kala fläckar på Beata
fick ju hem Beata i december 07, som vanvård och misshandelsfall, pälsen i urdålig kondition, kändes som gammal halm, och såg ut så också, men har tappat massor, och ny fin päls växer ut, men nu har jag upptäckt att under kragen har hon pälslösa fläckar, som en 5 krona ungefär, 2 stycken, hon kliar sig väldigt också, har varit hos vetten, och hon har ingen hudsjukdom, och foderallergi trodde dom inte det var, hon äter ju bara blötmat, (avsaknad av tänder,) men jag ser i botten av huden, att det är fjunigt, så det kommer säkert ny päls, är det någon av era katter, som haft pälslösa fläckar i nacken, kan det vara undernäringen hon led av, som visar sig fortfarande, är ju en liten tjej, och kommer aldrig att bli större, väger ca 2,3, är en Golden Shaded perser, och dom är ju inte kända för att vara storväxta precis, men hon är väldigt matglad, tyvärr alltid lös i magen, trots diet, men det får hon tydligen leva med enl. vetten, eftersom ingenting hjälper

Min systers katt fick efter parningen en hudinfektion där hanen bitit henne i nacken. Hon tappade päls fläckvis där och kliade sig. Hon fick en antibiotikakur och sen blev det bra. Om jag var du skulle jag nog höra med en annan veterinär för säkerhets skull… Låter konstigt att det inte skulle vara någon svamp- eller bakterieinfektion när det kliar så mycket.

Om Veterinären tagit prover så borde det ju inte vara tex Ringorm som jag direkt fick i tanken
Men visst kan de få fläckar om de tex haft en tova så kan det därefter bli en kal fläck, har jag varit med om
Mjälliga blir de ju om de inte badats och vårdats genom åren
Har du badat henne?
Små tjejer finns ju, och 2,3kg är ingen fara på en mindre tjej tycker jag
Ett förslag, har du testat Mjau Kalkon? enbart med kalkon i alltså
Denna är kanon för de känsliga magarna, även diarre, men du får ju köra på det innan du ser efter ett tag, lovar det är kanonbra, så många denna maten hjälpt
/ Carina

Är hon torr i övrigt i huden/pälsen? om hon är det, så kan päls lätt tova och leder till att hela tovan lossnar då de ex kliar sej…och det blir en kal fläck. Om så är fallet, så skulle jag försöka få i henne litet mera fett…typ äkta smör, en klick varje dag. Smör kan även lugna tarmarna(smörjer så att maten inte river och irriterar lika mkt).
Sedan vet jag att en vän har haft problem med en magee på sin katt, och hon började ge Orijen…ett dyrt foder, men katten funkar bra på det och är inte lös. Det innehåller väldigt mkt kött jämfört med andra torrfoder. Vanligt dietfoder hos veterinärerna har inte funkat för den katten. Ofta är det alla kolhydrater i fodret som katterna reagerar på, om de inte tål fodret. Kolhydraterna kan bli litet för "riviga" i redan känsliga tarmar. Även Mjau kalkon som Kittentott rekommenderar är säkert jättebra, om hon äter blötfoder. Eller om du har tillgång till fisk…enbart kokt fisk är också jättebra foder för att hela/läka tarmarna….eller rent kokt kött överhuvudtaget är bra…om hon äter det.
Hoppas att det löser sej för kissen, hon har haft tur som fick komma till en människa som bryr sej om henne
Jag har haft ett par katter som fått kala fläckar efter injektioner, huden reagerar på det som injicerats. Där har pälsen aldrig vuxit ut igen. Men dom har förvisso aldrig kliat sig.
Hälsar Lotta P

Vet inte vad det är med just silver men en del lyckas fälla på just detta sätt! Min ena silverhona har exakt sådana kala fläckar runt hela huvudet just nu. Ser skitroligt ut!
Första gången det hände fick jag storpanik och in och provtog henne men det var inget. Under åren har jag lärt mig att hon fäller på detta sätt. Hon är också i det stadiet att det har kommit lite fjun :-) Vintertid har hon megapäls och när denna megapäls ska av på våren händer just detta.

#4 Abortsprutor och Rabiesvaccin vet jag kan ge hårafall…iallfall på hund kan man få dessa sprutor på insidan av låret, för att slippa att dessa kala fläckar ska bli synliga. Inte så kul om det är utställningsdjur!

#5 Kan nog ligga nått i det du säger, vår tjej med silver fällde så knepigt också. Jag fick samma panik då detta va runt dessa ställen, så fick tittat på det av veterinär, men det va inget heller:)) Men min tjej har sin mega päls pågång nu
Så detta va i vintras
/ Carina
Jag har en röd hona som fäller på samma sätt. Blir en kal fläck med lite fjun i botten och sedan växer det ut igen. Har hört att det kallas för engelsk fällning? Någon som vet varför det kallas så?
#5 #8 #9 Har era katter klåda vid fällningen? Det är det jag inte tycker låter riktigt bra i samband med fällning/kala fläckar.
#10 Ingen klåda och huden är fin under och inga förändringar syns. Kollade så noga första gången jag såg detta för jag blev orolig det var något fel.
Jag skulle nog säga väldigt lindrig klåda på mina katter som fäller på det här sättet,de är ju dom själva som "tjofsar" ihop pälsen runt halskragen så de blir att hänga lösa tofsar likt en fårfällning.:)Pälsen kommer snabbt upp igen..jag har noterat att just dessa katter fäller överlag väldigt lite,när de fäller vill dom väl göra det ordentligt
de har inga problem att vara fullpälsade tex.när de har en kull.
#9 Jag har också hört benämningen engelsk fällning,men jag vet inte hur och var detta kommer ifrån.
Beata är badad flera gånger, och i dag har jag observerat henne noga, och kan inte säga att hon kliar sig precis där hon är kal, kliar sig mera allmänt,
har gett henne en klick smör, som hon snabbt slickade i sig, och börjat med Mjau Kalkon, ibland äter hon små bitar torrisar,, 2-3 stycken och jag ger redan mina andra 2 Orijen torrfoder, så det är bara bra att hon knaprar lite, men som sagt, blötmat är det som gäller, och liknelsen , en gam, var en väldigt bra , alldeles fjunig och fin i botten på huden, där hon är kal, så jag avvaktar, hon fäller väldigt just nu, eller byter päls rättare sagt, för hon ser lika välpälsad ut, fast stora tovor ligger överallt
tack för alla råd Maggan47
BLir hon väldigt tovig ? Så det är där tovorna suttit som hon har dessa kala fläckar ? Då är jag inte alls förvånad, för under tovorna är det ju rätt vanligt att dom blir irriterade och då kliar dom ju sig. Där sedan tovorna varit kommer det ju ny päls varav fjunigheten…. ja inte vet jag , men det kan ju vara en orsak.
Använd ett schampoo som innehåller tjära nästa gång du badar henne. Det är väldigt bra för hårbotten, både för djur och människor.
sedan rekommenderar jag dig att börja bada henne regelbundet minst en gång per månad, när man blåser dom torra får man ju bort väldigt mycket av den lösa pälsen som annars hade tovat ihop sig.
Ha det gott hälsar Lotta P
tack för svar, vilket schampoo innehåller tjära, badar henne 1 gång i månaden, och blåser henne torr. vilket hon tillåter, är tovor som ramlar av, trots att jag kammar henne varje dag, kram Maggan som är tacksam för alla råd ang. min Golden
Jag tycker det låter som om Beata skulle behöva lite hjälp även "inifrån", jag rekommenderar en kur med vetegroddsolja. Innehåller massor av e-vitamin som är kanon för päls och hud. Du kan även massera in de kala fläckarna med lite av detta för att göra huden mjuk och len, även det stimulerar pälstillväxten.
/Lotta
/Lotta
#14 Det finns ett schampo på hälsokostbutikerna som heter tjärschampo. Det är kanonbra tycker iaf jag.
Lotta P
Glömde ju att säga att jag rekommenderar den vetegroddsoljan de har på hälsokost före den som finns på djuraffären, den på hälsokost är "renare" och katterna brukar gilla den bättre.
Så om du tar en tur till hälsokost kan du ju köpa både vetegroddsolja och tjärschampo som Lotta P rekommenderar, "två flugor i en smäll" 
/Lotta
/Lotta
#18 Hur mycket ska man ge av vetegroddsoljan ?
Finns det bara en sort på hälsokosten eller har dom flera att välja på….
Undrar Lotta P
Jag brukar ge ca 1 ml per dag i en vecka som en kur till katten. Om man vill kan man underhålla med 1ml en gång i veckan efter det.
Det skiljer lite från olika hälsokostbutiker hur många sorter det har. Har ingen flaska hemma själv just nu, jag har gett bort den, men den jag köper är en mindre brun flaska med gul etikett, jag har för mig att det står att den är kallpressad också på etiketten.
/Lotta
/Lotta

Det var min katt som nummer1 talade om och hon kliade sig ganska mycket runt halsen och när de gjorde testen på henne så visade sig inget annat än vanliga bakterier, men ökad mängd. och veterinären sa det att när de får ett bett eller så så kliar det när det läker så de kliar med och tillför fler bakterier så det kan bli lite av en ond cirkeel. hon vick antibiotika och då gick problemen över. Tog bara några dagar. Jag satte äcven dit en skitsnygg polojumper gjord av ett sockskaft för att förhindra att hon klöste mer. men om din katt fortsätter klia tycker jag du ska be om anitibiotika för den kan ju vara något sådant.
Jag provade med att bara henne ordentligt några dagar innan jag besökte vetten och det hjälpte inte.

Låter lite som det som min hona hade !
Men det visade sig vara en ofarlig svampinfektion som försvann med medicinering ! Kanske något liknande ?