Perser iFokus

Perser

Etikett12-pälsvård
Läst 3846 ggr
spunk
2008-06-11 19:51
0

Bada eller inte

Hej! Jag har för en vecka sedan tagit över en perser som inte kunde vara kvar hos sin ägare. Själv har jag bara erfarenhet från helt "problemfria" ragdolls vad gäller pälsskötseln, men jag har förstått att det kan vara annorlunda med en perser. Bland annat har jag läst att de bör bada med jämna mellanrum, men den här herrn har enligt förra ägaren aldrig badat. Så min fråga är: Ska han badas? och: Hur vänjer man en 5-årig perser som aldrig badat vid att bada?

Tacksam för råd!

Marita-L
2008-06-11 23:26
0

Gör ett försök han kanske gillar det…klipp klorna bara först.. Lycka till..

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
2008-06-12 00:25
0

o ta det luuuugnt…

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
2008-06-12 09:56
0

Kanske börja försiktigt med att sätta igång kökskranen och se om han är intresserad av att leka med vattnet. Sedan tar du honom dit du tänkt dusha honom och gör samma sak dära…låta han leka med vattnet. Sedan spola försiktigt på tassarna och samtidigt klia honom eller borsta honom om han gillar det…och öka succesivt.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Sidentassen
2008-06-12 12:10
0

Jag tycker de andra sagt vad som ska säjas, MEN GLÖM INTE !!! Vattnet SKA vara VARMT, riktigt varmt. Ja inte så du bränner dig men iallafall som när du själv tar en vanlig dusch. Annars fryser din kisse och då LOVAR jag dig att han kommer INTE att tycka om behandlingen.

Lycka till önskar

Lotta P

spunk
2008-06-13 21:32
0

OK, tack för svaren, de var till jättestor hjälp.. Men min första fråga återstår liksom: ska en perser bada, och i så fall hur ofta?

Tacksam för råd, igen…

Bullan
2008-06-13 22:07
0

Ja, och där tvistade de lärdeOskyldig

En del har mer el mindre badshema på sina katter, själv badar jag endast inför utställning eller….då de börjar kännas aningens sträva i pälsen. Då är risken att de börjar tova och få tjorvig päls…och badar man och fettar ur pälsen då, så håller de sej ganska bra och man har en relativt lättskött päls. Så på en ana honan blir det bad mkt sällan, då hon inte ställs så mkt eller har lång päls och dessutom en mkt silkig päls. Medans den andra har en mkt ulligare och mkt längre päls, så hon behöver bad iallfall en gång var 6-8 vecka för att inte börja tova.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Marita-L
2008-06-13 22:16
0

Jag har bad schemaCool ja….Lite olika per katt hur lång tid i mellan…men det går aldrig mer än 6 veckor…där går min gräns….har provar det några gånger å..nix det är för lång tid…jag har några grisarOskyldig Jag tycker det verkar som om pälsarna mår bättre av att bada ofta de växer mer å ser ständigt fina ut…sedan luktar dom gott och ser ut att må mycket bättre än med en smutsig päls…botten blir så fet annars…

Men det är ju jag.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
2008-06-13 23:13
0

Ska han badas? frågar du
om han inte har blivit badad på 5 år…hur ser han ut nu då??
ser han ok ut…så kanske han inte behöver badas på de närmaste 5 åren heller:):)
egentligen så vet jag inte helt säkert
har aldrig haft en perser som jag inte har badat
de har ju ett naturligt fett i sin päls som vi väl mer eller mindre tvättar bort vid baden
men om man inte skulle bada katten o han kammas o pälsen sköts på det viset …så vet jag inte hur de ser ut efter 5 år
kanske BEHÖVER de inte badas.

i övrigt så badar jag mina ung. som Bullan gör
har inte badschema på mina.
de som jag inte ställer ut..badar jag när de ser "feta" ut
men alla katter blir ju inte feta i pälsen heller
mina exoter badar jag knappt allsHemlis…förutom ungarna för att de ska lära sig..o de som jag ställer ut..naturligtvis
hoppas inte mitt svar blev rörigt nu:):):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
2008-06-13 23:21
0

Här har jag badschema, de badar olika efter hur de visar sig behöva, de flesta badar 6-8 vecka för hålla sig tovfria, behöver knappast kamma mina imellan då de är bra tills nästa bad.

Just nu har jag klippt ner 2 helt, detta är första gången i deras liv, och då passar jag på bada ordentligt när man har möjlighet komma ner i botten rejält

Jag har svårt föreställa mig en perser som inte badat på 5årFundersamHar ju en vän som har en halvperser på 10år, så många ggr jag fått reda ut henne med trimmern, hon blir totalt tovad som en matta om man inte sköter henne med trimmern o bad efter klippningen. Nu bor jag granne med dem sen i höstas, så när jag ser hon börjar få lång päls klipper jag bara ner, jag frågar inte, tycker synd om katten då hon måste plågas av tovorna, hon går ju ute i alla väder, kan tala om vi är bästisar idagSkrattande

/ Carina

spunk
2008-06-14 11:03
0

Tack för alla svar. Anledningen till att jag frågade var som sagt att jag hade hört att perserkatter ska badas, samt att jag tyckte att pälsen var lite sträv. Så jag tror faktiskt att jag provar med ett bad så får vi se om det blir någon skillnad. Det kanske blir en helt annan katt… Glad

Bullan
2008-06-14 11:05
0

Du lär nog behöva en rejäl urfettning först…ett tips bara;)

Annkis54
2008-06-14 12:41
0

avfettning kan göras med yes diskmedel
glöm inte att tala om för oss hur hela proceduren gick :)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
2008-06-14 13:17
0

#10 Om du sen klarar o katten går med på det, försök föna katten, det blir annars lätt denna päls klibbar ihop sig, om det inte går, kamma mkt hela tiden överallt tils katten är torr

Lycka Till!

/ Carina

Erna
2008-06-14 19:22
0

Jag anser att alla katter bör lära sig att bada, oavsett ras, eftersom det då är lättare att behandla mot ev ringorm om olyckan skulle vara framme.

Om katten är mycket nervös ellr spänd kan man prova att ge Räddningsdroppar före. De innehåller lugnande örter och finns i hälsokostbutiker. Dropparna är även bra för åksjuka katter. Jag tror att de kostar ca 100:-

Jag har en kompis som provat och det är KANON.

Erna
www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

[Majalainen]
2008-06-14 23:58
0

Plastmatta i botten på badkaret/duschen!

(med sugproppar under) ska tydligen kunna vara bra.
dels får man trygghet av att kunna borra ner sina klor i den och kunna stå stadigt, och dels slipper kissen halka på det hala golvet. Tipset kom från ett annat forum.

Tar man vattenvänjningen i etapper så låter allt gå lugnt och tryggt till så kan det ju kanske ge väldigt bra resultat i längden!

Lycka till.