Min perser vill inte ha mjukmat
Hej! (är ny på den här sidan)
Jag har en fråga angående mjukmat.
Jag har en perserhona på 1 år som helt och hållet ratar mjukmat, allt från budget till den dyra, hon vill bara äta sin hårda royal canin persian mat.
När man läser och ser reklamer över denna mjukmat så ska ju dessa katter älska sådan mat men min tittar på mig som 'ska jag äta det här?' när jag häller upp till henne.
Så min fråga är helt enkelt, måste hon äta mjukmat? vad förlorar hon på att inte äta det? Vad finns det för alternativ?
Tack på förhand/ Elin
hon förlorar INGET eftersom du ger henne fullkost
royal är bra mat
jag ger inte mina nåt annan….än när jag har kattungar
o då blir det nötfärs
o så får de lite gimpet vitaminpasta..de som vill
o lite räkost när de har varit duktiga
Jippiee, en vettig katt du har Elin. Den känner antagligen att de torra kulorna du serverar är de vettigaste för henne.
Bara fortsätt och ge det och som godis kan du försöka med allt annat som du stoppar i din mun, då lär du dig vad din kisse också gillar.
LYCKA TILL
Hälsar Lotta P

Mina gör så också, vill bara ha torrfoder.
Utom då Klara Fina, hon vill ha torrfoder uppblött, annars så piper hon bara. Men nu vi sju månaders ålder så har hon börjat smaka på torrfodret torrt ett stort framsteg.
Så var glad att hon inte vill ha burkmat.
Mjukmat är det inte många som gillar.Och förresten så innehåller det minst 80% vatten.Torrfoder är det bästa inget som ligger och luktar och blir förstört heller.
/Annika.

Haha mina älskar få sin mjukmat, tänk så olika de är. Nötfärs, skinka mm älska de också, de stirrar på kylskpets handtag då de vill ha, och mornarna snupplar jag på dem, för då ska alla ha gott
Men det räcker gott med torrfoder, bara man har färkst vatten så de dricker mkt.
/ Carina
Dricker din katt ½ dl vatten per kilo kroppsvikt och dygn så dricker den nog mycket.
Att blötmaten innehåller mycket vatten ser jag bara som en fördel.Jag har skolat om mina katter från torrfoder och ger nu BARF och blötmat.Toppen tycker jag.
Stolt ägare till tre La permer

Tack för alla svar =)
Då vet jag att jag inte ska försöka pracka på henne massa olika mjukmat! Sålänge magen fungerar som den ska, det var väl mest det jag tänkte på.
Däremot älskar hon ju "människomat" så det är väl kanske mjukmat för henne. Ioförsig som Sidentassen skrev, godis för henne.
Hanna och kompisarna Tobbe och Bianca vill också ha god mat utav min pappa. ;p (länk på bild)