Hur ser en perfekt
Sköldpaddstabby ut?? Då menar jag i fläckarna… Vart skall dom sitta och hur mycket? Är det en fördel om även nos speglen är delad? Eller om den är en färgad?
Hur mycket färg? Vart är den perfekta platsen i ansiktet?
Eller är det olika tycken å smak? Finns det ett speciellt schema??
Om vi tänker utställnings mässigt
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Det är ju stor skillnad på skptabby-vit och "utan vitt. Jag antar att du avser utan vitt eftersom du i din fråga inte nämner det alls.
En skptabby ska ju vara jämt melerad i sin färg och så kommer agoutin till utöver detta.
På en vitfläck är ju paddfärgerna avgränsade mot varandra och där ser det helt annorlunda ut.
Personligen föredrar jag svart nos på dessa färger, tycker de med rosa nos ser "jättekonstiga" ut……….
Lite "info" ur mitt "arkiv" var det………
Hälsningar från Lotta P
Jätte söt kattunge Carina.
#2 Ja utan vitt …en helt vanlig fin tabby… Jag föredrar också en hel färgad nos spegel..ex svart..tycker också att det ser lite konstigt ut annars…
men är det mäst önske värt tro?
Vart skall den bästa fläcken sitta på huvudet i ansiktet?
Finns det någon bild någonstans hur fläckarna är önskevärda? Jag minns att jag har sett det någonstans men jag hittar inte vart..någon?
Nu har jag hittat den….vad tror ni?
http://www.raskatt.com:80/europe/farger_nedarvn_parn/monster.html

Kan tabbykatter verkligen ha svart nos?
Jag trodde alla augoti hade tegelfärgad nos såvida de inte är vitfläckar?

# 5
WOW VILKEN SÖTNOS !
tycker Lisa L S*Amors Troll

#8 Tack Lisa!
/ Carina

Sköldpaddstabbyna kan se väldigt olika ut när det gäller de röda eller creme inslagen som kan vara mer eller mindre. Oftast dyker inte den färgen upp till fullo förrän honan är vuxen.
Tabbymönstret skall framträda tydligt och det är ju ett "standardmönster".
Jag har haft några olika genom åren, dock enbart den mörka varianten, den med svart och rött ej den blått och creme.
Här kommer S*Amors Troll Mona Lisa i olika åldrar

En annan som jag sålde till Norge är Amors Troll Bella.
Hon är förresten kullsyster till Amors Troll Ghost Rider, alias Labbe. Tyvärr är svansen bortkapad på denna bild. Synd för den var ståtlig lika bred som ryggen och jätteyvig.

Exotsköldpaddstabbyn är jättehäftiga tycker jag. Här kommer Amors Troll Julia………

samt Julias lilla dotter JoJo……..

Lite från mig!
Kram Lisa L S*Amors Troll

# 11 Vilka underbara Flickor du visar upp!
/ Carina

Nej en tabbykatt har alltid tegelfärgad nos.
Stolt ägare till tre La permer
#7 & # 13, självklart har ni rätt. Eftersom jag föder upp vitfläckar och alltid har gjort så tänkte jag fel, men jag är ju inte sämre än att jag kan ändra mig :-)
Fantastiskt fina tabbypaddor ni visat upp här, det sätter igång ett habegär som är sällan skådat ska ni veta. Paddor är verkligen något alldeles speciellt
Hälsar Lotta P
#5 jisses vilken goding …hadde nästan glömt av att du hadde fått en sådan snygging…=))
#6 underbara tecken… de är bara så vackra…de små paddorna..
#11 Jag vill haaa….känslan kommer verkligen fram när du visar Bella…mums..!!!!
Jag säger nästan alltid fel…men när jag säger enfärgad så menar jag den valiga tabby nosen… och inte den delade som det ibland kan bli på daddor..
Vad tror ni om kartan…visst talar den om vart det skall sitta..stämmer den ?
Sedan när det gäller svartsilversköldpaddtabby där kan ju det vara svårt å se vad som är rufism å vad som är padd tecken…om man inte vet vart det skall sitta…och hur färgen skiljer sig från rufism…

Väldigt fina sköldpaddstabby ni visar. Jag har ju bara erfarenhet av paddor med silver. Där föredrar jag ordenliga röda fläckar. Denna lilla tjej är 3,5 månad gammal och hennes röda spricker upp mer och mer. Precis som jag önskar. Ho heter förresten (N) Exporamas Rosali.
Lena W
Betty Back`s Exotics
Underbart söt Lena !!! Mums…

Mycket godis här

# 16
JÄTTEGRATTIS Lena till denna vackra katt! Helt underbart mönster på henne! Det är en DRÖM för mig att få en sådan katt!

Underbara sköldpaddstabby ni visar upp! Är rmärkligt med mönstade katter! Trodde själv att jag hade en tabbymönstrad padda, men ack nej! Blev tigre som junior och spotted som vuxen! Skickar med ett foto på S*Källtorpet´s Znowspot som junior och tigre och dessutom vitfläck! Tycker själv att hon helhäftig färgfördelning !
Underbart snygg…men vi kan ta bort det vita =)) för då skulle hon bli ännu vackrare
fniss
#20 ja den där katten har så häftig färg in real life!!! Superfin!
Jag tycker absolut att det är snyggast när nosen (nosryggen) ej är röd eller cremefärgad. Speciellt om nosen är delad, så finns det risk att katten ser sne ut, tycker jag.
Det jag har hört från domarna genom åren är, precis som ni skriver att det svart/röda resp blå/creme ska vara jämt fördelade över hela katten och att de ska ha tydliga tabbytecken "uppe på" paddfärgen.
Något som flera domare har sagt är att de gärna vill ha mycket rött el creme även på svansen, benen och på alla fyra tassarna/tårna och att man tydligt ska kunna se att det är en sköldpaddstabby i ansiktet. Ingen har dock sagt (till mig) att de velat ha rött el creme på nosen. Vilket ingen av mina sköldpaddstabbysar har/haft.
Här är mina svarta sköldpaddstigre/spotted

Halkatlas Pearl of Passion, PER f 23

Pärlans dotter, Summerwind's Wild Whisper, PER f 24
Underbart fina Eva !!!!
#24 wow vilken häftig bild den sista!!! Jag såg inte att det var 3 katter först.Tala om att ligga o mysa!

Jag kom precis på att jag faktiskt just nu har 3 kattungar som är sköldpaddstabby tjejer. Den första är perser och heter S*Amors Troll Hard Candy

De andra två är fortfarnade så små så jag kan inte avgöra ifall de är perser eller exoter. Några namn har de ännu inte heller fått……. Jag tror dock att denhär är exot……?

Den tredje är så liten fortfarande så det är svårt att säga perser eller exot…..?

Ifall dessa är "perfekta" är svårt att sia om det får framtiden utvisa!
otroligt söta