Perser iFokus

Perser

Etikett05-kattungar
Läst 991 ggr
lisagronoset
0

bäbisar på G!

märkte förra veckan att min lilla chowie var dräktig! det är första gången för mig, beräknade att de kommer att komma typ vecka 29 eller 30.     hoppas på att få brunmaskade eller rödmanskade bebbar. tänkte kanske om någon kan ge mig nå tips om hur jag ska hantera hennes dräktighet! om det är något speciellt man ska tänka på?

Annkis54
0

vad spännande
har du kanske kort på mamma o pappa så vi får se

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Sidentassen
0

Hej Lisa. SÅ kul med bebisar. Dina katter ser fina ut, jag älskar rödmaskaade cp så din hane ligger bra till hos mig:-) Ja, inte för att jag letar något maskat, fatta mig inte fel nu för jag föder upp vitfläck, men man kan ju tycka andra färger är vackra ändå:-)

Att få kattungar i huset innebär ju en del att tänka på. Jag brukar se till att tuttarna är rena och fina på honan så kattungarna inte får i sig en massa "snusk" när dom ska börja dia. Jag använder mig av lite matolja på en ögonpads, men det går säkert lika bra med lite tvållösning på en tvättlapp också. jag brukar även klippa henne runt tuttarna så det är rena motorvägen för bebbarna till en tutte, samtidigt tar jag lite i baken också. Sedan bör du ju göra iordningen en bädd åt henne där hon kan ligga med sina småttingar. Gärna med tak över för dom brukar vilja ha ett krypin där dom kan känna sig trygga.

Ja det var lite att börja med, vill du ha mer hjälp är det bara att fråga på, vi är många här som haft kattungar både en och 10 ggr:-)

Hälsar Lotta P

lisagronoset
0

ja det är bra att få lite tips! man vill ju att allt ska gå rätt till.jag tänkte men hur ska det gå om hon kommer att föda när jag jobbar men när jag började räkna ut när de skulle komma vart jag så full i skratt! min Chowie har naturligtvis planerat in så att de kommer på min semester! fick semsester vecka 29 30 31!

offsides
0

#2 Bra tips men tänk bara på att inte tvätta spenarna innan kattungarna är födda eftersom det kan sätta igång förlossningen.

/Johan

Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

Sidentassen
0

#4 Detta har praktiserat i 18 år och mina katter har aldrig startat något förlossningsarbete på grund av det. Så faktiskt tror jag iNTE det är någon fara med att göra tuttarna rena från det som kan finnas där…..

Jag önskar dig verkligen lycka till ,du ska få se så ljuvligt det är med dom små:-)

Hälsar Lotta P

simzonites
0

Stimulering av spenarna är faktiskt något man kan använda sig av på honor som gått några dagar över tiden, det kan ibland hjälpa till att få igång värkarbetet då oxytocin frigörs. (Samma sak med människor - barnmorskan ger rådet att stimulera brösten för att öka värkarbetet under förlossningen).
Jag brukar rengöra spenarna när värkarbetet kommit igång, då tycker oftast honan det är skönt att bli smekt på magen och samtidigt kan man som sagt passa på att klippa bort päls runt spenarna.
En annan anledning till att inte pilla bort "vaxet" på spenarna för tidigt är att det också skyddar spenen och håller den ren.

Om honan får ett bra och fullgott foder ska det räcka under dräktigheten också, en del väljer att ge honan kattungefoder eller dyl. under dräktigheten. Stoppa gärna till henne en bit ost ibland om hon gillar det då får hon i sig lite extra kalk. Många honor får en glupande aptit under senare delen av dräktigheten och är sugna på det mesta Skrattande

Tänk på att välja en lugn och dragfri plats för bolådan. Gör i ordning den i god tid innan förlossningsdatum så att hon vet att den finns. Lägg några tidningar i botten och tyg över så kan du plocka bort och byta detta efter hand under förlossnignen om hon ligger i lådan och  föder, det är inte alla honor som vill det, en del vill röra mer på sig under värkarbetet.
Lägg gärna ett täcke eller en filt på golvet utanför lådan när kattungarna är födda, skulle någon unge "hänga med" i en tutte när honan till exempel går på toalådan, så hamnar den i alla fall inte på det kalla golvet. De flesta honor är väldigt uppmärksamma på vart ungarna är och bär in den på en gång men för en förstagångshona kan det vara lite ovant.

Saker som är bra att ha hemma inför förlossningen är; en slemsug (finns att köpa hos veterinären), en digitalvåg, KMR- mjölkersättning om man vet att man kan ha svårt att få tag på det om det blir kris kan det vara bra att ha en burk hemma för nödsituationer.(finns att köpa på apoteket men en del apotek har det tyvärr inte alltid hemma utan enbart som beställningsvara).

Lycka till med din hona och hennes kommande småttingar!

/Lotta

/Lotta

Sidentassen
0

Ja Lotta att vi har olika åsikter är ju inte ovanligt och detta tydligen vad gäller att göra ren tuttarna på honan också.Fot i munnnen

Jag har iallafall gjort samma sak sedan 1990 då min första kull föddes och ännu har som sagt INGEN hona fått sina bebisar före dag 63, dessutom har honan börjat tvätta sig själv mer sedan jag gjort så och det är ju en fördel. Jag har ingen koll på hur många sidentassar som fötts under alla dessa år men jag har hunnit igenom alfabetet många många gånger så mer än ett gäng är det nog Glad

Självklart ska man inte tvåtta några tuttar det när halva dräktighetstiden gått utan i slutet, när några dagar återstår.

Det finns även andra mjölkersättningar som är billigare också Royal Canin har det och det fungerar utomordentligt. Det är likadant där, jag har flaskat många bebisar med enbart Royals mjölk. Finns hos de flesta Zoo och djurtillbehörsaffärer.

Jag ser också till att ha en steriliserad liten sax (kokad i vatten alltså) samt en rulle sytråd om det skulle bli problem med någon navelsträng som inte vill ssluta blöda, eller kanske den gått av väldigt nära då kan det vara bra och kunna knyta om den.

Låt honan äta upp moderkakan om hon vill ha den annars bara slänger du den.

Katten tömmer alltid den ena sidan först (en hornet) sedan brukar dom ha en liten paus och så tar dom det andra hornet.

Ja det var lite mer som jag kom ihåg nu. Du får gärna ringa och ställa 1000 frågor om du vill, jag ställer alltid upp, ja det har jag alltid gjort, det finns många som kan intyga det Glad

Hälsar Lotta P 0220-35516

simzonites
0

#7 jag vet att du har hållt på längre med uppfödning än vad jag har gjort men tipset med spenarna är faktiskt från en uppfödare som har hållt på ännu längre än dig (om vi nu ska snacka år) i över 30 år, Yvonne, Fina Stina´s.

Fast man inte har hållt på lika länge som någon annan uppfödare kan man ibland komma med "nya" saker som kanske kan vara till nytta för någon. Vem som vill ta till sig vad är helt upp till var och en!
Jag tycker det är ganska meningslöst att jämföra med hur stort antal kattungar man har haft osv. För det behöver ju inte enbart handla om ens egna katters förlossningar. Skrattande

/Lotta

/Lotta

Amorstroll
0

# 6

WOW Lotta!

Du skrev precis som jag skulle ha skrivit! Håller med dig angående stimuleringen av spenarna etc…etc…etc…

Kram Lisa L S*Amors Troll

miascharming
0

# 6

Bra inlägg angående stimulering av spenarna , Håller med dig till 100% här. Du skriver som jag tänker i denna tråden.

Vi är alla olika, men själv skulle jag aldrig göra rent eller pilla på tuttarna före dag 63.

Sedan är det självklart smaksak vilken modersmjölksersättning som olika uppfödare föredrar av olika andledningar.

Själv använder jag BARA KMR till mina kattungar & är 100% nöjd.

Lycka till med dina kommande bebisar.

// Mia

Kittentotts
0

#6 Jätterbra skrivet!

Ja jag måste nog hålla med Lotta(Simzonite´s) denna gången om tuttarna. Jag har hållt på sen 2002 fött upp smått, har haft 14 kullar än så länge, men som Lotta lutar jag mig i Yvonne´s händer då jag vill ha stöd o lära. Detta med tuttarna har man ju fått lära sig själv genom alla arter det stimulerar värkarbetet. Har själv en tjej som ska ha nästa vecka, vet ingen av de honor jag haft som får så mkt skit runt tuttarna som henne i väntande tider, men jag tar bort det då värkarbetet börjat.

Gällande mjölkersättning så har mina gått upp bra på Royal Canins. Men har det varit en mkt liten svag individ så har jag ändå kört på KMR då denna är bättre för dessa individer.

/ Carina

Denna kommentar har tagits bort.
simzonites
0

Kittentott; jag tog bort dubletterna på ditt inlägg!

/Lotta

/Lotta

Kittentotts
0

Tack Lotta!

Det va krångel på sajten då jag tryckte in detta, men sen kom jag inte ens in för redigera, så Tacck så hemskt mkt!

/ Carina

Marita-L
0

#0 Ja här har du fått väldigt många råd, så jag önskar dig allt gott å håller tummarna för en bra å fin förlossning för både dig å mammakatt å bebbarna.

/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

lisagronoset
0

tack för alla tips nu är det bara vänta och se… jag är mest spänd på vad det kommer ha för färger..