Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1135 ggr
krasivis
0

Wendis första kull!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 6 juni föddes Wendis första kull. Tyvärr så blev hon snittad p g a långt och utdraget värkarbete. När vi kom till veterinären så var hjärtverksamheten hos bebbarna dålig. En liten bruntabby tjej var bara med oss några timmar innan hon gick över Regnbågsbron. Kvar är en blåtabby perser flicka och en solid svart pojke, troligtvis exotic.

De första dagarna var jobbiga, Wendi förstod inte att hon blivit mamma och hon hade ont. Jag fick hjälpa till med det mesta.

Nu går allt bra och Wendi sköter om sina små på ett alldeles förträffligt sätt.

yadhayezibas
0

GRATTIS till bebisarna!!! Skönt att allt är bra nu.

Ha en fin helg!
/Pethra

Annkis54
0

så skönt att det går bra nu i alla fall
hoppas att det fortsätter så

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

krasivis
0

Tack Pethra och Anki!

SussiF
0

Grattis, jag och Saga kikar väl in endera dan :-)

Kittentotts
0

Grattis t småttingarna!

/ Carina

sweete
0

Grattis till bebbarna och hoppas att det går bra.

/ Angelica

manbukten
0

Låter som en tuff vecka. Grattis till de små och lycka till

krasivis
0

Tack för era grattisar! Ja, det har varit en mycket tuff vecka. Det här är ju också min första levande kull. Jag var jätteorolig ett tag men nu känns det mycket bättre.

Tidlosa
0

De är ju bara såååå sötgullesnuttsiga & har vuxit massor!

Tur att de har en sån duktig Matte!!!

miascharming
0

Grattis ..Så söta Skrattande

Är så glad för din & Wendis skull att altt är bra nu,

Kramar Mia

Marita-L
0

Super Grattis fast det inte gick som man önskar. Nos pussar till mamma katt…

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

englagirl
0

Grattis till kullen. ÄNTLIGEN :-))))

Håller tummarna att allt går som det ska och hoppas på fler foton då dom öppnat ögonen :-)

Kram

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

MonicaLagerquist
0

Tusen grattis och tusen kramar till er.Ser fram emot att få komma över och pussa på dom.

Stolt ägare till tre La permer

krasivis
0

Tack alla för era gulliga grattissar!!! Fler bilder kommer när de öppnat ögonen - snart…. hoppas jag.

amarula
0

Grattis till bebbarna så söta

Kramar Britt-Marie

maggan47
0

grattis till supersötnosarna, Maggan47  

Boromir
0

Grattis till tillökningen, skönt att mammakatt tog till sig dem, trots den tuffa inledningen. Det blir spännande att få se mer av dem. // Malin

Naquita
0

Redan sagt grattis men grattis här med:D skönt att allt går bra nu!

Lovebuffen
0

JÄTTEGRATTIS!!

Bullan
0

Grattis till bäbbarnaSkrattandeOch lycka till!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Tessan73
0

Jättergrattis till dom små underverken.

//Tessan

Chiarettos
0

Ett stort grattis till din bebbar.

/Bodil

Cajza
0

Grattis till dina bebisar Elisabet, vad skönt att det är över. Det känns alltid jobbigt att mista någon av de små, men njut nu av dina två sötnosar. Lycka till med dem // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Dolleminas
0

Än en gång grattis!!! Hoppas de växer så det knakar…Kyss

simzonites
0

Grattis än en gång till småttingarna, va skönt att de och mamma katt mår bra nu

Kram Lotta

/Lotta

krasivis
0

Tack för era gratulationer till de två små! De växer så det knakar o sänder nospussar till: Britt-Marie, Maggan47, Boromir, Naquita, Lovebuffen, Bullan, Tessan 73, Chiarettos och Dolleminas. Även till er som grattat tidigare.

Jag tänkte berätta lite om hur det var den första veckan. Det kanske är någon av er som haft en katt som bliivit snittad. Det här är min upplevelse av det. Som jag tidigare berättat blev alltså Wendi snittad och en unge klarade sig inte. På Djursjukhuset sade de till mig att de sköter om mamma katt men kattungarna fick jag pyssla med själv, vi kan titta hit lite om vi har tid, fick jag höra. Så de visade mig hur jag skulle försöka lägga till de små så de kunde börja dia. Det var inte helt lätt i början. Wendi kräktes och drägglade och var allmänt otillräknelig, alltså inte till någon hjälp. Till sist så diade i alla fall de två som nu är kvar. Den lilla bruntabbytjejen tog aldrig spenen.

Mitt i allt det här skulle vi fira vår son som tog studenten precis på samma dag. Så där sitter jag hos vetten och tiden går och jag vet att jag borde åka hem för att komma iväg till sonen vid hans skola i Eskilstuna. Som tur är så kommer Wendis uppfödare till veterinären. Så hon tar vid och jag åker hem. Byter kvickt kläder o åker iväg till Eskilstuna utan att duscha o tvätta håret för tiden räckte inte till.

Under tiden är Anny med de små bebbarna o mammakatt. Hon tar med sig alla hem till mig o strax efter är det bara två kvar. Sedan när studentfirandet är över på kvällen så är jag med Wendi hela tiden. När ungarna lagt sig vid varsin spene för att dia så reser hon på sig och ruskar av sig dem. Inte bara en gång utan hela tiden. Jag försöker "övertala" henne att ligga kvar men det går inte. Jag ringer o frågar veterinären om jag kan ge smärtstillande till Wendi, men det tycker de inte p g a att då får kattungarna det också. Då ringer jag till Simzonites, Lotta för att rådfråga henne. Tidigare hade jag köpt ett förlossningskit med homeopat medel för att ha under förlossningen. Hon rekommenderar mig att krossa Arnika kulor och ge till Wendi för att lindra smärtan och att ge henne detta flera ggr under dagen. Senare så löser jag även upp tio st kulor i vatten och baddar på snittet. Och tänk, det hjälpte!!! Tack Lotta!!!

Wendi gjorde ju inget själv först utan jag fick lov att kissa o bajsa de små efter ätandet. Efter tre dagar fick hon för sig att hon skulle flytta ungarna och byta bo. Då var hon så klumpig att hon tog för hårt i den lilla hanen så han fick ett sår i ljumsken…. Suck! Nåväl, det tvättade jag med Aloe Veterinary Formula som jag köpt av Dolleminas förut. Tack Maggan! Den lille skrek som en stucken gris när jag tvättade såret o mamma katt var jätteorolig. Wendi gav sig inte förrän hon fått in ungarna i ett litet bo under en klöspelare. Där la jag in ett lakan och ungarna. Wendi kravlade in där och var nöjd!! För första gången så var hon verkligen nöjd. Så efter det så har hon skött allt med ungarna, matat, tvättat dem o kissat o bajsat dem.

Idag flyttade jag ungar o mamma katt till en större bolåda och det gick bra för nu är Wendi trygg i sin mammaroll. Det här var ju hennes första kull och inte så lätt situation för en liten katthona.

/Elisabet

Annkis54
0

vilken historia
tänk att saker o ting alltid händer i flertal,…aldrig en sak i taget.
tack Gode Gud!! för homeopatmedicin…jag har oxå kitet hemma. O ett kompendium
Aj. stackars lille kille med sår i nacken
skönt i alla fall att Wendi är nöjd nu. Krama alla

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

krasivis
0

#27 Hon bet honom i ljumsken där skinnet är tunt som tur är så läktes det fort.

Dolleminas
0

#28 åh jag blir både glad och tårögd av denna berättelse… jag blir så glad över att lärt känna dig och katterna om så "bara" över nätet… krama om de fyrbenta från mig!!!Kyss

krasivis
0

#29 Detsamma.

Jag vill också tacka Anny för all den hjälp som du bistod med den här dagen - den 6 juni. Du låg där inne i badrummet o pratade o lirkade med Wendi och bebisarna hela dagen när vi andra roade oss med studenteriet.

Tidlosa
0

#30 Du behöver inte tacka. Det är självklart att jag kommer om du behöver det! Jag fick ju dessutom en alldeles egen bricka med godis! Det ni andra! Jag fick mumsa så mycket gottigt så ni anar inte! Å det allra bästa - jag fick se 7:e generationens första timmar i livet.

Kan även tillfoga till Krasivis berättelse: Innan jag for från Strömsholm så bad jag vetten kika på bebbarna samt Wendi. De såg inget som gjorde att jag skulle stanna. Det enda som inte var som det skulle var att tabbyn inte åt. Hon reagerade när man la fingret emot munnen, med sög inte när hon fick in bröstet i munnen - inte äns när jag mjölkat fram mjölk.Ingen av de vettar som tidigare varit in eller sköterskor lyckades få henne att dia. Jag packade ihop bebbar & Wendi, for hem - lassade ur dem i babykorgen - Wendi agerade som en förnuftig orolig mamma, vilket kändes mycket bra. Var med dem en kort stund. Gick ut då vovve o övriga katter var lite oroliga utanför. Gick in efter att ha vittjat kylskåpet på kattgodis - och då var lilla tabbyn helt slapp. Försökte få igång henne samtidigt som jag försökte få tag på strömsholm samt Krasivis själv…. Men tyvärr, så lyckades jag inte.

Annkis54
0

#31..ibland så är det bara inte meningen
7:e generationen…wow impressiv

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
0

#26 Arnica är kanon till så mycket, det ska man alltid ha hemma! Skrattande

Är så glad att jag kunde vara till hjälp.

Kram Lotta

/Lotta

Summerwinds
0

Vilken pers ni måste ha haft med allt som hänt! Skönt att allt lugnat ner sig!

Jag har haft en hona som blev snittad, men hon födde 4 st hemma och så plockade de ut 1 levande unge på djursjukhuset. Hon pysslade och fixade med ungarna även på vägen hem när hon var groggy. Men det är kanske är en viss skillnad om de föder någon/några naturligt först och att de har detta färskt i minnet innan de sövs, än om de blir snittade utan att gå igenom någon förlossning. 

Lycka till med de små i fortsättningen! Ska bli kul att se bilder när de blivit större! Glad

krasivis
0

Ja, det har sannerligen varit omtumlande! Jag är så glad att allt går bra nu för mamma katt o ungarna! Mera bilder kommer!

Marita-L
0

Hjälp vad det kan hända mycket….å allt på en gång också stackars er… Men underbart skönt att allt löste sig till slut.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

cobbyluck
0

Grattis till dina små.

Lycka till med de och de andra vackra katterna du har.

Vi ses väl på någon utställning iframtiden.

/ Yvonné

krasivis
0

#36 Det är ju typiskt att allt ska vara på samma gång. Vi överlevde ju i alla fall, de flesta av oss.

#37 Tack för lyckönskningen och ja, vi syns nog på utställning någon gång. /Elisabet

kalltorpets
0

Oh vad skönt att allt gick bra till slut! Måste ha varit en jobbig period Fot i munnnen Vill gärna se foton på de små!!!!

Lena

Trini
0

Oj vilken historia!

Grattis till kullen och lycka till med allt nu i fortsättningen. Starkt jobbat under alla komplikationer.

Kram

Trini

krasivis
0

Tack Lena och Trini!

Idag har lilla svarta killen öppnat sina ögon. Han är så gullig. Mamma katt är duktig att sköta om dem men har sina bestämda åsikter om var de ska vara och hennes åsikter är inte mina men det är hon som bestämmer!!!/Elisabet

u-marklund
0

Grattis och vi får väl hoppas på kort innom en snar framtid :-))

Sidentassen
0

OJ vilken pärs ni haft  men skönt att det gick så bra. Jag gick faktiskt och väntade att du skulle ringa………..

GRATTIS till de två små, ser fram emot bilder här senare.

#33 Vad är Arnica, något jag behöver ??

Hälsar Lotta P

krasivis
0

#42 Tack och ja, det kommer bilder.

Tack Lotta, jag ringde faktiskt ett par ggr men du var inte där då.

Arnica är ett homeopat medel som hjälper mot värk, sår m.m. Jag köpte ett s k "förlossningskit" av Simzonites, där ingår bl a Arnica. Det var till stor hjälp i den här situationen när det inte gick att ge smärtlindring på annat sätt.

simzonites
0

#43 precis som #44 skriver så är arnica ett homeopatmedel, ett av dem som man alltid bör ha hemma, både för katternas skull och sin egen. Det är smärtlindrande, minskar blödning, läkande och vid benbrott påskyndar det läkningen.

#44 vi har haft strul med telefonen, så jag har ingen nummerpresentation annars hade jag ringt upp dig Generad

/Lotta

/Lotta

krasivis
0

#45 Nu blev det riktigt "tokigt" alltså, du hjälpte mig så bra när jag ringde.

Men nu, menade jag Lotta P, som inte var hemma när jag ringde. Det är helt okay, allt ordnade sig ju till sist./Elisabet

Sidentassen
0

#44 Åh NEEEEEEEEEJ ringde du, säkert pratatde jag i den "vita" telefonen.  Det är min Skype-telefon och den går det inte att ta R2 på utan då får man låta det ringa så folk istället pratar in ett meddelande. Skönt att det ändå ordnade sig, men nu får jag dåligt samveteGenerad

Hallå förlossningskit ??? Berätta mer!!!!!!!

#45 Kan du maila mig så jag får veta mer……..det låter som om du har en hel hög med grejor som jag behöver:-) lotta@sidentassen.com

Hälsar just Lotta P

simzonites
0

#46 ha, ha så det kan bli Skrattande

#47 det kommer ett mail till dig med info…

/Lotta

/Lotta