Doping och ögondroppar!
Ja, för att göra en redan het potatis mkt hetare, så lägger jag in mitt mail här också. Jag lade in det på SWEPEX-listan för några dagar sedan, och INGEN har gett något svar eller kommentar på det!?
Så, jag hoppas jag får mer svar/kommentarer här ang detta än inne på Swepex mailinglista.
Det kan låta som en bitter ton i mailet…men det beror på att jag anser det så dumt att hålla på med detta. Främst mot katten men också mot alla andra utställare som inte tar till otillåtna metoder för att vinna rosetter.
Kan ju även tillägga här, vilket jag inte skrev i mailet…men det finns många sorters ögondroppar, som ger denna effekt. Alla är inte heller pupillutvidgande utan endast bedövande. INGA av dessa är receptfria!
JAG ANKLAGAR INGEN FÖR DETTA FUSK, UTAN VILL INFORMERA OM RISKERNA MED DETTA!
Bullan OM det är så…så är det ju helt sanslöst
jag vet att diskussionen har varit uppe förr..
men man tror ju att det var sånt som gjordes förr
finns det inte regler hos organisationerna (eller vad det nu heter) om doping eller liknande. har för mig att det visades vid en annan liknande diskussion. Inom IDP så finns det NÅT om det.
en annan undring…syns det inte på nåt annat sätt på katten att den har blivit droppad
jag menar..om den har ont..blir den inte sur eller så..eller ohanterbar för att den inte ser
jag kan inte säga att jag har sett några katter som jag misstänker har varit droppade….inte heller har jag hört några diskussioner PÅ själva utställningen, så att man kunde ta sig en försiktig titt….jag har bara hört talas om det så här utanför eller efteråt
men det är rent ut sagt för jävligt
jag vet ju inte vad för substans som används…men man gjorde en undersökning på mina ögon för ett tag sen..o droppade i nåt ämne så att det blev bedövat…jag vet att jag fotade mina ögon o la in en tråd här då.
det gjorde inte ont…men man var ju väldgit ljuskänslig lååång tid efteråt
usch o fy

Då kan jag tala om att efter ha städat på utställningar så har jag hittad dessa små engångs pipetter med droppar t ögonen på golvet, låter kanske knepigt detta hänt, men de har väl helt enkelt tappat dem. Så visst andvänds detta! Jag tycker det är hemskt!
/ Carina
Visst har det varit både svar och kommentarer på detta på mailinglistan? Flertalet har skrivit inlägg och kommentarer som jag har fått iallafall.
Jag tycker och har även skrivit det att detta är helt sanslöst att folk som blivit för utställningskåta, ursäkta uttrycket, gör vad som helst för att glänsa i toppen även om det skadar sina djur, hur kan man utsätta dem för detta? Inte ens brist på samvete borde kunna få någon till detta. Jag känner själv att hellre avstår jag från utställningsmeriter i höga klasser än att ta till fusk/doping men tycker det är sanslöst när inte våra förbund som står bakom utställningarna tar tag i detta för hur kan det annars bli stopp på det? Preparering i all ära men när det blir djurplågeri av det så hoppas jag innerligt att alla kattälskare ser det sjuka i det och kräver stopp, nu finns det ju katter med rejäla öppna ögon och jag hoppas inte de blir anklagade för att preppa sina katter, en preppad katt ser man det på genom att ögats reflexer inte fungerar som normalt + att katten en stund senare kniper/minskat ögonstorleken betydligt mot det för den katten normala storlek. Att det står i stadgarna att doping är förbjudet är ingen nytta om inte någon agerar då det används.

Ja, man skulle ju önska att detta var något som endast gjordes förr, men så är det inte. Tvärtom, så verkar användandet öka nu! Problemet är ju att det bara är under 15-20 minuter effekten sitter i och det är svårt att bevisa att det beror på otillåtna droppar.
IDP har bra regler mot detta i sina utställningsregler som lyder så här:
"Det är absolut förbjudet att använda medicinska preparat på katt i syfte att tävla. Den som ertappas med att bryta mot detta förbud avvisas omedelbart från utställningen och äger inte rätt att få tillbaka anmälningsavgiften. Hemmaklubben skall alltid meddelas denna förseelse för vidtagande av ev. ytterligare ågärder."
SVERAKS reglemente är litet luddigare:
**
3.9 Uteslutning av tävlande
**
Följande katter ska uteslutas från tävling:
c) dopade katter. Katter som har fått lugnande medel som påverkar nervsystemet och/eller medel som
utvidgar kattens pupiller. I händelse av tvist fäller utställningsveterinären det slutliga avgörandet
d) katter som fått kosmetisk behandling, (färgning, toning), eller är överdrivet pudrade
Här kan alltså medel som inte vidgar pupillen användas utan att det strider mot reglerna!
JA, det syns på katter som fått detta, de kan inte blinka under tiden medlet är verksamt, dvs 15-20 minuter. De sitter och stirrar med klotrunda ögon. Det finns domare som reagerar på detta och tar undan katten i en bur en stund för att se om katten börjar blinka och se normal ut, innan de dömmer katten. Men långt ifrån många gör så!!! Och som sagt, det finns flera olika preparat, men som har bedövande effekt och som gör att katten inte kan blinka och har uppspärrade ögon. Men många av medlen har ph-sänkare i sej…dvs saltsyra!
Om det finns något sätt att komma tillrätta med detta, så skrämmer det mej inte det minsta att ta tag i det! Jag är bara en liten hobbyuppfödare utan några märkvärdiga kontakter i kattvärlden, så jag har inget att förlora på detta. Jag kanske inte vinner någon popularitetstävling bland uppfödare/utställare som pysslar med detta…men… SO WHAT!?!?!? Men ska jag vara ärlig, så tror jag inte det finns något sätt att komma tillrätta med detta annat än att informera folk om riskerna med det. Och ju fler som blir uppmärksamma på detta, desto mer kommer folk hålla sina egna ögon öppna, förhoppningsvis!

#3 ?…konstigt, för min mail har inte tagit emot några svar alls??? Kanske något spamfilter som spökar igen!
Får gå och kika.
huh…har flera som ser ut så hära….
"X-Virus-Scan: Scanned by ClamAV 0.90.2 (no viruses);
Mon, 09 Jun 2008 16:12:12 +0200
Received: from unknown (HELO n20a.bullet.sp1.yahoo.com) (69.147.65.133)
by mail8.surf-town.net with ESMTP; 9 Jun 2008 14:12:12 -0000
X-Originating-IP: 69.147.65.133
Received-SPF: none (mail8.surf-town.net: domain at returns.groups.yahoo.com does not designate permitted sender hosts)
identity=mailfrom; client-ip=69.147.65.133;
envelope-from=
Comment: DomainKeys? See http://antispam.yahoo.com
/domainkeys
DomainKey-Signature: a=rsa-sha1; q=dns; c=nofws; s=lima; d=yahoogroups.com;
b=J6HTCx0fYZhDJLm+2P1NeIQEt6eoaKObkTLC0FbyGBHI58g
7pLDgO7Rjr/MP3AD5zzml9sBI/V7BPzO7PHmpncV4t3BfbNejB5
xUZcPZ8mww7hn8NMCEW68E9bY9fqxT;
Received: from [216.252.122.219] by n20.bullet.sp1.yaho
o.com with NNFMP; 09 Jun 2008 14:12:11 -0000Received: from [66.218.69.2] by t4.bullet.sp1.yahoo.com with NNFMP; 09 Jun 2008 14:12:11 -0000
Received: from [66.218.66.159] by t2.bullet.scd.yahoo.com with NNFMP; 09 Jun 2008 14:12:11 -0000
X-Yahoo-Newman-Id: xxxxxxxxxxx"
Jag hade fått en himla massa svar på detta genom swepex listan. Varit borta hela helgen o när jag kolla mailen nyss så hade jag fullt i inboxen plus 140 mail…huuuuuu
#4, det verkar som om det kan vara nåt fel hos din dator då.
#6, skönt att höra att det är mer än jag som fått massa svar och när en diskussion kommer igång så brukar det oftast leda framåt iallafall

Bullan bra att du tar upp det. Det får absolut inte förekomma fusk. Antingen har katten stor runda ögen eller inte. Alla har väl sina kvaliteer. Och vadå tävling på lika vilkor, vem har tillstånd att göra katterna illa INGEN. Men denna sak + förra diskutionen om utställning gör att många drar sig från den aktiviteten. Och då handlar det inte om att katterna som uteblir inte passar på utställning

Bra att någon tar upp detta!