar de ju ur ändå

/ Carina

yadhayezibas
0

#10 njaaa våran säng är inte så att de kan glida ner mellan på det viset. När de är så stora att de tar sig upp i sängen är det ju sååååå mysigt att ha dom där.Det enda jag är rädd för då är att husse i huset ska lägga sig på dom.. Glad Eller så får man ligga o bara invänta attacken på tårna… Cool Åh vad mysigt det ska bli med nya bebisar snart. Eller hur?

Kittentotts
0

#11 Ja det är mysigt:)) och våra är ju med oss mesta tiden också förstås. I regel är de innanför en hage som småttingar hos oss, men nu har vi 3 kullar som kommer ganska så tätt, då räcker inte detta:)) Men visst får de springa fritt då vi är hemma den tiden då de är så stora, de är med oss i vardagsrummet då om dagarna och nedervåningen. Sen så är de i kattrummet om natten och då vi åker iväg. Men detta med vara fritt  brukar bli då de börjar bli mer säkra vid 5 veckor och uppåt. Så olika hur duktiga de är. Men natten sover jag inte tryggt om jag inte vet vad de är:))

/ Carina

/ Carina

Cybercat
0

Alltså… nu kanske jag sticker ut nacken lite långt men…

Min erfarenhet är att kattungar är sanslöst stryktåliga, och att att göra vansinniga saker som att rulla ner för en trappa (eller backe då, om man nu var i naturen), eller fastna någonstans är helt normala saker som kattungarna visserligen blir lite yra av ett tag men som inte ger några bestående men. Inte för att jag inte själv skulle få hjärtsnörp om jag såg det hända, men i det stora hela är de… vad skall jag säga… mindre fragila och duktigare på att komma ur knipor än vad vi kanske tror =)

(Vi som har gener som säger åt oss att skydda våra ungar, som inte klarar av att falla från en höjd som motsvarar deras egen längd utan fara för liv och lem. Det skulle för en kattunge alltså motsvara en decimeter ungefär =))

Obs OBS att jag inte pratar om att "strypfastna" i något nu.

Lovebuffen
0

Vad spännande med smått snart! Håller tummarna att allt går bra! Glad

Sidentassen
0

#13 Visst har du rätt Emma det du skriver är absolut inte att sticka ut nacken för långt, anser iaf jag.

Vi gör inget speciellt faktiskt hos oss. Här finns inget somm är speciellt "farligt" i våra ögon sett.

Hos oss föds och förvaras kattungarna i en hemmabyggd "förlossningsbur" som är i sovrummet, där är dom till ca 3½ veckas ålder då dom flyttas ner till antinget kök eller datarum där dom får vistas i en hemagjord kanonbra hage som jag kan utöka ytan på, till dom är rumsrena efter det får dom hela det rummet dom är i, därefter utökar jag eftersom dom klarar av det. Sååå enkelt så.

Hälsar Lotta P

Kittentotts
0

#13 Visst har du rätt i att de är tåliga

De klarar faktiskt en hel delSkrattandeFörytom att strypas då, och det är väl detta jag haft oturen få vara med om flera som fastnat och hängt. Och vi har verkligen ett hem med barnsäkert annars då vi har speciellt barn i huset, vi inredde därefter, och gör så än.

#15 Tycker du beskriver lite så som jag tänkt, fast jag kommer ha en stor bur, ett rum på 15kvm. I detta har jag allt de behöver.

Fast då våra blir som dina då du flyttar ut dem, så är oftast de små i vardagsrummet och då det är ännu större överallt nere med oss.

Tro nu inte jag ska låsa in dem helt, utan det jag ville med tråden va höra hur ni gör lite också.

Vi valde ju rummet då de blir fler denna gången(mammor) så en hage som vi har tycker jag är för lite. Istället för bygga hela huset i hagar så valde vi ett rum

Det är ju så man vill åka ut lite, sova ibland:) Och då är det bekvämt

/ Carina

Sidentassen
0

#16 Anledningen till att jag har hage är för att jag tycker det tar längre tid för en kattunge att bli rumsren om dom har för stora ytor från början, men det kanske bara är som jag tycker.

Jag lägger inte gärna mammorna tillsammans då detta inte fungerat så bra hos oss utan då har jag dom i skilda rum istället. Jag har ju bara en förlossningsbur i sovrummet men jag har andra förlossningslådor som är bra också.

Till sist vill jag säja att jag föredrar att få kullarna med iallafall 4 veckor emellan. För det första är det inte bra för smittrycket att ha så många på en gång. Sedan så ska man ju kunna ha plats för dom och för det tredje och det viktigaste, jag orkar inte. Det blir alldeles för mycket jobb helt enkelt. Man vet ju aldrig hur många av kullarna det är som allt går rätt. Tänk om två mammor får nästan samtidigt, inte har mat?? Då ska man mata 2 kullar ! NÄÄÄÄ, det har jag gjort och det gör jag alrig mer !

Hälsar Lotta P

Kittentotts
0

#17 Ibland är det bra med 2 kullar samtidigt ifall inte den ena mamman har mat, så jag ser det som en bra lösning också. Men visst kan det vara jobbig om de ska matas alla, men det har jag aldrig råkat ut för ännu iallafall, brukar tvärtom vara bra då de hjälps åt. Nu är ju den ena av honorna en som fått kull förut, så det har inga problem varit med mat där. Den andra är en första föderska. Det är dessa 2 som ska ha nu. Den 3e har bara gått 4 veckor, så det blir ett par veckor mellan.

Om mammorna inte trivs ihop så finns ju hagen t hjälp här, men i regel så har mina trivts ihop då de har smått, hjälpts åt med bebbarna.

Smittrycket tror jag finns hur man än gör, det har gått bra här genom åren, så får man väl hoppas så nu med.

Inte säkert de blir så många för de är fler som föder heller

/ Carina

Sidentassen
0

#18 Jag testade att lägga ihop två mammor en gång och det slutade med att den ena mamman skötte allihop oc den andra sket fullständigt i sina ungar. Hon däremot är en exemplarisk mamma när hon är ensam.

Jag har även varit med om att mammor flyttat ihop, det var en gång och då fungerade det jättebra:-) Men flera gånger har jag haft dåliga erfarenheter av det därför gär jag det inte……men man är ju så olika.

Visst finns smittrycket, men ju fler katter dessto högre är det ju, det säjer sig själv………tyvärr:-( Det är ju därför det är bra att ha de små lite undan från de vuxna innan de blir vaccinerade, säjs det, Jag gör ju inte så. Det är ju bara de första veckorna de är avskilda från de andra katterna…..

Nåväl det är ju likadant med detta, var och en gör som man själv och katterna trivs bäst med.

Hälsar Lotta P

Marita-L
0

Hur går det Carina??

Crystal Pearl´s

Kittentotts
0

SkrattandeSå glad, nu har hon gått över de dagarna för få för tidigt

Men jag räknar hon är i ca dag 61 idag, naturligtvis hoppas jag hon går längre. Men hon pustar, äter, sover, skiter vidrigt illaluktande:) Ser inte långt borta ut för lilla Olivia

Pia är ju bara i ca 57 idag, men ser ut spricka, gungar som en gunghäst

Spännande tid, men gubben säger jag snarkar hopplöst, sparkar och har mig så han sover inte så bra

Jag är ju en sån som vaknar då jag hör allt, sover väl oroligt:)

/ Carina

yadhayezibas
0

Ja jag förstår hur du har det. Jag vaknar varje gång ungarna gnyr här hemma… Det blir några ggr per natt.. Inte lustigt jag känner mig trött hela tiden.. Men söta är de! Glad 

Hoppas dina bebbar kommer snart!!!

Kittentotts
0

Jaha! Dag 62 idag enligt min beräkning, och hon tittade så sött på mig då jag vaknade

#22 Ja den tiden känner man igen ocksåSkrattandeJag hade ju en tid 2006 då det föddes mkt smått, mer än vad jag klarade då pga en sjukdomstid jag hade. Kan säga jag höll på knäcka mig psykiskt. Det va smyparning som gjorde det blev för mkt också.

Nä jag hoppas det blir lugnare kullar, värsta är om man får en opera sångare i kullarna, då springer man ju upp i ett o tror de fastnat.)

/ Carina

Marita-L
0

åhh vad spännande Carina…då kommer det nog snartCool…du får öppna en förlossnings tråd när den börjar….hihi

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
0

#23 ja Sture var en riktig operasångare plus att hans mamma inte var hos honom så mkt som han ville. Inatt har mina småttingar sovit hela natten utan att väcka mig- helt underbart!!! Vaknade utvilad! Bara längtar tills de öppnar sina små blå nu. Hoppas du får dina små pluttar snart!!! Spännande!