Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2918 ggr
simzonites
0

Tragiskt dödsfall

Jag måste få dela med mig av en tragisk nyhet…En av mina kattungeköpare ringde på midsommarafton och berättade att deras älskade Jack hade dött, endast 2 år gammal. En så tragisk och onödig händelse…
Jack drabbades för ett tag sedan av urinvägsinfektion och fick i samband med detta smärtlindring i form av Tolfedine. Han blev dock bara sämre och var mycket orolig, veterinären trodde att han bara var "ängslig" av sig men enligt matte så var han världens coolaste kille. Till slut öppnade man honom och då upptäcktes det att hans tarmar fräts sönder och att innehållet läckt ut i buken, tarmar och lever hade sammanväxningar tillföljd av ärrbildning. Enda alternativet var att låta honom somna in och slippa sina smärtor.
Enligt veterinären finns det katter som ej tål Tolfedine, är det någon som hört talas om detta?

/Lotta

/Lotta

Sidentassen
0

MYCKET TRAGISKT Lotta. Jag kan bara skicka trösthälsningar till ägarna via dig, mer går ju inte.

Jag har inte hört att något djur ska reagera på det här viset av Tolfedin, det måste vara något annat som orsakat detta. Men det får ni väl fram vid obduktion. Tur det finns den möjligheten att få fram dödsorsak.  För som uppfödare är man ju väldigt intresserad av VAD som orsakar vissa dödsfall så man ev kan undvika att et händer igen.

Jag kan förstå att DU Lotta inte heller mår bra av att få höra en sån här sak och därför kommer här en styrkekram från mig till dig

KRAAAAAM (hoppas den kändes)

Hälsar Lotta P

Leffe
0

Jag har haft det medlet till en av mina skogisar och fick då ta 1/4 tablett under sex dagar. Inga fler dagar och inte en bit mer. Det var viktigt sa min vet. då medecinen kunde skada kattens inre organ om han fick mer.

simzonites
0

#2 Precis det är viktigt att följa ordinationerna, jag har haft Tolfedine till en av mina katter efter det att han fick ta bort tänder och hade ont i munnen. Och då sa veterinären också detta om max antal dagar.

#1 Tydligen så kan det förekomma överkänslighet för tolfenaminsyra. Självklart vill man som uppfödare veta vad som är sjukdomsorsak.

Biverkningar: anorexi, kräkningar, diarré och blod i avföringen.

/Lotta

/Lotta

Kittentotts
0

Fy va hemskt Lotta!

Aldrig hört innan

Beklagar verkligen det hemska

/ Carina

Dockan
0

Nej fy va tråkigt,jag kommer så väl ihåg den fina söta katten.Lena

Hälsningar LENAGlad

yadhayezibas
0

Åh fy vad tragiskt….. finns så mkt hemskt som kan drabba våra älsklingar..

Tröstkram

simzonites
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag pratat med matte och fått mer information.

Förra tisdagen märkte de att Jack hade blod i urinen, uppsökte då veterinären. Han fick Tolfedine och kosttillskottet Cystease, observera att han inte fick någon antibiotika!!! eftersom urinvägsinfektion sällan beror på bakterier??? På natten började han gå och skrika hemma och var orolig, vid kontakt med veterinären dagen efter så trodde de han var orolig på grund av smärtsam urinvägsinfektion…Fick Tolfedine i tablettform. På fredagen var man hos veterinären igen fick ännu en injektion med Tolfedine. Då tog man urinprov som visade på bakterier i urinen och han fick antibiotika. Han verkade då bli lite bättre och åt men på morgonen hade han spytt upp allt han ätit. På måndagen blev han jättedålig och buken var svullen. Han ultraljudades och röntagdes vilket påvisade vätska i buken. Man öppnade då honom och hittade öppna sår på tarmarna, varav ett var 1½cm stort. Man sydde ihop detta och han fick vara kvar på sjukhuset. Dagen innan midsommarafton öppnade man honom igen och såg då att det hade blivit massor av sammanväxningar där tarmarna försökt läka ihop sig själva. Även nya sår, familjen valde då att inte väcka upp honom ur narkosen.

Enligt veterinären är det helt klart att det är en reaktion på Tolfedine som orsakat detta. Jag kommer att försöka forska vidare i detta….

Mina tankar har hela midsommarhelgen varit hos Jacks familj och jag är så fruktansvärt ledsen för deras skull.

/Lotta

/Lotta

simzonites
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är Jack som kattunge, min absoluta favoritbild på honom….

/Lotta

/Lotta

krasivis
0

Oj, vad ledsamt och så sorgligt. Stackars katten, han måste ha haft redigt ont. Stackars hans familj. Tänker på dem och på dig som uppfödare Lotta. OMKRAMAR varmt!!!/Elisabet

Leffe
0

Visst är det fruktansvärt. Och sorgligt för ägare och uppfödare. En tanke - om en veterinär sätter in en medicin som kan ge skador vid för stor dos eller om medicinen kan ge biverkningar även vid normal dos , så tycker man att det bör komma direktiv att veterinären bör tala om det. När det gäller oss människor och mediciner får vi oftast veta ev biverkningar och får tips och råd hur man förtär dem.

Lovebuffen
0

Väldigt, väldigt tråkigt!

Skickar många varma TRÖSTKRAMAR till dig!

Kittentotts
0

Så söt han va på bilderna!

Hemskt för Jack att få gå igenom denna smärta

Och som ägare är det svårt veta att ens älskling haft så ont, och sen att mista dem:( Fruktansvärt!

/ Carina

Amorstroll
0

MÅNGA TRÖSTKRAMAR!

till dig Lotta och de nya ägarna. Han var en riktig sötnos så underbar på fotona du visar!

Jag har precis som Lotta P, # 1, inte hört att Tolfedin skulle kunna orsaka något dylikt. Dessutom är jag överens med Lotta P om att man bör för att säkerställa dödsorsaken, d v s sjukdomstillståndet överhuvudtaget ODUCERA katter för att  inte dra felaktiga slutsatser. Detta främjar allas vår avel att få så riktiga svar som möjligt på oväntade dödsfall med framförallt unga individer. De förväntas ju dock att få ett mycket längre liv.

Det kan tänkas låta hemskt att behöva oducera, men i slutänden gagnar forskningen alla andra levande katter som kan råka ut för något liknade. Erfarenheter ger kunskap ifall de är baserad på fakta och inte spekulationer.

Känner med er i denna sorgens stund!

Många många tröstkramar

från Lisa L S*Amors Troll

simzonites
0

Ja han har säkert haft fruktansvärt ont, stackars lille Jack. Det känns ju så jobbigt för hans ägare att han blivit sämre och sämre av medicineringen, de gjorde ju allt de kunde och följde veterinärens ordination. En liten tröst är att han de sista dagarna när han låg kvar hos veterinären, är att han fick morfin för smärtorna i alla fall.
Det är så tragiskt när unga djur dör för oss.

/Lotta

/Lotta

Marita-L
0

Usch vad hemskt Lotta…tusen tröst kramar till er alla.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

OhFours
0

Fruktansvärt för både dig Lotta och för ägarna till killen.

Många Många Tröstkramar

Helen & OhFour´s Katterna

miascharming
0

Tröstkramar

// Mia

simzonites
0

#13 Enligt veterinären som har öppnat upp honom så råder det ingen tvekan om att det beror på medicinen, utlåtande är att Jack var överkänslig för det ämne som Tolfedin består av.
Jag har pratat med ägarna om obduktion och jag är mycket medveten om vikten av att utföra det. Men detta var svaret som ägaren fått av veterinären i fråga om detta.

/Lotta

/Lotta

Sidentassen
0

#13 Mycket bra skrivet, jag anser också som du att det är viktigt detta med att utreda VARFÖR av de orsaker du skrivit. MEN man måste då vara medveten om att en obduktion är inte bara öppna en katt och konstatera att si och så såg det ut och därför är det nog detta. Nej veterinären måste ju skicka de skadade och vitala delarna till ett lab för att dom där ska kunna utreda vad som egentligen ordakade detta.

Det är många gåner man fått höra att, ja veterinären sa att det var "en sjukdom" , så jag får väl lita på det. Och så är det bra med det. Ja ur ekonomisk synpunkt för den som äger katten kanske (ibland) men ibland måste man ta den kostnaden.

Nåväl i detta fallet måste den stackars kissen lidit något oerhört, ja det gör ont i mig när jag tänker på det.

Skickar fler styrkekramar till er gör

Lotta P

Annkis54
0

Lotta ,..jag är så ledsen för allas er skull
stackars katt

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Amorstroll
0

# 19

Med "obduktion" men jag naturligtvis en som utförs på det sätt som du beskriver Lotta.

Jag hade ju förmånen att bo i Uppsala i många år och hade närheten till Ultuna djursjukhus med SVA som tar emot en massa prover som man kan få svar på. Ifall någon kattunge dog av någon konstig anledning, åkte jag upp med den och lämnade in för oduktion för att få ett riktigt svar på varför den gick bort i förtid.

Visst kostar det, nuförtiden tror jag ca 800 - 1.000 kronor, men det är det värt! Likväl (OBS!) som man kostar på sig en massa provtagningar på förhoppningsvis friska individer som i en del fall faktiskt kan vara diskutabla t o m ej tillförlitliga skall man även ta sitt ansvar och få ett riktigt besked om dödsorsaken och inte bara spekulera som en del gör.

Eftersom min första inköpta exot för ca 10 år sedan dog i FIP endast  4 månader gammal, spreds ryktet i denna ibland elaka kattvärlden något år senare att även nästa katt, en egenuppfödd hona på 2 år (min första kul!) som gick bort i Paseurella (vet ej ifall jag stavat rätt.?) dött i FIP! Men eftersom hon var ordentligt obducerad med vävnadsprover kunde jag visa upp oduktionsrapporterna att så var inte fallet. MEN framförallt visste jag som uppfödare vad dödsorsaken var och kunde handla därefter.

Lite synpunkter från Lisa L S*Amors Troll

manbukten
0

Sorgligt sorgligt söka s.k.a proffs som slutar med ett dödsfall

u-marklund
0

Så tråkig att han skulle gå bort.// kram

simzonites
0

#19 och #21 en veterinär kan ju faktiskt utföra en grov obduktion och därifrån ta beslutet om vävnadsprover m.m. ska skickas vidare till SVA.

Och det handlar absolut inte om att ägarna försöker komma undan kostnader i det här fallet eller att jag som uppfödare inte skulle ta ansvar eller vilja veta vad som hänt med katten som jag fött upp.
Försäkringsbolaget brukar ju kräva obduktion om de tycker att det krävs och det gör de för det mesta. Som uppfödare är det ju inte så lätt att göra något när man i efterhand vad det gäller obduktion.

Jag bara väntade på att någon skulle nämna FIP, konstigt nog i detta fallet så gjorde inte veterinären det, vilket de annars brukar vara snabba att göra när unga katter blir sjuka….

Jag tycker inte det handlar om spekulationer när veterinären talar om att det finns sådana här biverkningar och överkänslighets reaktioner med medicinen som katten i fråga har fått. Jag har själv haft detta till några av mina katter men aldrig fått någon sådan reaktion, men det finns alltid risker med all medicinering.Så det är varken jag eller ägarna som spekulerar i vad som hänt utan veterinären i så fall.

/Lotta

/Lotta

Sidentassen
0

#24 Och det var precis det jag skrev också Lotta," Nej veterinären måste ju skicka de skadade och vitala delarna till ett lab……."! Däremot så har jag INTE påstått att dessa ägare försöker komma undan något, läs ordentligt innan du gör några påståenden.

Hmm…. ja FIP kan det ju faktiskt också vara där sa du något, men detta får man ju som sagt var inte veta förrän ett lab gjort sitt. Men å andra sidan brukar det inte se ut såsom du beskrivit det, inne i buken alltså, så jag skulle inte rösta för det.

Hälsningar Lotta P

simzonites
0

#25 Ja ur ekonomisk synpunkt för den som äger katten kanske (ibland) men ibland måste man ta den kostnaden. Vad menar du då med detta? Jag förklarade att det inte handlade om den ekonomiska biten i det här fallet eftersom både du och # 21 
_Visst kostar det, nuförtiden tror jag ca 800 - 1.000 kronor, men det är det värt! Likväl (OBS!) som man kostar på sig en massa provtagningar på förhoppningsvis friska individer som i en del fall faktiskt kan vara diskutabla t o m ej tillförlitliga skall man även ta sitt ansvar och få ett riktigt besked om dödsorsaken och inte bara spekulera som en del gör.
_tar upp detta.
Och vad det gäller FIP så tror jag absolut inte att det har något med hans sjukdom att göra däremot att jag väntade på att någon skulle nämna det för det kommer alltid upp i sådana här fall.

/Lotta

/Lotta

Sidentassen
0

Men för f..n Kan man inte skriva något som gäller i allmännhet på det här stället ???? Varför ska allt tas så fruktansvärt personligt ?? Ge dig människa.

JAG har öht INTE skrivit om dina kattungeköpare, läs en gång till, OCH LÄS så kanske du ser att det INTE riktar sig till dom alls.

/Lotta här också men med ett P

simzonites
0

Varför ska alla ge sig just för dig Lotta? Och om det nu handlar om i allmänhet så kanske man ska skriva ut det för att det inte ska missuppfatts?
Jag skrev: Och det handlar absolut inte om att ägarna försöker komma undan kostnader i det här fallet eller att jag som uppfödare inte skulle ta ansvar eller vilja veta vad som hänt med katten som jag fött upp. För vad ska man svara på inlägg där det tas upp om kostnader för obduktion och ansvar som uppfödare i en tråd som man själv har startat? Jag har bara förklarat vad som gäller i det här fallet.

/Lotta

/Lotta

Leffe
0

Men vad håller ni på med? Här har en katt gått bort troligen i smärtor och ni håller på och bråkar om ord. De stackars kattägarna lider nog också och ni bråkar. Tråden handlade om medlet Tolfedine och reaktion på katt. Och nu bråkar ni om ev kostnad när det gäller obduktion och en har helt plötsligt börjat sätta i gång om FIP. Nä ge er - ni börjar bli löjliga

simzonites
0

#29 Precis Leffe, tråden spårade ur tycker jag också.

/Lotta

/Lotta

Sidentassen
0

#29 Precis Leffe, tråden spårade ur ordentligt lite här och där.

/Lotta P

Elisabet-E
0

En sådan fruktansvärd händelse och jag beklagar verkligen och lider med både dig som uppfödare och köparna som mist sin älskling.

Jag har tyvärr en hel del erfarenhet av uvi-katter och skulle kunna skriva en roman om veterinärer som rutinmässigt hasplar ur sig att det är stressblåsa, ger sjutton i att ta urinprov för att utesluta bakterier eller grus/kristaller och glatt skriver ut Tolfedine.

Har hört en hel del negativt om Tolfedine och har själv en katt som absolut inte tål det.

Det finns annan smärtlindring till katt som funkar klart bättre men framför allt måste veterinärer ta dessa uvi-problem på allvar och göra en ordentligt undersökning inklusive urinprov.

En sådan veterinär som av alla höjs till skyarna som så otroligt duktig på katter med uvi-problem kostade min katt livet och det har tagit mig hårt.

Amorstroll
0

# 24, # 26……

??????????????????

Jag är ledsen ifall du tog illa vid dig av mitt inlägg! Det var verkligen inte meningen! Jag förstår inte vad du tolkar in i mitt inlägg.

Jag skrev att jag tycker man skall ODUCERA med vävnadsprov framförallt unga katter som går bort i förtid alldeles oväntat för att vara 100% säker på orsaken och som exempel tog jag upp MIN inköpta exotkattunge som dog i FIP! Varför skulle du ta åt dig för det????????

Visst skall man väl kunna skriva något sådan utan att mena något illa med det???

Jag har själv haft kattköpare som har fått dödsfall och då har jag erbjudit mig att stå för oduktionskostaden för att slippa spekulationer i varför katten blivit sjuk/och avlivats. Tyvärr mottogs inte detta i ett fall utan man drog egna slutsatser och beskyllde mig för att avla på "sjuka" katter. Något som jag tog väldigt illa vid mig av.

Det känns som om man inte kan skriva något allvarigt, något man har erfarenhet av på denna lista utan att det skall tolkas som någonting elakt. Sjukdomar verkar tabu här…..??

Lisa L S*Amors Troll

Sidentassen
0

#33 Kan bara instämma med det Lisa skrivit…..

Lovelines
0

Usch så hemskt både för dej o ägaren! Tröstkramar i massor till er!

Hur som helst så har han det nu bra uppe i katthimlen och behöver inte lida!

Sedan kan man ju spekulera och dividera ur egna perspektiv vad det var hur länge som helst! Du fick ju ett svar på att han inte tålde medicinen och det bör väl räcka! Du och ägarna har ju gjort vad ni kunnat i detta!

//Kram Lena

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

simzonites
0

Tack för alla tröstkramar!

#32 Intressant att läsa det du har erfarenhet från angående UVI, jag vet ju att du berättat om dina katter här på forumet tidigare.

För övrigt så får jag väl tas med att jag antagligen tolkade in för mycket i det som några av er skrivit. Men jag försökte enbart förklara vad som gällde i just det här fallet angående de saker som togs upp.
Nu fick jag inte veta förräns i efterhand att han hade blivit sjuk och fått somna in, (hans ägare vet vilken tuff vår vi har haft och ville nog inte ringa och oroa oss skulle jag tro), annars hade jag gärna bett om en obduktion. 
Kattungen Lancelot som vi miste vid 16 veckors ålder i ett medfött hjärtfel obducerades annars hade vi aldrig fått veta vad som orsakade hans problem - då veterinärena inte hittade vad som var fel på honom trots många undersökningar. Så att obducera är av stor vikt.

Naturligtvis ska vi kunna använda forumet till att dela med oss av våra erfarenheter och kunskaper angående våra katters hälsa - det är något som gynnar alla och främst våra katter.

/Lotta

Smiley 0067.gif

/Lotta

Amorstroll
0

# 36

Vad glad jag blir Lotta att du vid närmare eftertanke förstår att det var verkligen inte illa menat från min sida. Jag förstår dig fullkomligt också. Du har haft det tufft vilket vi alla har det lite då och då.

Jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter och ville inte på något sätt att detta skulle tas som någon kritik mot dig eller den nya ägare. Absolut inte!

Kram Lisa L S*Amors Troll

Sidentassen
0

#36 Jamen det var ju bra att du kom till insikt om det Lotta. Självklart är det tråkigt att få ett sådant besked, men som du själv skriver så ska man nog akta sig för att tolka in en massa som inte hör dit, för det blir inte bra i slutändan då.

//LOtta P