Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1319 ggr
IdaJ
0

Lämplig ålder för kastrering?

Vad anser ni vara lämplig ålder för att kastrera sällskapskatter?

På hanar rekommenderar jag vid 6 månader. Jag har aldrig haft/sålt en hona till sällskap så där har jag ingen koll. Kastrerar man dem vid samma ålder eller väntar man längre? Det är väl ett något större ingrepp?

Kittentotts
0

Jag säger som alltid, skulle aldrig kastrera en hane yngre än 1år

Detta är vad mina veterinärer sagt t mig.

Då behåller jag hellre en hane längre

Kastrerar inga kattungar heller, jag vet det finns mkt åsikter om detta

Vill de ska få växa klart först och utvecklas klart

Alla har vi olika åsikter här. Speciellt då det finns knepiga köpare därute. Men jag har bara sålt mina hanar t sällskap där de bott i härliga familjer

/ Carina

Niffi
0

#1 Skulla jag tillhöra det "knepiga folket" bara för att jag anser att katter inte tar skada (snarare tvärt om) av tidig kastrering?

Bullan
0

Det finns inget som medicinskt tyder på att hankatter tar skada eller inte utvecklas normalt om man kastrerar tidigt. Förut trodde man att urinröret inte skulle utvidga sej ordentligt vid tidig kastrering…men nu vet man att det inte är så…de blir normala de också. Men det är ganska pillrigt att kastrera en hane som är väldigt ung…typ kulor upp till ärtstorlek. Har själv då jag jobbade hos veterinär kastrerat många katter…och jag måste nog säja att för de som utför kastreringen skull…så bör man/de kunna få ett rejält tag om pungkulorna iallfall ;) Sedan mentalt vet jag inte riktigt. Jag skulle nog rek kastrering då man märker att könsmognaden börjar…för att minimera risken med strilning och markering. Och könsmognaden inträffar ju olika för olika katter…och beroende på om det finns andra fertila katter i hemmet osv…så det kan vara allt mellan 5-6mån till drygt 1år!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Kittentotts
0

#2 Näddå du är inte knepig alls.

Jag menade knepiga köpare, ska ändra detta då det tolkades fel tydligen, så kan det bli då man skriver iblandFlört

Nä som jag försöker säga har vi ju olika åsikter kring detta, och det får vi ha också

/ Carina

Sidentassen
0

Jag rekommenderar så tidig som möjligt ! jag har för ett par dagar sedan fått hem en hane som jag själv kastrerade vi exakt 16 veckors ålder. Han är nu ett år och världens underbaraste och friskaste katt. SOR som bara den med päls i drivor. Huvudet är större än på hans pappa t.o.m. och det vill inte säja lite, dessutom har han ju inte vuxit färdigt ännu så jag undrar vart det ska sluta.

Jag tror personligen INTE de veterinärer som rekommenderar kastrering så sent som vid ett år är speciellt uppdaterade, tyvärr:-( Och tänk så synd det är, för hur många hanar har inte hunnit bli fertila OCH börjat markera vid den åldern??

Hälsar lotta P

Hälsar Lotta P

IdaJ
0

#5 Jag tror också på att kastrera hanarna innan de blir fertila och utvecklar ett hankattsbeteende. Det enda jag har hört ska vara konsekvens av tidig kastrering är att skelettet fortsätter växa lite längre på dessa katter, vilket kanske skulle vara en nackdel på våra katter som ska vara cobby, å andra sidan uppfattade jag det som att det var en väldigt marginell skillnad så det har nog ingen större betydelse ens i utställningssammanhang.

Min veterinär har inte velat kastrera innan 6 mån ålder men jag har hört att det ska räcka med att en katt väger 1 kg för att det ska vara ok.

Men när kastrerar man normalt sällskapshonor? Är det samma som hanar? Och visst måste det väl vara ett lite större ingrepp? Väntar man längre med dem eller är 6 månader en bra ålder?

Harlibries
0

Jag rekomenderar kastrering från 6 månaders ålder på hankattter, något senare på honor!

Enligt min veterinär (som fö samarbetar med djurinspektionen i länet) så är enda anledningen till 6 månaders "gränsen" att det är för att då bör hankatten blive tillräckligt stor, för att ingreppet ska gå snabbt & smidigt!

Så jag håller med både Bullan, Sidentassen & IdaJ här speciellt ang detta med att man ska kastrera innan hanen har utvecklat ett "hankattsbeteende"… ett invant beteende kan vara gööööör svårt att bryta & har en "tonårshane" börjat krångla (med än det kan tänkas vara, oftast med "kisseri" sas) så kan det bli ett sk invant beteende!

Det är idag ett relativt enkelt ingrepp med en hankattskastrering & man måste ha i åtanke att det är inte själva ingreppet som är jobbigt utan snarare narkosen; samt i honkattens fall rehabiliteringen med stygn etc, för individen.

Självklart ska individens utveckling få styra, men det är ju där vi uppfödare är med kattköparen & stödjer….

Min personliga åsikt är dock att från 6 månader & framåt är det OK med hankattskastrering! & det är även detta jag rekomenderar!

När det gäller honkatter säger jag runt året eller när det har sitt första riktiga löp( ej  d 1:a löptendenserna/"förlöp" runt 6-8 mån) ! Jag rekomenderar aldrig p-piller annat än till honkatter som inte bör få kullar för tätt & då är detta en tillfällig/nödlösning! P-piller ska dock aldrig ges till en hona som aldrig har haft kull, då min erfarenhet säger att detta kan ge problem som livmoderinfl. etc

Det är otroligt viktigt när en "honkattskastrering" utförs att man har rätt eftervård & att individen är stark med ett gott immunförsvar. Honkattskastreringar är ej ett litet ingrepp utan en regelrätt operation där buken öppnas & detta medför alltid en större risk, då risken för infektioner ökar markant!

Mvh!

Harlibrie´s Tina

Sidentassen
0

Jag kanske skulle klargöra ang den veterinär som jag alltid anlitar, förutom när det gäller allvarliga saker förståss. Det är en veterinär som arbetat väldigt många år som veterinär på länstyrelsen också, alltså dagligen dax håler hon på med djurskyddsärenden. Hon jobbar alltså där + att hon har en veterinärmottagning hemma på sin gård. 

Hon säjer ang kastrering av hankatter att bara kulorna är nere och så pass stora att man kan arbeta med dom, har åldern INGEN BETYDELSE ALLS.

Hälsar Lotta P

Kittentotts
0

Jag tror detta är en sak som vi alltid kommer ha olika åsikter om, vi tycker alla olika, och det är ju helt normalt. Vad som är rätt el fel finns kanske inget heller, el så gör det men med alla synpunkter f olika veterinärer så kommer det allltid finnas olika tycken om det också

Finns ju många så duktiga veterinärer med olika utbildningar, de som forskat mmm, men de finns ju många av dem också. Det är därför man har svårt veta vem man ska anlita ibland som ens veterinär i ett stort område som det jag tex bor i, här finns ju alla möjliga forskare osv, duktiga på mkt, de som tex jobbat och utbildats under sin idag gamla far som va veterinär osv osv. Jag kan iallafall bli totalt snurrig av alla som finns runt mitt område.Här vet jag vem som är duktig på kastrera, operera olika saker, el som är duktig på ett speciellt område. Men jag önskade det fanns en man kunde lita på t 100% i allt. Och de finns säkert. Men detta med kastrering när och åldern tror jag vi alltid kommer ha olika åsikter om, och det är helt naturligt ha det.

/ Carina

Marita-L
0

Ida !
Jag har sålt honor som har sedan kastrerats vid 6-7 månader innan första löpet..allt har gått kanon bra å de är så go å mysiga.

Sedan kanske man kan titta tillbaks på linjerna hur tidiga är honorna i att gå i löp ..vet jag med mig att jag har honor i generationer som inte går i löp förren nästan de blir två år..ja då kanske det räcker att göra kastreringen vid ett års åldern… Har man då som i mina fall här honor som går i löp runt 5-8 månaders ålder ja då kanske ..det är okej vid 6 månader.

Den senaste vet..jag pratade med så sa han efter 6 månader är det okej för båda könen.

/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Sidentassen
0

#9 Det är ju inte VI som ska avgöra när en katt ska kastreras utan veterinären iallafall vad gäller lägsta ålder. Vad vi sedan tycker har ju inte med saken att göra ÖHT.

Därför tycker jag att svaret på NÄR en katt ska kastreras är fråga din vet, det är han/hon som har svaret på den frågan.

Då kan det ju inte bli fel i något fall och inga diskussioner behöver pågå heller.

Hälsar Lotta P Skrattande

Kittentotts
0

Självklart lyssnar man på sin veterinär

Men de jag pratat med, har 4st då runt mig har helt olika åsikter om ålder, men om man då lyssnar på vad de 4 säger, då landar man på fr 6 mån, tidigare gör de inte en kastrering. Och katten ska väga bra för de ska göra ingreppet

håller med om att det är en risk vänta med kastrera t 1års ålder då de kan bli könsmogna innan och ev strila. Jag har väl haft hane som börjat strila också, men det slutade bägge gångerna efter kastrering fort.

Denna tråden är ju till för prata om vad man tycker om ålder som vore lämplig. men vi är många med åsikterSkrattandeOch bästa är ju prata med veterinären där man bor, el en man har förtroende för, då ger han/hon svaret

/ Carina

MonicaLagerquist
0

När jag var hos min veterinär i torsdags så pratade  vi faktiskt om tidig kastration.Han har tidigare varit tveksam till det men kommer nu att börja med det om så önskas.Jag ska ju operara en kattunge på 14 veckor den 9/7.Unni har navelbråck och det ska operaras då och självklart kommer jag att kastrera henne samtidigt.

Hankattsungar som ABSOLUT inte ska gå i avel.Dvs Huskatter och katter med defekter skulle jag ev kunna tänka mig att kastrera från ca 14 veckor men inte honkattsungar i normalfallet.

Stolt ägare till tre La permer

Annkis54
0

jag har faktiskt ändrat mig lite här, ser jag
jag kollade lite gamla trådar o kollade mina svar där:)
idagens läge har jag kastrerat en hane som var runt 6 månader..som yngst. Neo som jag har hemma nu…han är 5 månader o jag skulle inte tveka att kastrera honom om det vore så.
För nåt år sen så översatte jag en artikel om detta till min dåvarande klubbs tidning
http://catvet.homestead.com/EarlyAlter4.html
den är på engelska o är det nån som vill ha min "fritt översatta" så kan jag maila den
den fick mig att ändra tankesätt **lite
**bilder i artikeln (som jag har..jag hittade inga bilder i länken nu) visar honor 8 veckor gamla som kastreras

det skulle jag nog däremot kanske inte våga göra idag

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Sidentassen
0

#13 Det var det jag menade, veterinärerna måste också uppdatera sig lite iblend. Även om dom jobbat länge så betyder inte det att dom är duktiga.

Jag har ju nu sån tur att "min" vet skickas på kurser rätt ofta, för att hänga med i vad som är nytt, och det är jag väldigt tacksam över.

Jag håller med dig om at jag skulle nog inte kastrera en honkatt så tidigt som 14 veckor, men 4-5 månader, inga problem alls !

Hälsar Lotta P

IdaJ
0

Visst kan man numer göra en annan typ av kastration på honkatter? Där snittet är mindre? Har för mig att det kallas flanksnitt. Eller är det nåt jag har drömt?

Sidentassen
0

När jag kastrerade Lilla Blå hos Jannis i Väsby var snittet bara ca 1½-2 cm. Dessutom fanns det inga synliga stygn:-)

Vad det kallas har jag ingen aning om, alltså den metoden:-)

Hälsar Lotta P

Annkis54
0

#16..jo jag har oxå läst om flanksnitt
det finns nån tråd här om det
ska se  om jag hittar den

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Sidentassen
0

OK, att jag inte tänkte på det:-) Flanken sitter ju i sidan. Och det där har jag ju läst också:-)

Men så gjorde inte Jannis. Lilla Blå hade sitt snitt precis som vanligt under magen men det var väldigt litet. Jag har hört säjas att dom "suger ut" livmodern på något vis, för Jannis fingrar kan knappast ha kommit i i de små hålen Skrattande

Hälsar Lotta P

[Guardians]
0

Gjort flanksnitt på dotterns huskatt hos Johan Glimåker, Göteborg, otroligt enkelt och katten var helt opåverkad så fort narkosen släppt och ville ut och jaga möss som är hennes dagliga nöje där ute på landet. Svårt att tänka mej en vanlig kastrering med veckovis trattbärande och kkonvalecens för en katt i farten som knappt sover inne i jaktsäsong.

IdaJ
0

Jag blev i princip idiotförklarad när jag ringde och bokade tid för kastrering av min hona när jag undrade vilken typ av snitt de använde :(

Vill ju naturligtvis helst ha flanksnitt men det verkade inte ens som att dom visste att det existerade… Sa bara att dim gör "det vanliga" med ett snitt över buken.

Marita-L
0

#22 Ja fick också höra detta när jag frågade…De bara tittade på mig med öppen mun precis som om jag ljög å inte visste något om vad jag pratade om.

Jag sa att det vore ju bra om de kunde utbilda sig efter det nya då…ops…Hemlis Fast på ett trevligt sättGlad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s