Andas dåligt:(
Skrev här för ca 1 år sedan om min idag 11 åriga perserhane. Frågade lite om tips då han låter väldigt mycket när han andas. Nåja vi har ju avvaktat då han ändå har mått bra och veterinärerna har inte hittat något tydligt fel.
Var in igen efter julas då han blivit lite sämre (hans andning låter inte trevlig) och veterinären lyssnade på hjärta och lungor och det var U.A. Biljudet lokaliserades mera till de övre luftvägarna och vet. förklarade att det inte var ovanligt att "lösa gommen" tror jag ordet var kunde bli lite slapp med åren (speciellt på denna ras) och den kunde täppa till. Det kunde man åtgärda med en operation vilket jag helst vill undvika med en 11 årig herre. Men då han ändå mår bra så beslöt vi oss för att testa en kortison spruta för att se om han är svullen eller likn. Kortison sprutan hade ingen effekt så vi fortsatte att avvakta.
Idag tycker jag att han är sämre:( Detta går vääääldigt sakta men han blir sämre och sämre och självklart blir jag oroligare. För han låter inte alls trevlig då han andas. Men han äter och är pigg men leker dock inte (inte för att han är en lekfull kisse, men nu var det längesedan han fick ett ryck). När man ser på honom så tycker jag att han andas ut kraftigt, eller bätte ord är kanske tyngre, det är inga lugna in och ut andningar om man jämnför med de andra katterna (ej perser). Han verkar dock inte behöva anstränga sig märkbart och han andas inte med öppen mun eller så. Han har även kunnat hosta, men inte så ofta kanske 1-2 gånger per vecka.
Så ny tid hos veterinären är bokad nästa vecka för undersökning och röntgen.
Tänkte höra här med er ang. förslaget om operation. Någon som känner till den om problemet ligger i gommen? Hur stor är den operationen. Instinktivt så vill jag säga nej, om han sproblem blir för stora så blir det tyvärr dags för honom att vandra vidare, men samtidigt så är han ändå så pigg så ev operation är lockande. Men jag vill inte vara självisk och utsätta honom för smärtsam operation på ålderns höst. Men operationen är kanske inte så jobbig? Ska fråga mer när vi träffar veterinären men det är många tankar nu.
Känner inte till något om den här sortens operation så mitt råd är att du ber att få tydlig information av din veterinär, hur stora riskerna är samt hur prognoserna efter operationen är.
Eftersom han är 11 år så är det viktigtaste att hans hjärta är ok inför en operation men det lyssnar veterinären på innan.
Lycka till med din kisse
/Lotta
/Lotta

Jag hålle med Simzonite´s ovan
Det är ju en äldre katt, så jag hade ju velat slippa en operation vid denna ålder. Men du får ju lyssna på veterinären vad han/hon tycker.
/ Carina
Håller med Lotta med ett tillägg, du säjer att han hostar också. Kan det vara astma? Inte alls ovanligt på katt. Men det ser man på rtg i så fall.
Lycka till med din kisse
Hälsar Lotta P
simzonites & Kittentotts., det kommer bli en ordentlig diskussion med veterinären. För eftersom att det blir sämre, men det tar sin tid så måste något göras om inte nu men efter sommaren. Jag kan ju inte gå och avvakta tills han inte alls kan andas, eller att han börjar må riktigt dåligt. Som det ser ut nu så verkar han inte alltför besvärad, men det låter hemskt, väser och låter illa. Man kan ju bara tänka sig själv hur det är att ha det så:(
Han hade aldrig dessa problem i sina yngre dar.
Sidentassen: Veterinären hörde inga biljud på hans lungor, så det borde de väl göra om det är astma. Sen borde kortisonet ha hjälpt honom. Så tyvärr är det inte "bara" det:(
Tack för era svar:)
Jag vill verkligen inte utsätta honom för en operation, men om den är enkel så kanske det kunde vara ett alternativ, så han kanske får några år till.
jag har faktiskt aldrig hört talas om "lösa gommen"
men om hjärtat är ok så kanske det inte tar så mycket på honom med en operation…om den inte är stor
men det vet ju vetten
hoppas allt går bra för er
#5 Jo jag har hört talas om detta, så det kan visst bero på något sådant.
#4 Jag förstår inte varför man inte ska operera en katt bara för att den är 11 år och sas "gammal ??? Veterinären borde ju kunna tala om ifall det är lämpligt eller ej, anser dom det finns det väl inga hinder, om det nu inte är så att man inte har råd till det.
Hälsar Lotta P

11år är väl inte så gammalt? Jag menar en innekatt blir väl 15-20år om de får vara friska?
Skulle nog opererat då han ju är frisk och kry för övrigt!
Katarina
Annkis54, tack:)
Ja det är därför jag vill veta hur stor operationen är Sidentassen. Om den är relativt enkel så är det ju inte mycket att tveka om, men om den är jobbig för katt så vet jag faktiskt inte om jag vill utsätta honom för det. Egot vill det såklart, men den delen får man inte tänka med. Därför tänkte jag höra efter här om någon har erfarenheten från den operationen och kan berätta hur det har gått.
Friida, du han svara innan jag skickade iväg senaste inlägget. Nej 11 år är inte jättegammal, men han är inte ung heller och jag vill inte utsätta honom för en jobbig tid under en längre period, därav min fråga här.

#6 & #7 Nä det finns ju Perserkatter som blivit 20år, men också de som inte blivit 10år
Allt beror ju på katten och konditionen för avgöra om en operation är bra.
Men jag tycker väl 11år är en hög ålder, och risker finns alltid, kanske mer ju äldre de blir, men självklart skulle jag ge min katt denna chans om den vore stark och frisk.
Vet inte så mkt om denna operationen, men har ju vidgat nos en gång på en sällskapskille, fast det är ju ett enkelt ingrepp, mer än om de ska göra en mkt stor operation. Funderar om det finns något om detta att läsa? Har letat men ej funnit något
Hoppas du får ett bra samtal med din veterinär om allt
/ Carina
Kan ju uppdatera efter dagens veterinärbesök om nu någon skulle finna det intressant. Veterinären kunde höra att han lät väldigt tät när han andades, han väser och har sig så det var ingen nyhet. Vi tog flera röntgen bilder då de första över lungorna visade något underligt vid nack-kotorna. Så han fick lugnande då han annars lekte houdini och för att området är svårt att röntga om katten inte kan vara stilla.
Lungorna ser dock jätte fina ut, lite täta men det är inte underligt pga hans ålder. Inget som tyder på astma eller något annat i lugorna. Hjärtat såg normalt ut. Det enda veterinären hittade var förändringar i ryggkotorna vid nacken, hon hade aldrig sett det tidigare så gissningar är artros/diskbråck. Han visar dock inga problem från det området och att det skulle ha något med andingen att göra är mycket tveksamt. Isåfall kanske något växer där och trycker på luftstrupen.
Så vad finns det att göra, inte mycket tyvärr:( Ska provbehandla honom med antibiotika som vi inte tror kommer ge resultat, men då har vi iaf provat. Och hoppas kan man ju göra. Finns en massa andra mediciner man kan prova som är avsvällande (om problemet ligger där) men att börja experimentera med sprayer m.m dagligen känns inte aktuellt med en herre i hans bästa år. Det är ju inget bot i sig heller.
Det tycker inte heller veterinären, lite värdighet måste de få ha kvar.
Hans problem är helt enkelt pga hur han är utformad i andningsvägarna i direkt koppling till hans ålder som det ser ut nu.
Operera "lösa gommen" går ju men vi vet ju inte om det är orsaken. Så det alternativet känns inte heller aktuellt det ansåg inte veterinären heller. Det finns ju en liten risk att hans ryggförändringar (ligger i rätt område, vid luftstrupen) är orsaken till hans problem och då finns det inget att göra.
Så länge han inte lider så får han gå och skrota men det känns som om man måste börja göra sig förberedd på att se slutet närma sig. Även om katter kan bli 20 år så blir inte alla det, hur mycket jag än hade önskat.
Nä fy lätt är det inte, jag kan dock acceptera att han är gammal och ändå haft ett friskt långt liv innan. Han är inte ute ur leken ännu, kanske kanske kan antibiotikan hjälpa honom, men det känns inte hoppfullt nu.

Kanske kunde homeopatisk behandling hjälpa till att stärka upp honom så att han kunde få må lite bättre i sin andning…
Homeopati hjälper individen att läka sig själv och höjer livskraften.
Sedan finns det olika terapeutiska oljor som kan användas i aromalampa och på så vis andas in av katten.
Tänkte att man kan titta på alternativa behandlingar då han är ordentligt undersökt hos veterinären och de behandligar som föreslagits där inte känns så lockande.
/Lotta
/Lotta
ja, man gör det man kan..o sen kan man inte mer
jag skulle testat homeopatin oxå
Får jag fråga vart du varit med honom ?
hälsningar lotta p