Avmaskning kattungar
Undrar om någon här har dålig erfarenhet av att kattungar blir sjuka när man avmaskar dom och vad brukar ni avmaska med?
För första gången har jag en kattunge som blivit dålig "lös" i magen efter att jag gett henne Banminth. Har alltid använt detta till mina kattungar och aldrig råkat ut för det tidigare.
Har pratat med några uppfödare och en del avmaskar aldrig sina kattungar. Hr gör ni??
Jag avmaskar men man ska nog inte göra det för tidigt och helst inte i samband med tex avvänjning/ övergång till torrisar/ välling/nötfärs för då kan de nog vara lite känsliga i magen ändå. Ge en "klutt" diarsanyl så ska du se att det går över 
Glömde skriva att ibland kan de bli lösa ifall de har mask när man avmaskar..

Jag har slutat att avmaska jag testar istället.Köper Kolla Masken på apoteket.Ingen av mina katter eller kullar har eller har haft mask.Tycker att det är helt onödigt att ge medecin om det inte behövs.
Stolt ägare till tre La permer

# 3 håller med Monica här.
Tjejen på apoteket sa likadant när jag skulle köpa Banminth för ett tag sen….Har dom mask då frågade hon? näääää inte vad jag vet eller tror. Då SKA du inte avmaska heller, sa hon.
Hmmmm veterinärerna säger MINST 4 gånger? vid 3,6,9,12 veckor 
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Vad är kolla masken??? Det låter ju himla bra för jag tycker inte heller att man borde behöva avmaska när man har innekatter..
Undrar också vad kolla masten är?? Vore skönt om man slapp avmaska dom små liven.
#1 Vad är diarsanyl och var får jag tag på det??
Diarsanyl är en sorts pasta som är emot tillfällig lös mage. Funkar toppen tycker jag och man kan ge det till kattungar. Jag har köpt min hos veterinären, kan finnas i djuraffären oxå men det kan jag inte lova.

"Kolla masken" är ett kit man köper på apoteket och testar om katten har mask.
Kopierat från Apotekets hemsida:
Asken innehåller följesedel, provrör, spatel, engångshandskar, instruktioner och avmaskningstips. Instruktion för när och hur man samlar träck följer med i provboxen.
I träckprovet kan ägg från spolmask och hakmask samt eventuella koccidier upptäckas. Hos kanin och marsvin kan även springmaskägg påvisas med denna metod. Träckprov är inte en säker metod för att påvisa bandmask men om man ser ett misstänkt bandmasksegment i avföringen kan man skicka med det i en separat plastpåse och kostnadsfritt få hjälp att avgöra vad det är.
Provet analyseras samma dag som det kommit till laboratoriet och svaret skickas senast påföljande dag. Svar sker med e-post, fax eller brev.
Förpackningen är en returförpackning med portot betalt. Kostnaden för laboratoriearbetet är inkluderat i priset.
#4 den rekommendationen kan ju inte gälla innekatter?

#9 jooo enligt min veterinär så gör den det på ALLA katter. Sjukt? jaaaa om du frågar mig så :-)
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Då behöver din vet uppdatera sig lite.
Trist att många veterinärer har så dålig koll.

En länk till företaget som tillverkar Kolla Masken
jag har samma erfarenhet som du #0…de senaste 3-4 kullarna har jag fått magreaktioner på kattungarna
har därför slutat att avmaska de. Banminth är det som jag har använt de gångerna
länkar till ett par såna här trådar från förr
Avmaskning!
har nån märkt av biverkninga
Ett "problem" är ju att i våra regler så står det att katten ska vara avmaskad innan den flyttar….eller är det inte så hos alla klubbar??
om man köper "kolla masken" kit..testar man alla då eller hur gör man??

#11 jaaaa en uppdatering där skulle inte skada :-)
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Jag har lärt mej att avmaskar man för ofta så blir maskarna resistenta mot medlen som används, därför är det bättre att testa om dom har mask och i så fall avmaska. annars ska det inte behövas
// Britt-Marie
Tack för alla svar, nu ska jag också SLUTA med att avmaska mina små. Hållr nu tummarna att hon blir bra den lilla.
#1. Skäms nästan för att säga det men jag hade "diarsanyl" hemma. Hade glömt att jag köpt det av min veterinär för minst ett halvår sedan. Har lyckligtvis inte behövt använda det därav glömskan får jag hoppas. Men när jag läser så står det från 2 kg. Men jag måste väl kunna ge den lilla lite redan nu eller??
//Bodil
#16 *ler* Ja det har jag gjort efter inrådan ifrån veterinär.
Ska testa bums.
Min vet. säger att man ska vara försiktig med avmaskningsmedel och BARA använda det vid misstanke om mask. Jag avmaskar mina ungar vid ca 10 v ålder med Banminth som är mildast men det tar ju inte bandmask. Maskmedel är ett gift och det ska man ha i minnet. Vissa katter är överkänsliga för olika preparat. Jag har hört om många som helt tappat sin päls eller fått utslag eller diaree.
Eftersom mina vuxna katter bor ute i kattgården hela somrarna, brukar jag avmaska dem på höstarna när de flyttar in, för säkerhets skull, ifall de skulle ha fångat nåt byte. Ibland brukar barnen på gården repa av gräs och ge katterna och där kan finnas maskägg. Under 30 år har jag aldrig haft mask på mina katter.
Har man enbart innekatter, som inte träffar någon utekatt, finns ingen anledning att avmaska enligt min vet, som inte rekommenderar Axilur annat än i undantagsfall. Många biverkningar.
Erna
www.yamacatos.se
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Vilken klubb är du med i?Jag mailade till SVERAK och frågade och har jag kollat att dom inte har mask så är det okej.Sen står det inte längre i SVERAKs regeler att kattungarna ska vara avmaskade.Gör det det i er klubb kan du ju informera om att det numera går enkelt att kolla om kattena har mask och att det ev behövs ett uppgradering av reglerna i er klubb.
Jag skickar med intyget som jag får från Kolla Masken där man kan se när katten är testad och utfallet av testet.
har precis gått ifrån Kustkatten till Hallandskatten
när jag var på kustkattens möte sist så tog de ett förslag att regelverket skulle säga avmasking eller test..så där ändrar de det väl förhoppningsvis vid nästa årsmöte
nu är jag helt hopplös på att hitta saker o ting i våra klubbars stadgar o regler..så just nu hittar jag inte detta skrivet varken på FHK eller IDP hemsida..så jag kan ha fel..men jag tror inte det.
när ni testar katterna med kitet..testar ni alla ungar då????
Jag är med i Kustkatten IDP och vi måste avmaska alla kattungar innan flytt.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
#22..var det inte så hos FHK oxå marita??

På kullar gör man ett gemensamt test .Man tar en klut bajs från varje kattunge och lägger gemensamt.På vuxna katter har jag tagit ett prov på varje katt/tillfälle.
ok..#24..tack
Efter vad jag vet, så kan det vara missvisande att testa avföringen för mask av olika orsaker, så jag skulle nog inte lita på det helt 100. Flera veterinärer har sagt att det är vanskligt att få träff på avföringen, då den kan finnas varsomhelst.
En av orsakerna är att spolmasken inte finns i tarmen, utan i magsäcken och kräks upp, den kommer aldrig ut i andra änden. Bandmasken däremot finns i tarmen och ibland kan man se maskägg runt om anus. Detta har jag sett på andras huskatter. Då är ju testen helt onödig.
Vissa sorter av mask finns i blodomloppet och hjärtat men är mycket ovanligt på katt.
MVH Erna
www.yamacatos.se
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Testar man kullen vid fyra veckor ska det vara säkert.

Vi har aldrig avmaskat en kull. Men vi har tagit prov och det vissar att vi är maskfritt. I Danmark kan man inte få tag i maskmedel utan recept. Det tycker jag är helt rätt. Vi avmaskar alldeles för mycket här och det är inte bara avmaskning utan här sätter man i ampivet på kattmamman cirka 10-14 dagar innan hon ska födda. Nä vi ger katter, hundar, barn och vuxna alldeles för mycket piller så den dan det värkligen behöver det så hjälper det inte.
MVH
Yvonné
#28..vad ger man ampivet för???

Ampivet tabletter är ett ampicillin till behandling av gastrointestinala infektioner hos hund, katt, föl, kalv och smågrisar. Samt till behandling av urogenitalinfektioner, luftvägsinfektioner och svåra lokala sårinfektioner hos hund och katt.
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
#28 Kan inte annat än hålla med, både maskmedel och antibiotika används ibland för frikostigt och i "onödan", precis som du säger så kan det bli så att när det verkligen behövs så kanske det inte hjälper.
Jag tycker det är skitdumt att SVERAK återigen ändrat vaccinationsreglerna så att vi måste vaccinera varje år fast det finns vaccin nu som håller två år
Förlåt att jag kom ifrån tråden lite grann..
/Lotta
/Lotta

Fast om din vet skriver på att vaccinet håller två år så får du vaccinera efter det.
Saxat från SVERAKS hemsida
Nya vaccinationsregler inom FIFe
(för tillträde till utställning)
På FIFes senaste GF i maj 2007 bifölls en motion om förändrade vaccinationsregler from 1 januari 2008. De innebär i korthet att alla katter ska vaccineras regelbundet mot kattpest och kattsnuva.
Giltighetstiden för vaccinet ska påföras av veterinären på vaccinationspappret eller i kattens EU-pass. Tidigare generella gräns med två år är alltså borttaget och ersatt med den gränsen som veterinären/vaccinationstillverkaren rekommenderar, vilket kan vara ett år på vissa vaccin och två eller flera år på andra vaccin.
#32 räcker det om det står på vaccinationsintyget att omvaccinering ska ske om 2 år? eller måste man ha ett speciellt papper?
/Lotta
/Lotta

Vet inte maila SVERAK och fråga.
#30..jo..att det är ett penicillin vet jag
men om man ger som det står i #28..varför gör man de då??
vad är det man är ute efter??
Den lilla är fortfarande lös i magen trots att jag gett henne diarsanyl. Tycker bara att det kommer ut precis som små gruskorn av det ihop med det lösa. Någon som vet något mer jag kan testa på henne för att binda ihop avföringen. Det kommer inte mycket med kladdigt nog blir det, jag måste få stopp på detta snarast. Hon är bara 5 veckor och jag lider så med henne.
/Bodil
Jag kan varmt rekommendera Pro-Kolin, det innehåller mikroorganismer som finns normalt i tarmfloran samt kaolin och pectin som är bra för mage/tarmslemhinnan.
Vi har använt detta istället för Diarsanyl de senaste gångerna och tycker det är mycket bättre. Ett stort plus är dessutom att katterna gillar det!
Du köper det hos veterinären, vet ej om apoteken för det också, men fråga.
Hittade bara en länk om produkten på engelska men du ser hur förpackningen ser ut i alla fall…
/Lotta
/Lotta
Ska köpa och testa även detta.
/Bodil
/Lotta
#38 jag har pm:at dig 
/Lotta
/Lotta
Ringde apoteket men dom har inte pastan, ska kolla på djursjukhuset så får vi se om dom har den.
/Bodil
http://www.animalpro.com/website2/1.0.2.0/3/1/index.php
Djurapotek på internet… Kanske finns nåt där?