Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 5050 ggr
UlricaAndersson
2008-05-13 01:39
0

Vad är detta ?? (bild)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Molly har fått något utslagsliknande runt munnen (ser att det börjar bildas på båda sidorna kring munnen) och bredvid näsan, vad kan det vara ? Hon har bara haft det två dagar och är kring 4 månader.

UlricaAndersson
2008-05-13 01:39
0

En bild till…

Amorstroll
2008-05-13 01:50
0

Hejsan Ulrica!

Du bör nog ta kattungen till en veterinär som får göra en bedömning. Jag har aldrig sett något liknande.

Kan hon ha blivit biten av någon insekt? Jag fick förra året ett fult sår på halsen på en av mina kattungar som varit ute i gräset när jag fotade. Det visade sig vara en fästing som var jättesvår att få bort. Huvudet och käkarna fastnade och gjorde att det blev en varig infektion, men det såg inte alls ut som detta.

Hoppas hon får hjälp snabbt.

Kram Lisa L S*Amors Troll

Millan1971
2008-05-13 03:12
0

ser ut som våtexem…Har du bytt foder nyss?

Kittentotts
2008-05-13 08:09
0

Aldrig sett liknande heller, hon är för ung för hormonutslag ju, och det liknar inte det heller. Ja vad hade jag gjort tänker alltid jag, men nu vet jag ju inte hur detta ser ut riktigt, man ser ju inte allt på en bild. Så om det är mkt svullet, irriterat så hade jag åkt för kolla upp det. Annars hade jag tvättat med Väteperoxid fr apoteket  ta en tops o tvätta såret

/ Carina

Marita-L
2008-05-13 08:55
0

Det kan vara lite olika men jag tror på Grandulom. Gå till veterinären så du får rätt behandling.

Lycka till och berätta gärna för oss hur det har gått.
/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Bullan
2008-05-13 12:14
0

Granulom eller våtexem skulle jag också tro. I vilket fall, så kan hon behöva kortison och eller antibiotika.

Kan även vara kontaktallergi mot plast, metall osv! Inte helt ovanligt det heller.

Kolla även tänderna så att det ser ok i i munnen…om hon håller på att byta tänder, så kan hon vara nedsatt i immunförsvaret pga det…men far till veterinär och be dem kolla upp henne.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Sidentassen
2008-05-13 12:20
0

#5 & #6 Håller med er båda vad gäller granulom. Så beställ tid hos veterinären bums så du får rätt behandling för katten. Ofta blossar det upp när det sker något annat i kroppen på katten, och som Bullan säjer ,att immunförsvaret är nedsatt.

Efter vad jag själv sett så har ju detta en tendens att vara ärftligt, vilket ju är jättetrist.

Lycka till med din kisse

önskar Lotta P

Lovebuffen
2008-05-13 12:41
0

Hm, jag tycker det ser ut som ringorm……en rund fin ring utan päls där = typiskt ringorm! Fast om det putar ut lite så är det nog inte ringorm förstås……i vilket fall är det ju bums till veterinären.

Håller tummarna att det inte är något farligt!!

UlricaAndersson
2008-05-13 13:42
0

Tack för alla era svar !

Har talat med 4 veterinärer nu.

Veterinär Ett sa att jag skulle byta foder, för det var kontaktallergi. Men hon har ätit samma foder både hos mig och sin uppfödare. Skålarna har jag köpt special för att dom inte ska avge några farliga ämnen.

Veterinär Två ville inte boka tid eftersom hon var säker på att det var kattackne (?)

Veterinär Tre menar att såren uppstått av slagsmål mellan mina katter. Sa att dom inte slagits en gång sen lillan kom till oss, men nonchalans var det enda jag fick tillbaka.

Veterinär Fyra var Agrias telefonveterinär, olch ville att vi skulle åka in.

Så nu tänker jag fasiken boka tid i Strömsholm. Många mil att åka (stackar min lilla tjej som inte är bilvan) men skulle ni kunna boka hos någon av de andra veterinärerna jag talat med ?

Ush, vad ledsen man blir. Ibland känns det som att de tror att bara för jag är ung, så förstår jag inget och överreagerar. ..

Sidentassen
2008-05-13 13:58
0

Jag tycker du gör rätt i att åka till Strömsholm. Bet att få LissMarie, hon är klart BÄST !!!

jag tror iaf att det är Granulom och då behöver hon cortison.

Lycka till önskar Lotta P

Cybercat
2008-05-13 14:01
0

#9 Fy vad tråkigt att få sådana svar!
Så nej, jag hade heller inte åkt till någon av dem, jag tycker du gör helt rätt som tar den långa vägen.

Kittentotts
2008-05-13 14:04
0

du gör helt rätt i att åka in. Synd de är så tråkiga vissa veterinärer, men då förtjänar de inte din katt som patient heller.

Lycka Till!

/ Carina

diana_
2008-05-13 16:50
0

Hm…min fick inte sin diagnos granulom först efter dem tog hudbiopsi på örat och tassarna där han drabbades, undrar om det går att diagnostisera utan biopsin. Dem sa att det var överkänslighet, men mot vad kunde dem inte säga. För det måste man göra en blod/stick prov mot dem vanligaste anledningar, fisk, gluten och annat som jag inte kommer på nu.

#7   Sidentassen ,är granulom ärftligt har jag funderat på? tänkte på det du skrev,´menar på att det är intressanta att höra andras erfarenhet eller upplever kring detta.

Hoppas din misse nu får hjälp och att det inte är just det! min gick på kortison 4 mg i 14 dagar  hel, sen ½ i 2 veckor. Det är verkligen trist att dem har det där plus att det kliar så mkt så att min kunde inte gå utan tratt.

UlricaAndersson
2008-05-13 17:04
0

Hon har jättetorra öron också, kan det ha med saken att göra ?

Usch, vad orolig jag är nu :S

diana_
2008-05-13 17:06
0

Torra? dem ser variga,röda och finniga om dem har drabbats

diana_
2008-05-13 17:07
0

den andra va suddig

http://perser.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=4d30fb05-d7ad-42c2-8cb2-0f2105bf22be

Här har jag bilder på hans läpp tidigare och så

Men som alla sa bäst är gå till veterinären och se vad dem sätter för diagnos

Marita-L
2008-05-13 17:33
0

Det finns olika grader av grandulom och olika orsaker så något fall kan det vara allvarligt å bero på allergi osv..medans det finns små som läker ut av sig själv å som inte växer..som kan orsakas av hormoner så som könsmogenhet..löp eller annat… sedan finns det dom grandulom som slår upp pga. infektioner.

behandlingen kan variera i storlek…och beroende på vad som orsakar det.

Crystal Pearl´s

UlricaAndersson
2008-05-16 01:08
0

Uppdatering !

De kala fläckarna såg bättre ut vid första anblicken idag, men vid en närmare granskning såg jag att andra sidan av läppen snabbt har börjat "växa". Denna gång var det blod och irriterat ! :(…Kände igenom varenda millimeter på Mollys lilla kropp och tyckte mig upptäcka ytterligare en "skorpa" på halsen. Det kunde ha varit från en hårdhänt lek mellan katterna, men jag tog inga risker. Ringde runt bland veterinärerna (igen) men tydligen är dom fööör upptagna för att ens titta på henne..*arg*. Tillslut övertalar jag en vet. några mil härifrån och sambon och jag ger oss iväg.

Han tyckte att det såg mycket konstigt ut. (hmm, men på telefonen var det inte alls så farligt tyckte han då). Fläcken på kroppen var liknande de i ansiktet, så han tog prover och Molly får gå på antibiotika nu iaf i 10 dagar..Hennes lymfkörtlar var svullna också, vilket jag redan visste och försökt förklarat. Undersökningen tog tre minuter, med en minuttaxa på 200:-.. haha, jaja.Inte undra på att folk drar sig för att åka till veterinären egentligen..

Är så orolig att det inte är något man kan behandla, som vår Liams höftledsdysplasi. Så orättvist på så underbara katter ! :S

Svaren ska ha kommit om en vecka. Håller er uppdaterade om vad det kan vara !

Kram

Annkis54
2008-05-16 01:55
0

nu har hon i alla fall blivit undersökt utav en förhoppningsvis kunnig vet..
men visst är det tråkigt vad både vi o djuren ska behöva stå ut med innan de tar oss på allvar
o vettarnas priser är ju under all kritik

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
2008-05-16 12:36
0

Ja det är inte hos alla veterinärer som katten står så högt i status, tyvärr.

/Lotta

/Lotta

UlricaAndersson
2008-05-20 21:46
0

Hittade ett utslag till idag. Ganska stort runt ena klon ! :S

Ser inte alls bra ut, men resultatet ska komma på torsdag så jag hoppas att allt är bra med mitt lillhjärta !!

Marita-L
2008-05-20 23:10
0

Håller tummarna !!

Crystal Pearl´s

UlricaAndersson
2008-05-22 16:50
0

Provresultaten har inte kommit. Suck, har gått en hel vecka sedan proverna togs, vad tar tid ? ! :(

Annkis54
2008-05-22 18:18
0

inget är som väntans tiderGråter

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Ellinor Johansson
2008-06-02 13:15
0

Hur har det gått för din lilla hona?

diana_
2008-06-02 19:39
0

Jag undrar också

Marita-L
2008-06-02 20:09
0

Jag med

Crystal Pearl´s

UlricaAndersson
2008-06-02 20:24
0

Bakterieodlingarna är inte klara än, men hör av mig när jag vet något. ;) Som tur är har utslagen nästan försvunnit helt. Vet inte om det beror på antibiotikan eller foderbytet. Usch, bara hon inte är känslig mot proteiner, vilket foder kan man köpa då i såna fall ?

UlricaAndersson
2008-06-05 20:29
0

Idag fick vi svaret.

Dert står svampinfektion på ett ställe och ringorm på ett annat. Inget mer. Behövs ingen medicin ? Smittar det ?

Bullan
2008-06-05 20:45
0

Ringorm är väldigt smittsamt! och hon behöver behandling för detta. Har du andra katter ska även de kollas igenom mkt noga! Ringorm är en svampinfektion. Det kan smitta från djur till människa också!

Här kan du läsa litet mera.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Katt/Infektionssjukdomar/Ringorm/

..och hära om sanering…

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Katt/Infektionssjukdomar/Ringorm/Behandling-och-sanering-av-infekterade-kattgrupper/

Huh…jag avundas dej verkligen inte om det verkligen är Ringorm du fått på kattenGenerad Lycka till med allt.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

UlricaAndersson
2008-06-05 22:06
0

åh..:(

Men om utslagen har försvunnit från henne, betyder det att hon är bra ?

Bullan
2008-06-05 22:13
0

Det självläker ju också….men du har ju kvar sporer överallt i hemmet, och hon riskerar återsmitta och de andra att bli smittade…även ni själva. Så en rejäl sanering är nog ett måsteGenerad Länkarna jag bifogade här ovan…är väldigt informativa. Läs igenom dem och ring sedan och prata med din veterinär om hur ni ska gå tillväga.

UlricaAndersson
2008-06-05 22:18
0

Tack så mycket för länkarna, dom var mycket bra ! Klorin för hela slanten nu alltså..

Blir bara lite irriterad att veterinären (som skrivit en personlig text) inte tydliggör allvaret i det hela, utan skriver "men hon är ju bra nu"..

Förresten, kan ett symtom vara lös avföring ? Hittade ingen info  om det..:S

Bullan
2008-06-05 22:27
0

#33 Ja, många veterinärer är faktiskt väldigt dåliga på vad som krävs med Ringorm tyvär.

Lös mage…tror inte det är ett symptom på just ringorm…men utgå ifrån att alla har ringormen. De kan ju ha det utan att visa symptomen på det…hårlösa fläckar osv. Det skulle då jag gjort iallfall…för att att vara på säkra sidan.

Vet att många har behandlat katter med FUNGORAL-shampo, som finns att köpa på apoteket. Den rekommendation jag hört är att de badas 2ggr den första veckan sen 1ggr/v under fyra veckors tid.

UlricaAndersson
2008-06-05 22:39
0

Har just ringt hem till veterinären (inte populärt) men skriver han inte ordentligt vad det är så skyll han själv ;). Han sa att det inte var ringorm, och ursäktade sig eftersom han krånglat till texten då han TRODDE det var det från början..*drar en suck av lättnad*

Men tack för dina svar, man vet ju aldrig vad framtiden har att vänta..(pepparpeppar) :)

Kram//Ullis

Bullan
2008-06-05 22:49
0

#35 Oj så bra att det INTE var det då!!! Hade varit mkt jobb för dej en tid framöver isåfall.

Svampdödande receptfria krämer finns ju också på apoteket, som är effektiva mot "vanlig" svamp. Finns även de med kortison i, ifall det verkar klia för katten, den sorten kan veterinären isåfall skriva ut.

Millan1971
2008-06-05 23:46
0

Ser ut som våteksem! Min hund fick det av foderbyte! Hotspots heter det hos hund men katt???

Millan1971
2008-06-06 01:33
0

läste inte allt,tyvärr! OJ ringorm??? Då måste du göra rent hemma med virkonlösnng.kasta allla gamla leksaker,tvätta allt i 60 grader,byt gardiner o kasta dom gamla,det är sååå mkt man måste göra vid ringorm hoppas du fått information!!!!

Kittentotts
2008-06-06 13:42
0

#38 Men om du sen läser på #35 så ser du också det va fel med ringorm

Gäller läsa allt! Flört

/ Carina

Sidentassen
2008-06-06 13:52
0

#35 SKÖNT att det inte var ringorm, det är min fasa att få in detta på mina ulltussar och i huset, jag ryser vid tanken…….

Hoppas detta inte kommer tillbaka utan att det var något i fodret. Jag håller tummarna för det iallafall

Hälsar Lotta P